[Svetlo]Poznamka k problemu korektnosti vyjadrovani

Bc. Vladimír Kocour
Tue, 18 Dec 2001 08:55:16 +0100 (CET)

Milil pratele,

Cetl jsem i dalsi prispevky az do dnesniho dne. V e-mailu od p.
Maixnera z 3. 12. 2001 je veta:

"zajimave - v literature se pise "nebe bylo JASNE, plne hvezd" :-)]"

Citace byla urcite myslena jako nadsazka. Jeji kontext vypadal tak,
ze vzbudila okamzitou reakci, uvadejici na pravou miru. Ale je dobre,
ze se v teto konferenci takova citace objevila - umoznuje poukazat na
neco, co je velmi osemetne. V literature se skutecne objevuji takto
formulovane vety. Takovou vetu bych si dovolil prirovnat k vete "...
 [ kousek zpravy vymazan z archivu ...]
 Oba vyroky, jak "jasne nebe plne hvezd",
tak [...] jsou nekorektni. Ne zcela
nesmyslne, ale nekorektni.

Ve vyroku "jasne nebe plne hvezd" autor zamenil privlastek "jasne".
Jasne byly hvezdy, nebe bylo naopak temne a hvezdy byly vuci jemu
jasne relativne. Krome toho temne nebe umoznilo vysokou adaptaci na
temno a tudiz se hvezdy jevily subjektivne jasnejsi. Starsi autori,
zejmena tzv. krasne literatury, nemeli casto potrebne znalosti z
fyziologicke optiky nebo optiky vubec, aby se dokazali korektne
vyjadrovat. Krome toho prebirali obrat z jazyka, ktery vznikal stovky
let a obsahoval/obsahuje spoustu "nelogismu". I v komunistickem
obdobi se pouzivalo slovo "buhvi" apod. Rikali to i samotni komuniste
a pouzivali to slovo ve stejnem vyznamu jako jejich predkove nebo
potomci, ackoli to bylo vlastne protikomunisticke. Je tu jeste jeden
problem: slovo "jasne" nemusi znamenat jen "svitici", ale i
"pruzracne". Pokud bychom chapali "jasne" jako "svitici", byla by ta
formulace spravna. Ale technicky vyznam slova "jasne", na ktery jsme
zvykli, je blizsi tomu "svitici".

[ vymazana vetsina zpravy, stale jde o reakci na formulaci,
kterou jsem v unoru 2002 z archivu vymazal. J. Hollan ]

Na zaver se omlouvam vsem, kteri nebyli zvedavi na exkurzi do jinych
temat, nez je temne nebe. Chtel jsem jen poukazat na to, ze
nekorektni formulovani je neco, co je treba neustale zvladat a hlidat
si. (jako myti nadobi, to je treba take delat porad)

s pozdravem a pranim hezkeho dne

Vladimir Kocour

WWW stranky zdarma na http://www.sweb.cz