[Svetlo]Jeden konkretni pripad kouli

Lukas Kral
Wed, 28 Nov 2001 18:22:09 +0100

Dobrý den!

Hned na úvod upozorňuji, že jsem v oboru světelné techniky laik, mám však
fyzikální vzdělání (prozatím neukončené :-). Souhlasím s panem Maixnerem v
tom, že pokud chceme osvětlit např. náměstí obklopené ze všech stran
relativně vysokými a pěknými domy, nemusí být ani "svítící koule" úplně
nesmyslná. Sice si myslím, že mnohem lepší by bylo osvětlovat zvlášť ulice a
chodníky stíněnými svítidly a zvlášť okolní domy (např. menšími cílenými
reflektory) - pak by lidem nemuselo svítit nic rovnou do očí, jak to dělají
ona kulová svítidla. Takový způsob by však byl nákladnější, a "koule" tak
asi mají v tomto případě alespoň ekonomické opodstatnění.

Bohužel, v poslední době jsem dosti zděšen mírou, jakou se tyto svítící
koule množí i v místech zcela nevhodných. Jak psal pan Maixner, je tomu tak
(alespoň pevně věřím) proto, že osvětlení nenavrhují osvětlovací technici,
ale elektroinženýři. S koulemi se tak setkáváme nad zcela osamocenými
chodníky v otevřené krajině, nad širokými ulicemi (jejichž domy by často
spíš bylo estetičtější ukrýt ve tmě :-) apod. V naší obci se dokonce "koule"
objevily podél jedné téměř polní štěrkové cesty...

Bydlím v Polance nad Odrou, která patří pod Ostravu. Je to něco mezi vesnicí
a okrajovou částí města. Máme rodinný domek se zahradou, nedaleko je park.
Dříve býval osvětlen sice zdaleka ne ideálními, ale aspoň jakž takž
cloněnými lampami, a z naší zahrady se dalo dobře pozorovat noční oblohu.
Letos v zimě však přišla nečekaná rána - lampy v parku vyměnili za "koule".
Ty nesmírně oslňují, silně ruší i jimi až po vrcholky osvětlené stromy.
Sovy, které dříve v parku často bývaly (a houkaly), zmizely - jednu z nich
jsem krátce po "koulizaci" viděl letět vysoko nad stromy parku, nasvícenou
tak, že byla vidět na kilometr daleko.

Na adrese
http://www.sin.cvut.cz/~lkral/obrazky/zahrada.htm
najdete snímek pořízený z mého (nyní již spíše bývalého) pozorovacího
stanoviště. Komentář asi netřeba...

Firma, která má osvětlení na starosti (Ostravské komunikace) mě pochopitelně
odbyla s tím, že všechno odpovídá normám. Proto si myslím, že osvěta i
prosazení alespoň základních zásad toho, čemu my v SpTN říkáme správné
osvětlování, do nějakého zákona či vyhlášky je nutné. Nechci v ulicích tmu
ani šero, chci světlo, ale jen tam, kde je ho potřeba, a ne ve své zahradě,
kde mi škodí. Pokud už veřejné osvětlení navrhují lidé k tomu
nekvalifikovaní, měli by být v tomto alespoň usměrňováni normou, vyhláškou
či zákonem.

Zdraví
Lukáš

P.S. - pro Heny: nejsem proti Tobě rozhodně nijak zaujatý, ale taky nemám
rád princip kolektivní viny, protože věřím, že i mezi cikány se najdou
slušní lidé (jedno jaké procento) a ti se pak ocitají v nesrovnatelně horší
pozici, než třeba všichni Češi, kteří přijeli po revoluci do Německa a tam
na supermarketech četli "Cesi, nekrast tady". Bránit se proti grázlům a
lumpům - to určitě ano, ale prosím neztotožňuj je paušálně s národem nebo
skupinou obyvatel.