[Svetlo]Re: podruhe

DQL osvětlování
Tue, 29 Jan 2002 01:34:05 +0100

Protoze jsem zjistil, ze v archivu je muj dopis spatne citelny, posilam jej
jeste jednou bez diakritiky.

Tomas Maixner

Vazeny pane doktore,

K Vasemu dopisu:

CIE

Nerozumim prispevku, ve kterem je napsano, ze CIE
je neduveryhodna, protoze v ni jsou cleny vyrobci svetelne techniky, zatim
co v jinem prispevku se pise, ze IDA je seriózni, protoze sdruzuje tez
vyrobce svetelne techniky.

Hodnoceni kriminality a nehodovosti na zaklade vyzkumu CIE se SpTN skutecne
nehodi do kramu. Pozoruhodne ovsem je, ze reditelka IDA Elizabeth Alvarez
del Castillo je soucasne predsedkyni TC 4-21: Interference by Light of
Astronomical Observations pri CIE (coz zcela jiste dobre vite). Tuto funkci
zastavam (nekolik dni) i ja v ramci ceskeho narodniho komitetu CIE.

Lituji, ale nevim o tom, ze by CIE mela webovou prezentaci.

Oponenti temneho nebe ve svete a u nas:

ze ve svete oponuji stoupencum temneho nebe firmy financovane elektrarnami s
prebytky elektriny? Nevim, ale firma Eltodo neni financovana zadnou
elektrarenskou spolecnosti, ale mestem Praha. A prave to, ze vystupuje
proti,
svedci o tom, ze patrne argumenty SpTN nejsou v poradku. Strizlivy odhad
pana Kotka (mimochodem nesmirne vzdelany clovek - komunikujici v ramci CIE
anglicky a neustale se vzdelavajici ze zahranicni literatury - viz Vas dopis
na MzP, kde jste zpochybnil jazykovou a odbornou uroveň svetelnycz techniku)
je,
ze ke splneni pozadavku, ktere by vyplynuly ze zakona a provadeci vyhlasky
by jen
v Praze prisly na jednu miliardu korun. Je to odhad velice strizlivy. Dnes
jsem s nim hovoril o zpusobu jakym k tomu cislu dosel. Podle mne by to bylo
cislo mnohem vyssi. Umite mi vysvetlit, proc proti zakonu vystupuje firma,
ktera by behem ctyr let ziskala zakazky ve vysi jedne miliardy?

Me "vylouceni" ze svetla-c:

Asi jste jednal zbrkle a patrne jste v jednom z mych prvnich vstupu do
konference prehledl, ze bych se nebranil clenstvi v SpTN. Takze to napravme.
Timto se prihlasuji do cAS, Sekce pro temne nebe. Myslim si, ze tomu nic
nebrani. Nahledl jsem do stanov cAS a z nich je zrejme, ze nemohu byt
neprijat, mohu byt az nasledne vyloucen. Jsem
presvedcen, ze moje clenstvi bude ku prospechu veci. Mnohokrat jsem
zduraznil svoji astronomickou minulost a svuj zajem na tom, aby ze maximalne
omezil svetelny smog. Je to zajem svetelnych techniku i astronomu. A kdyz
pani Elizabeth Alvarez del Castillo je "podoboji" myslim si, ze ani moje
funkce v CIE tomu nebrani, naopak. Jen nevim, kam mam poslat prihlasku a
clensky prispevek, protoze situace v sekci je nyni, po odstoupeni predsedy a
pokladnika, nejasna. Prosim o informaci, kam co poslat. A vzhledem k tomu,
ze jde jen o administrativni ukon, tak myslim, ze nic nebrani tomu, aby
jste svoji zbrklost napravil jiz nyni.

Moje mlceni v konferenci:

Byl jsem mimo republiku a pokousel se o zotaveni meho organizmu. A diskuse
na tema: "Pripoustime aby svitidla mela bachraty kryt, ale jen malo, ne moc"
a na muj dotaz: "Co je malo a co uz moc?" odpoveď znela: "No to je prave
to, co je malo a co moc?"... jiste neni diskuse a cloveku na svezesti
neprida.

Ocekaval jsem vstricnejsi pristup, napr. muj navrh, ze vypocet svetelneho
znecisteni zahrnu do svych programu pro projektanty, by jiste zamerum SpTN
prospel. Odpovedi bylo pouze to, ze by to bylo dobre. Doufal jsem v jinou
formu spoluprace, konkretni nabidku. Vy tento program jiz zpracovany mate a
tak by mi konzultace s Vami znacne usnadnila praci.

Chci diskutovat, ale vecne a ne byt zavalen mnohastrankovym elaboratem,
ktery odporuje tvrzeni, ktere bylo ucineno v elaboratu predeslem. Napr.
neustale jsem cetl o tom, ze svitidla maji byt plne clonena a vyzarovat pod
uhlem maximalne 60°. Kde se najednou vzal uhel 75°?

Temne nebe je realne, avsak je treba k problemu pristupovat z pohledu nejen
astronomickeho, ale zejmena se znalostmi zakonitosti osvetlovani. Verim, ze
tato diskuse nastane a nalezneme reseni.

Ocekavam, ba verim, ze je mozne dosahnout shody.

                                        Tomas Maixner

predseda TC 4-21: Interference by Light of Astronomical Observations pri cNK
CIE