[Svetlo]osvetleni loga na komine

Jan Hollan
Fri, 23 Nov 2001 11:40:04 +0100 (CET)

Milý kolego,

informace o prevenci světelného znečištění najdete na
http://svetlo.astro.cz (asi by mohla existovat slovenská obdoba, byť jen
velmi stručná s odkazem na zahraniční stránky), lokální anglické pak na
http://www.astro.cz/darksky. V obou případech jsou tam odkazy na
mailinglisty k této věci (hlavně jejich archivy, tam si lze vše přečíst i
se správnou diakritikou, tj. např. http://amper.ped.muni.cz/svetlo/a --
tam bude za chvíli i tento dopis) a na další zdroje.

V připravované české legislativě (převzata z Lombardie, jen změkčena) by
se takový extrémní příklad osvětlení loga asi dal zahrnout do světelných
svazků mířících vzhůru pro pouhé propagační účely a byl by tak
nepřípustný. (U pouhých billboardů je to jinak, na staré se vztahuje nějaká
povinnost jen v ochranných zónách observatoří, totiž že pokud nejsou
určeny pro specifický noční použití, pozdě v noci už nesmí být osvětleny,
a že předtím musí jejich osvětlení být do nějaké lhůty upraveno tak, aby
směřovalo přesně, nejlíp dolů).

Přesvědčit firmu, aby na své jméno vůbec nesvítila, se Vám asi nepodaří,
ale mohli by souhlasit s tím, že svícení vypnou řekněme ve 23 h (v zimě
možná i dřív). Svítit v době, kdy se už skoro nikdo nedívá, je totiž
neekonomické.

Mohli by také investovat do osvětlení provozně nesrovnatelně levnějšího,
kdy by na komín namontovali malá, nejlépe i tlumitelná světla mířící jen
dolů na nápis (za stmívání silnější, pak postupně zeslabená). Obchodně by
to mohlo být mnohem adekvátnější -- byla by to ukázka efektivity, zatímco
silný světlomet mířící zespodu do výše je naopak známkou rozhazovačnosti,
která nemusí být vizitkou bohatství, ale jen nerozumu a tedy pochybné
spolehlivosti, nemluvě o tom, že taková ,,světelná siréna`` je vlastně
věcí velmi neslušnou.

zdraví a úspěch v jednání přeje
Jeník Hollan