[Gw] Světový den ochrany klimatu aj.

Jan Hollan jhollan at amper....muni.cz
Thu Sep 22 17:36:55 CEST 2011

Žhavé novinky ke 23. září:

za chvilku (v 18 h) začíná v Praze ve Francouzském institutu na Štěpánské
35 přednáška
  Jean-Marc JANCOVICI: Evropa bez CO2: od teorie k praxi

V sobotu 24. se po celém světě konají akce k podpoře ochrany
klimatu, viz http://www.350.org/

Jedna je k tomu relevantní i v Brně, je to premiéra v divadle Polárka,
http://www.ekumakad.cz/cz/akce/premiera-divadelni-hry-zmatek-nad-zmatek
  (navazuje na to program v polovině října, viz ev.
   http://www.ekumakad.cz/cz/projekty/dramaticka-klimaticka-zmena-a-afrika)

V neděli bude ochrana klimatu jedním z témat i v Hostětíně,
  http://hostetin.veronica.cz/jablecna_slavnost

  a též při Dni otevřených dveří v pasivním domě  13-17 h:
   Lektorovaná prohlídka domu a ostatních ekologických projektů Centra
   Veronica Hostětín. Na akci se prosím předem přihlaste,
   http://hostetin.veronica.cz/408/planovane_akce/759/

A nakonec můj čerstvý informatický příspěvek k osvětě:
  http://amper.ped.muni.cz/gw/sks/
  -- to jsou seznamy krátkých textů, které již máme česky nebo slovensky
k běžným námitkám popíračů.

Dále některé minulé novinky, které jsem zde ještě nezmínil:

CzechGlobe spolu s Klimatickou koalicí reagoval na šum ohledně vlivu
Slunce na klima:

  Zprávy o možném ochlazení vlivem klidného Slunce jsou čirou dezinformací
  http://www.czechglobe.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=114%3Atz20110621&catid=30&Itemid=91&lang=cs
  http://www.czechglobe.cz/gz/TZ_doba_ledova.htm

Stručněji, ale v širším kontextu jsem to glosoval ve článku
  http://www.ceskapozice.cz/zahranici/svetove-udalosti/oprava-dezinformace-mozna-se-zpomali-tempo-globalniho-oteplovani
-- do diskuse jsem připsal i nemálo dalších poznámek a odkazů. Plný text
rukopisu je
  http://amper.ped.muni.cz/gw/clanky/bude_tepleji.pdf

Dávno před tím, již na jaře, jsem poskytl dlouhý rozhovor Ekolistu,
vzbudil nemalý ohlas, do diskuse po rozhovoru jsem připsal ještě dost
dalších informací a odkazů:
  http://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/jan-hollan-zmeny-klimatu-postupuji-rychleji-nez-kdo-cekal

Jedno z témat, která z toho vyplynula, je, že moc nevíme, jaká jsou
opravdu letní vedra v nejhustěji osídlených městských centrech. Že některá
města berou takovou věc vážně, popisuje na příkladu Chicaga text
  A City Prepares for a Warm Long-Term Forecast
  http://www.nytimes.com/2011/05/23/science/earth/23adaptation.html?pagewanted=all

Několik dalších odkazů z posledního půlroku:

Nový užitečný web je
  http://climatecommunication.org/

Přehled zajímavých kníh (které jsem nezmínil ve článku na stránce
   http://amper.ped.muni.cz/gw/vedci/) je:
  http://www.carbonbrief.org/blog/2011/08/summer-book-reviews

Hračka, která může také zaujmout:
  http://www.guardian.co.uk/environment/interactive/2011/aug/15/everything-know-climate-change

Podrobný přehled nových údajů, pořízený http://tcktcktck.org :
  Quick climate facts
  https://acrobat.com/app.html#d=TPr6G1JBk7DeSIupVgF*qg

Rada bezpečnosti bere klimatickou krizi vážně:
  At the 6587. meeting of the Security Council, held on 20 July 2011, in
connection with the Council's consideration of impact of climate change
under the item entitled .Maintenance of international peace and security.,
the President of the Security Council made the following statement on
behalf of the Council:
  http://www.new-york-un.diplo.de/Vertretung/newyorkvn/en/__pr/Press_20releases/PM__2011/110720_20PRST_20on_20Climate_20Change.html?archive=2984642

Zalesňování může pomoci, ale prakticky jen v tropech:
  Small temperature benefits provided by realistic afforestation efforts
  http://www.vancouversun.com/technology/Planting+trees+magic+bullet+climate+change/4973905/story.html
(fulltext je volně dostupný:
  http://www.nature.com/ngeo/journal/v4/n8/full/ngeo1182.html)

Prof. Socolow upozornil, že namalovat klíny vedoucí ke snížení emisí není
totéž, jako je začít realizovat:
  http://thinkprogress.org/romm/2011/05/18/208131/socolow-wedges-deployment/

Vzhledem k malé teplotní amplitudě v tropech se dá právě tam čekat
nejčasnější úplné vybočení z dosavadního rozmezí:
  Observational and model evidence of global emergence of permanent,
unprecedented heat in the 20th and 21st centuries
  http://www.springerlink.com/content/l2371617777412kp/
  http://www.springerlink.com/content/l2371617777412kp/fulltext.pdf
(s populárním komentářem viz
  http://thinkprogress.org/romm/2011/06/11/242903/mother-nature-is-just-getting-warmed-up-june-heat-records/
   a něco i česky,
  http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/budoucnost-prinese-velka-letni-vedra-varuji-vedci
)

Pečlivý přehled nových vědeckých prací viz
  http://agwobserver.wordpress.com/

A nakonec několik videí:

  Bill McKibben, author and founder of 350.org:
  A link between climate change and extreme weather? Never.
  http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xhCY-3XnqS0
Jde o rychle se měnící výmluvné obrázky ke článku
  http://www.washingtonpost.com/opinions/a-link-between-climate-change-and-joplin-tornadoes-never/2011/05/23/AFrVC49G_story.html
-- text se může hodit všem divákům, kteří nemají angličtinu jako mateřský
jazyk.

Další video komentuje kolega Dr. Ač:
  http://ac.blog.sme.sk/c/275356/Profesor-Dessler-Kazda-udalost-pocasia-suvisi-s-klimatickou-zmenou.html

Velkolepá světová show proběhla na webu před týdnem, doporučit mohu krátké
video nabízené na začátku stránky
   http://climaterealityproject.org/
  nebo video o podobnosti s kampaní o neškodnosti kouření,
   http://climaterealityproject.org/video/doubters/
  (k tomu též
  http://thinkprogress.org/romm/2011/09/20/323494/naomi-oreskes-merchants-of-doubt-climate-change/
  )

Hodinové video z toho je na
  http://thinkprogress.org/romm/2011/09/17/321749/gores-climate-reality-finale-what-do-you-think/
  -- od 46. minuty mluví Al Gore též o konsensu vědců, o němž jsem zde
tehdy psal

s pozdravem
  J. Hollan

RNDr. Jan Hollan, Ph.D.
pracovník CzechGlobe,
Centra pro výzkum globální změny AV ČR, v.v.i.              606 073 562

                                   domů:
Lipová 19, 602 00 Brno                                    5 43 23 90 96

                spolupracovník Ekologického institutu Veronica
Panská 9, 602 00 Brno                                   www.veronica.cz

e-mail: hollan at ped....cz             http://amper.ped.muni.cz/jhollan