[Svetlo]15cd/klm

DQL
Fri, 22 Feb 2002 15:41:03 +0100

Pane Hollane,

omlouvam se, asi nejste naladen na vtipkovani. Ale nebyl to vtip. Jen
neprilis povedeny pokus Vas primet, abyste konecne napsal jasne, jak to se
snizenim svitivosti na 15cd/klm myslite.

   Vztah pro svitivost I=dF/dO skutecne plati. (znaceni a vyznam jsou
uvedeny v "Zakladech..."). Sam jej pouzivate - svitivost koule se zdrojem 1
klm je podle Vas (i podle mne) spravne I = 1000/4pi.

   Jakakoli clona zmensi prostorovy uhel vyzarovani koule. Samozrejme clona
nepropoustejici svetlo v jeho viditelne casti spektra. Nikde jste nepsal, ze
by clona mela byt nejakym (ovsem presne definovanym) zpusobem propustna.

   Zadna clona nesnizi svetelny tok vlastniho zdroje. Podotykam, pri
zanedbani pripadne zmeny teploty nebo tlaku vzduchu v kouli - ci neceho
podobneho, co mne prave nenapada. I to by zmenilo svetelny tok nejvyse o
nekolik malo procent (a to by mohlo sv. tok zdroje i zvysit, zalezi na
situaci pred zaclonenim).

   Takze potom podle uvedeneho vztahu je svitivost vetsi, protoze citatel je
beze zmeny a jmenovatel je mensi cislo nez odpovida prostorovemu uhlu
nezaclonene koule (4pi). Svitivost zaclonene koule je vetsi nez u koule
nezaclonene.

   Clonou nelze docilit snizeni svitivosti svitidla na jinou hodnotu nez
nula. Ve smeru clony (nepropustne) je svitivost nulova; v ostatnich smerech
vyssi nebo shodna (absolutne cerna clona uvnitr svitidla) s puvodni
svitivosti.

   Soustreďuji se prave na 15cd/klm. Chyb je v navrhu vyhlasky  (ted uz se o
ni tak muze mluvit, je tak na webu MzP) mnohem vice. Ale pokousim se zatim
jen si vyjasnit chybu tuto, ktera je nejevidentnejsi.

   Bude-li vyhlaska obsahovat podobne chyby, pak bude nasledovat mnohem
ostudnejsi afera, nez tomu bylo u "vetsi nez male mnozstvi"....

   Kdy uz konecne priznate chybu? A neberu na vedomi nejake Vase prohlaseni
o nedostatku casu. Na dopis o krvi jste si cas nasel, najdete si ho v nyni
mnohem dulezitejsi otazce aplikace zakona.

   Muzeme spolupracovat na kvalitni vyhlasce, ktera pomuze astronomum a
neuskodi ostatnim. Ale musime respektovat argumenty druhe strany.

   Nemusite odpovedi ztracet mnoho casu. Snad uz konecne priznate svuj omyl,
a pak staci jen napsat - mylil jsem se. Nic vic.

                Tomas Maixner

P.S. Pro cleny konference - Tento dopis je moje reakce na mlceni dr. Hollana
na dopis, ktery jsem mu poslal. Je v nem nekolik jednoduchych otazek, ktere
v nejblizsi dobe zverejnim v "Zakladech sv. techniky pro astronomy" na
www.dql.cz. Otazky smeruji k vyse popsane problematice svitivosti koule s
clonou. Dopis byl, opakovanou a stale marnou, snahou primet dr. Hollana aby
se zacal chovat jako clovek, ktery je schopen priznat svuj omyl.

Odkazy Na MZP http://www.env.cz/ je podklad pro vyhlasku na adrese (ktera
je - adresa - tak priserna, ze se roztrhla, odkaz je cely az vcetne ....
"/sv_n_vystav.doc"

http://www.env.cz/C125696C00059652/01A7537D7910CC39C125696F004ACF25/46B72F2C
8A618A19C1256B640025C28C/$File/sv_n_vystav.doc

lze na ni jit z (opet odkaz plati cely... konci "?OpenDocument")

http://www.env.cz/www/zamest.nsf/defc72941c223d62c12564b30064fdcc/ef924d06f3
34fde4c1256a730047d934?OpenDocument

---
Odchozí zpráva neobsahuje viry (tvrdí AVG).