[Svetlo]o kvantifikaci svetelneho znecisteni

Jan Hollan
Fri, 1 Nov 2002 23:57:48 +0100 (CET)

Milé kolegyně a kolegové,

dal jsem do adresáře konceptů text kvantifi.* (tj. např.
  http://amper.ped.muni.cz/light/koncepty/kvantifi.pdf  ),
 který se snaží objasnit odborné veřejnosti, jak je to s jasem oblohy a
jinými mírami světelného znečištění. Budu vděčen za připomínky k němu
(spíše mně osobně, než všem adresátům listu svetlo, pokud nepotřebujete
znát jejich názor na svůj názor), než jej nabídnu fóru osvětlovacích
praktiků. U těch předpokládám, že se v případě zájmu seznámí i s tam
zmiňovaným programem ies2tab, u astronomů zase spíš četbu mé anglické
práce (musím ji teď doplnit o zvýšení jasu nebe daleko od zdrojů
znečištění).

Ono je to dost ústřední téma diskusí o možnostech snížení světelného
znečištění a je nutné, aby mu alespoň hvězdáři porozuměli, kdo jiný. Pak
budou umět odpovědět i takovým dobře míněným námitkám, jako jsou např. ty
od ing. Zbytovského (já jsem to ještě nestihl, omlouvám se). Když to umět
nebudou, těžko mohou čekat, že to za ně udělají lidé, kterým je fotometrie
poněkud vzdálená...

se svátečním pozdravem
 Jeník Hollan