[Sbk]Re: mereni vynosu solarnich systemu

Jan Hollan
Sat, 16 Jun 2001 18:53:41 +0200 (CEST)

> Jeste by bylo zajimave zmerit si rozlozeni teploty podel Al lamely (nejlepe
> pri  chladne vode a max. slunecnim svitu, t.j. pri max. mnozstvi tepla). To
> by reklo neco o tom jak je ucinnost ovlivnena tepelnym odporem pri prestupu
> tepla z trubky do plechu.

No, v idealnim pripade je proste trubka opasana tim plechem tak, aby
sousedni byla opacne. Trubky jsou devet centimetru od sebe a 12 mm tluste,
plech ma tusim 0,63. Opasani je pak dlouhe vic nez ctvrt
radianu cili 1,5 mm aneb vic nez dve tloustky plechu, odpor je tedy
zanedbatelny.

Jen ty krajni trubky opasane moc nejsou. U nove stavenych ci opravovanych
absorberu se ale hlinikova tkanina natira uz na miste a spoje jsou pak
dobre zalite barvou, takze i ty krajni asi nedelaji problem. Pri plochem
styku je sirka oblasti se vzdalenosti trubky od plechu pod 0,1 mm pres dva
milimetry, takze pri tusim dvestekrat lepsi vodivosti hliniku nez barvy
odpovida odpor spoje min nez centimetru delky plechu. Limitem je asi spis
vodivost plechu nez spoje s trubkou.

U dosavadnich absorberu bez trubkovnic je ale kontakt spatny na koncich,
protoze osnova se tam ohyba a nedotyka se vsude plechu. Plati to jen ale
pro krajni nejvys dva plechy. U opravovanych absorberu jsem to zcasti
resil pomocnym okrajovym utkem z dratu. Bude ale lepsi tam nasunout
delenou plechovou trubkovnici, musime takove nachystat.

> Mimochodem, ten soubor montaz.pdf se neda ulozit na disk ani text z nej
> prekopirovat. Nemohl bys mi jej poslat, budu jej uzivat toliko pro moji
> potrebu a citovat jeho casti pri tom solarnim seminari  .

Nevim jak by mohl delat problem, ja jsem jej kontrolne stahl na hvezdarnu
a pak posunul na amper, hned jej poslu. Jinak to ale neni nic specialniho,
je to proste elektronicka verze te prirucky, kterou jsme vydali v
tisicovem naklade a urcite je nekde nejake mate. Pro vazne zajemce je dnes
vhodne doplnit prirucku tou pracovni verzi brozurky o potrebnych zmenach.

zdravi jenik