[Svetlo]RE: naklady kolem hvezdaren a na regulaci

Kotek, Jaroslav
Mon, 25 Feb 2002 13:11:37 +0100

	Vážený pane doktore,

	Vaše odpověď opět ukazuje, jak jsou Vámi předkládané podklady pro 	úpravu světelného znečištění formou zákona nedostatečné a neodborně 	zpracované a potvrzuje názor, že pravidla omezování světelného 	znečištění musí vytvořit tým odborníků a také, že by neměla mít formu 	zákona.
	Některé Vaše formulace, použité v komentáři k mému dopisu, jsou sice 	roztomilé, ale jistě by neměly být použity ve vztahu k zákonu.

	Nejprve sepíšete požadavky (zákon a prováděcí předpis) a pak zmiňujete náklady na "jakous-takous úpravu", uvádíte, že "záleží i na dohodě mezi chráněným subjektem (např. vybranou hvězdárnou) a obcí", že "některá navržená území se mohou ukázat jako problematická a že takovém případě může být vhodné tu či onu ochrannou zónu ještě více zmenšit, pokud se nenajde dostatečně levná cesta, jak tam nápravu provést" apod.

	Také uvádíte, že jste náklady na navržená ochranná území odhadl na 	sumu do deseti milionů korun s tím, že jste se mohl mýlit, protože jste 	nestudoval situaci přímo v oněch místech a že některá navržená území 	se mohou ukázat jako problematická. Co k tomu dodat? Zkrátka chybí 	odborně zpracované podklady. Do uvedených deseti milionů korun by se 	totiž nevešlo ani ochranné pásmo Štefánikovy hvězdárny v Praze.

	V odstavci 1 paragrafu 1 Vašeho prováděcího předpisu se uvádí: "Veškeré nové instalace osvětlovacích soustav umístěných ve vnějším ovzduší, stejně jako úpravy soustav dosavadních, musí vyhovět pravidlům pro prevenci světelného znečištění dle tohoto paragrafu."
	Nyní dodatečně činíte svůj osobní výklad toho, co si pod úpravami představujete, což je trochu nesolidní: "Je zřejmé, že úpravou, kde lze s instalováním takového vybavení počítat, není výměna jedné pokažené lampy, ale rekonstrukce, která má svůj projekt, týkající se i napájení osvětlovací soustavy, a tak jako tak má nemalé náklady." To, co tvrdíte, že je zřejmé, z formulace v prováděcím předpisu jistě zřejmé není.

	V komentáři k mému dopisu se také radujete z toho, jak Vám krásně vychází prostá návratnost regulace veřejného osvětlení. Vycházíte přitom z mého minimalistického odhadu pořizovacích nákladů zařízení bez nákladů na práci a a nutné úpravy. Dejme tomu, že by prostá návratnost regulace skutečně vyšla 6 let. Jenže obce ty peníze nemají. Musely by si je vypůjčit, což pochopitelně zase něco stojí. Reálný ekonomický rozbor bychom měli opět nechat na odbornících. Ať oni zhodnotí cenu peněz a rentabilitu investic.
	Navíc, stmívání osvětlení není možno provádět všude a stejným způsobem. Ano, obecně je možno regulací osvětlení ušetřit zhruba čtvrtina nákladů na elektřinu, ale zdaleka ne všude je taková regulace oprávněná. Záleží na frekvenci dopravy, rizicích kriminality apod.
	Obce o přínosech a úskalích regulace veřejného osvětlení vědí. Když to pro ně bude výhodné, jistě se budou snažit regulaci zavést. Určitě není v pořádku jim instalaci regulátorů nařizovat, pokud se jím nenabídne přijatelný způsob financování.

	Opět se musím vrátit k tomu, že Vámi předkládané podklady pro 	úpravu světelného znečištění jsou nedostatečné a neodborně 	zpracované a že pravidla omezování světelného znečištění musí vytvořit 	tým odborníků.

	Nemám čas na to, abych Vám neustále vysvětloval, v čem se mýlíte. 	Jsme ochotni pracovat v odborné komisi zaměřené na problematiku 	světelného znečištění v ČR, jejíž vytvoření jsme požadovali a stále 	požadujeme na MŽP a na jejíž nezbytnosti jsme se shodli i s doktorem 	Suchanem. Nehodlám už ztrácet čas jalovou komunikací s Vámi.

	Těším se, že nakonec přece jen pochopíte výhody týmu skutečných odborníků a že upustíte od svých božských praktik.

	S pozdravem

	Ing. Jaroslav Kotek
	předseda společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení