[Svetlo]Re: [Svetlo-c]Uz i piloti

Ludek Vasta
Thu, 15 Nov 2001 08:32:56 +0100 (CET)

On Thu, 15 Nov 2001, HenyZ wrote:

> Dnes jsem zaslechla aktualni zpravy na F1, kde nadsene mluvili o
> hvezdarne ve Valasskem Mezirici, jak podporuje temne nebe, atd. Rec
> byla hlavne o laserech z ruznych diskotek, nejenom jak desi
[...]
> setkani tretiho druhu :-), ale a to je narez, oficialne uz se pridali
> i piloti, kterym tyto paprsky v noci narusuji bezpecnost prace. Vse
> podano v dnesnich Zlinskych novinach, pry...

Protoze mame na VSE zaplaceny pristup do medialni databaze, mohu zde
pripojit cely clanek ze Zlinskych novin.

Mjejte se pjeknje

Ludek

---

Lasery z klubu vadí pilotum

 Zdroj: Zlínské noviny
 Datum: 15.11.2001
 Název: Lasery z klubu vadí pilotum
 Rocník: 12
 Císlo: 267
 Autor: Radovan Stoklasa
 Str.: 01
 Rubrika: Titulní strana
 Oblast: Jizní Morava
 Identifikace: WZ20011115000003

 Text:
 Radovan Stoklasa
 Valašské Mezirící - Svetelné úkazy, které laserovými reflektory
 vytvárejí na nocní obloze provozovatelé diskoték a zábavních klubu,
 ruší pri pozorování nocní oblohy a nekdy ztezují práci pilotum letadel.
 Zádný právní predpis však pouštení laserového svetla neupravuje a
 jeho uzivatelé nemusí zádat úrady o povolení. Podle právníku by se
 lidé, kterým laserová svetla vadí, mohli jejich zákazu domáhat
 soudní cestou, a to v obcansko-právním sporu. Museli by však
 zduvodnit, proc se cítí být poškozováni. Uzivatel laseru by se zrejme
 obhajoval tím, ze nekterým lidem se jeho svetla naopak líbí. Lékari
 pripouštejí, ze paprsek z laseru muze poškodit zrak nebo zpusobit i
 oslepnutí, ovšem pouze tehdy, pokud zasáhne prímo stred oka. "Za
 urcitých okolností se stává pro cloveka nebezpecným také laserový
 paprsek odrazený od pevného objektu, kupríkladu steny domu.
 Škodí i neprímé laserové svetlo, pokud zrak zatezuje dlouhodobe.
 Jestlize by paprskum byli vystavováni treba deset let, mohou dostat
 šedý zákal, " uvedl lékar ocní ambulance ve Valašském Mezirící
 René Mazánek. Jedinou institucí oprávnenou zakrocit proti pouzívání
 laserových paprsku je v Cesku Úrad pro civilní letectví v Praze.
 Inspektor pozemních leteckých zarízení Petr Cabejšek soudí, ze
 piloty obtezují zejména ta svetla, která zasahují do letové dráhy. "V
 jednom prípade v blízkosti prazského letište Ruzyne jsme zakázali
 provozovateli diskotéky lasery pouštet, protoze si posádky letadel
 stezovaly, ze je behem pristávacího manévru oslnuje, " rekl
 Cabejšek. Pracovnice Hvezdárny ve Valašském Mezirící Dana
 Dokoupilová odhaduje, ze laserové paprsky jsou pri zatazené
 obloze viditelné do vzdálenosti padesáti kilometru. "Hvezdárny
 dostávají hlášení o záhadných svetelných úkazech po letních
 diskotékách, jejichz soucástí je laserová show, " uvedla
 Dokoupilová. Mnoho lidí kvuli laserovým svetlum podléhá panice.
 Jsou známy prípady, kdy pred nimi ze strachu utíkali, protoze si
 jejich puvod nedokázali vysvetlit a povazovali je za nejakou hrozbu,
 nejcasteji za létající talíre.

 <<<Konec>>>

Ludek Vasta                                  University of Economics
ludekAsorry....cz                                            Prague
tel.: +420-2-7191.4703/270                            Czech Republic