[Svetlo]refraktory vodorovne nebo mirne vypoukle?

Jan Hollan
Thu, 17 May 2001 19:03:44 +0200 (CEST)

On Fri, 9 Mar 2001, Michal [ISO-8859-1] Vavřina wrote:

> Pozdrav z Pardubic

> vyhovující svítidla použít, protože je nutnost využít staré
> sloupy a jejich rozteč nedovolí na základě zatříděnosti dané
> komunikace jejich použití a musí se instalovat svítidla, která
> mají sice malou, ale přece jenom bublinku. Ale i tak se snižuje
> watáž co to jde.

Tak se probírám poštou, jsem nadšen aktivitou všech kolegů, ale neodpustím
si technickou poznámku k výše uvedenému použití mírně vypouklého spodního
krytu místo vodorovného skla:

Jsem si jistý, že se dá požadovaných jasů i rovnoměrnosti docílit také
s vodorovným refraktorem, při použití vhodných svítidel. Mírná vypouklost
krytu pro užitečné směry stěží může pomoci, reflexe poklesne jen málo.

V USA dřív také mnozí ještě nedokonale informovaní osvětlovací technici
tvrdívali, že potřebují semi-cutoff místo FCO svítidel, ale vždycky se
mýlili. FCO (full cut-off, s nulovou svítivostí do horního poloprostoru)
stačí všude.

Nejen, že stačí. Je s nimi vidět líp. Normy totiž na rušivé světelné
plošky skoro vůbec nepamatují. Jas limitují jen pro řidiče, a jsou velmi,
velmi benevolentní. Oči řidičů ale ne.

(myslím, že spor semi--full cutoff může zajímat i nečleny sekce, tak píšu
do veřejného mailinglistu).

zdraví Jeník