[Svetlo]Kriminalita - zejmena pro pana Moravce

Ludek Vasta
Tue, 27 Nov 2001 14:17:53 +0100 (CET)

On Tue, 27 Nov 2001, DQL osvětlování wrote:

> Ludjku: Skutecne neni treba komentovat

Komentovat je treba.

Snazil jsem se v minulem prispevku naznacit, ze vyzkum je jedna vec, jeho
interpretace je vec jina. Zkusim to ukazat na jednom prikladu.

Cituji. "Pri zlepseni osvetlenosti v 64 mistech zjistila CIE snizeni poctu
dopravnich nehod [...]".

A komentuji. Je otazka interpretace, co vlastne znamena pojem "zlepseni
osvetlenosti". Napadaji mne v tuto chvili dve vysvetleni pojmu:

1. "Zvyseni osvetlenosti". Tedy svitime vice a na vetsi plochu. Zavedli
jsme nove (nad "e" je hacek) svetla na mista dosud temna. Da se tedy rici
"extensivni" rust. Takto totiz rada lidi chape pojem "zlepseni
osvetlenosti" (alespon jsem o tom presvedcen a nemyslim si, ze by to byl
jen muj predsudek). Pokud jsou ta nove zavadena svetla banata nebo dokonce
"koulovita", tak takove "zlepsovani osvetlenosti" je vetsinou spatne,
nevhodne, dokonce mozna kontraproduktivni.

2. "Zkvalitneni osvetlenosti" (druha interpretace pojmu "zlepseni
osvetlenosti"). Tedy vymenili jsme treba stare lampy, ktere svitily do oci
a oslnovaly, za lampy nove, ktere neoslnuji ridice (ani chodce), ucastnici
provozu pak vidi vice a mohou tedy lepe a rychleji reagovat. Upravili jsme
treba hustotu lamp. Pri takovemto zlepseni osvetlenosti jsme treba i
leckde usetrili penize (byt treba v budoucnu pri provoznich nakladech).

A take si nejsem jist, nakolik je vyzkum zalozeny na datech z 64 mist
reprezentativni.

>    Pochybuje nekdo o serioznosti amaterske organizaci CAS?

Ano, jsou taci lide. A ani my sami si nemuzeme namlouvat, ze by CAS delala
nejakou spickovou vedu, protoze CAS je zajmove a dobrovolne sdruzeni
profesionalu i amateru. Samozrejme se lide z CAS snazi jednat seriozne,
ale jsme preci jen organizace slozena z *lidi*. Takze i v CAS jsou
clenove, kteri se treba vzajemne nemaji radi, nebo naopak si znacne az
nekriticky duveruji. Pokud se jedna o nejake astronomicke problemy, je asi
lepsi verit CAS nez verit dejme tomu Spolecnosti pratel zehu.

> CIE je
> organizace, ktera sdruzuje predni odborniky svetelne techniky a vydava
> doporuceni na jejichz zaklade se tvori normy pro osvetlovani ve vsech
> vyspelych statech sveta. Kazda jeji publikace prochazi velikou oponenturou a
> je vyloucene, aby se CIE podepsala pod neco co neodpovida skutecnosti.

Neni to vyloucene. I v exaktnich vedach se stane, ze je autoritami
podporovan nespravny nazor ci interpretace dat, byt by to treba bylo jen
nedostatkem poznani. Napriklad jeste pred 90 lety byl jednim z uznavanych
vysvetleni staceni Merkurovy drahy vliv prachu ve Slunecni soustave v (co
pak vidime jako zviretnikove svetlo). Drive se prikladala vina hypoteticke
planete Vulcan. Teprve pozdeji byl tento ukaz vysvetlen teorii relativity.

>    Mimochodem, kdyby slo o penize (ktere, jak tvrdite, zkorumpovaly CIE),

To prece Zdenek Moravec netvrdil, ne...? CIE (resp. lide, kteri se tim
konkretnim tematem zabyvali) prece nemusi byt zkorumpovana, muze byt treba
stizena "profesionalni slepotou", omylem, nespravnou interpretaci,
predsudky (predsudky ma kazdy, i kdyby to kdovijak popiral). Zde se
jedna o velmi slozity problem, ktery neni zcela exaktni (chovani lidi),
a tak podle mne neni mozne, aby ten vyzkum a jeho interpretace byla
spravna nebo jedina spravna - tam uz zalezi na lidech, kteri se na tom
podileji. Ostatne u meteorologie je interpretace napozorovanych dat take
zavisla na zkusenosti toho ktereho synoptika. Nebo si vzpomenme na
pocatecni neduveru ke zpravam uvadejicim pokles hustoty ozonove vrstvy,
resp. pricin jejiho vzniku (freony).

>    To, ze je adresa CIE shodna s adresou TESLA (nyni Teslamp v
> likvidaci) je jeden z Husakovych pohrobku.

To vysvetleni spojeni CIE-Tesla je zajimave. Ale jiste uznas, ze na prvni
pohled pusobi takove spojeni znacne neduveryhodne (neduveryhodne ve smyslu
objektivity a zduraznuji, ze ta neobjektivita muze byt neumyslna).

Mjejte se pjeknje

Ludek

Ludek Vasta                                  University of Economics
ludekAsorry....cz                                            Prague
tel.: +420-2-7191.4703/270                            Czech Republic