[Svetlo]mereni nocniho osvetleni

Jiri Kubanek
Thu, 4 Jan 2001 14:42:25 +0100

Vazeni,
tak jsem nedavno vzal zapujceny luxmetr a vydal jsem se po mem druhem
bydlisti Zbirohu (to je male mesto v zapadnich Cechach) merit osvetleni
chodniku a silnic od verejnych lamp. Vysledkem bylo potvrzeni faktu, ze
osvetleni je vesmes nerovnomerne.
Pred domem, kde jsou "male" lampy bylo osvetleni pod nimi kolem 11-13 luxu.
Mezi nimi klesalo az temer k nule.
Pri ceste k namesti osvetleni postupne pod lampami rostlo.
Na namesti jsou "velke" lampy, ktere vsak sviti nerovnomerne. Pod nejmene
svitici lampou jsem nameril 11 luxu, pod nejvice svitici lampou 90 az 100
luxu, ale v prumeru pod lampami bylo kolem 40 - 50 luxu. Mezi lampami
klesalo osvetleni az na nekolik malo luxu. Tento priklad jasne dokumentuje,
ze osvetleni je nerovnomerene. Myslim, ze by plne stacilo osvetleni tech
11-13 luxu pod malou lampou, kdyby bylo vsude stejne.
Je znamo, ze, pokud je osvetleni rovnomerne, staci i jeho mala uroven k
dobremu videni na ulici. Az budu mit cas, vrhnu se s luxmetrem na prazske
ulice - to bude jine kafe.
Zdravi Jiri Kubanek