[Svetlo]svetla ve Vidni

Jan Hollan
Fri, 24 May 2002 21:17:22 +0200 (CEST)

Vážení zájemci o kvalitní venkovní osvětlování,

omlouvám se, že na proběhlou diskusi reaguji s měsíčním zpožděním. Jak
zřejmo, byla vyvolána poznámkou, že podle norem je asi svícení koulemi do
oken nad nimi v pořádku. Ano, podle norem to tak je -- ničím takovým se
nezabývají, sebeohnivější jejich obhajoba na tom nic nezmění, jen se může
snažit takový fakt zamluvit. Lze to jistě napravit, to je na příslušných
odbornících (napovědět jim lze, že osvětlení okna silnější než na úrovni
0,1 lx už významně stírá cyklus střídání měsíčních a temných nocí, na
nějž je veškerý pozemský život navyklý, osvětlení před 1 lx pak zruší
noční prostředí v interiéru vůbec).

Teď už ale k osvětlování samotnému, konkrétně ke světlům ve Vídni.

Adresa, kterou uvedl ve svém rozsáhlém příspěvku do konference kolega
Maixner, vedoucí na stránky oddělení 33 vídeňského magistrátu, mě přivedla
na některé velmi dobré příklady (já se na stránky MA33 díval naposled
v roce 1999, tehdy věru moc informací nedávaly).

   Linkname: Öffentliche Beleuchtung - Verkehrsstraßen

Na této stránce je krásný obrázek plně cloněného osvětlení kruhového
objezdu -- zcela jistě nejde ze svítidel žádné světlo do horního
poloprostoru a optické vedení, o němž se na stránce mluví, je
nesrovnatelně lepší než by tomu bylo u svítidel s nenulovou vodorovnou
svítivostí (díky rychlému poklesu svítivosti ve směrech nad 75 stupňů od
svislice, k níž pomáhá ploché sklo) -- i z obrázku je pak zřejmá 3-D
situace, je jasné, co je blíže a co dále.

Ještě mnohem zajímavější je stránka
   Linkname: Öffentliche Beleuchtung - Beispiele von Beleuchtungskonzepten

ač ne všechny uváděné příklady jsou hodné pochvaly a následování.

Některé ale jsou, ba i ve všech ohledech. Tak např. denní záběr
   Linkname: 1./4., Karlsplatz
 -- tam jsem fotografoval i já, ale až nyní jsem se dozvěděl,
že jde o svítidla typu Meteora.

Krásný je večerní snímek
   Linkname: 6./7., Innere Mariahilfer Straße
 s dokonalými svítidly (já mám jen plno denních záběrů).

Před Západním nádražím je k pochvale jen ono souměrné
,,šestičetné`` svítidlo na vrcholu vysokého stožáru, běžné pro osvětlování
prostranství všude v Rakousku (ale vidět jej lze i v Itálii a Česku):
   Linkname: 7./15., Europaplatz

Osvětlení náměstí a autobusového nádraží, na němž je první vídeňská
zastávka linky z Brna (mé obrázky jsou z rána), je prostě dokonalé.
Všimněte si, že nádherné lamy typu Meteora se vůbec nederou o vaši
pozornost, mnohem nápadnější jsou věci, které jsou jimi osvětleny. Opět
ukázka skutečně kvalitního ,,optického vedení``.
   Linkname: 21., Franz-Jonas-Platz

Ne pro každého je Vídeň nejbližší velkoměsto, a kdo ji moc nezná, uvítá
jistě odkazy pod každým obrázkem, které zobrazí mapu Vídně se značkou
v daném místě. Jen ten první odkaz na Gauhßplatz mi nefungoval, ostré s
jsem musel nahradit ss (kde to je, to jsem předtím nevěděl).
 (Kdo nezná Vídeň vůbec, snad bych mu měl prozradit, že Mariahilferstraße
je obdobou Václavského náměstí, tedy periferií v tom smyslu, že je za
někdejšími městskými hradbami.)

Potěšilo mne, že polovina z příkladů, kterými se chlubí příslušné oddělení
vídeňského magistrátu uvádí tytéž lampy, které jsem jako příkladné
zachytil na své krátké návštěvě v březnu i já, viz staré
  http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/lighting/examples/wien/
 nebo nově umístěné
  http://amper.ped.muni.cz/light/images/wien/
 s náhledy všech obrázků (ještě přidám pár pohledů večerních).

pěkný víkend přeje
 Jeník Hollan

PS.
 vystavil jsem už také obrázky z cesty do Benátek, popis k nim jsem ale
napsal jen anglický, viz
   Linkname: Some images from the trip to Venice

 Jinak také doporučuji vaší pozornosti deklaraci ze setkání Salvare la
notte, viz např.
   Linkname: [Darksky][magnitude6] news on the IDA Regional Meeting of
          Venice, May 3, 2002 (fwd)

Oba tyto odkazy jsou relevantní i vůči lampám svítícím v noci do oken.
Lidé v Benátkách, města bez aut, je tam, kde byly milé staré žárovky
nahrazeny přemrštěnými rtuťovými výbojkami, nenávidí a přejí si návrat
k žárovkám (slabé kompaktní zářivky by asi byly také OK). Za zmínku stojí
i to, že kanály, dopravní tepny Benátek, nemají vlastní osvětlení vůbec
žádné.