[Gw] klimatické dokumenty 2009, fee and dividend

Jan Hollan jhollan at amper....muni.cz
Mon Jan 18 00:24:06 CET 2010

Milí zájemci o ochranu klimatu,

   http://amper.ped.muni.cz/gw/clanky/2009.cz.pdf

je hypertextový přehled toho, co jsem vloni stačil zpřístupnit ke klimatu a
ochraně noci v češtině. Ke klimatu toho bylo řádově více...

Jinak je to ale všechno bez velkých komentářů prostě někde na
                  http://amper.ped.muni.cz/gw

Doporučuji navíc dva nové články Jamese Hansena, viz
                  http://www.columbia.edu/~jeh1

12. ledna popsal zvlášť výstižně nutnost zvolit cestu uhlíkové daně, která se
kompletně rozdělí obyvatelstvu (fee-and-dividend), namísto (nebo v nouzi jako
doplnění, kdyby to už nešlo jinak) cap-and-trade. Píše o tom taky ve své
vynikající knize Storms of my Grandchildren (jednu můžu nakrátko pučit, mám
dvě). Přílohou článku je text ekonoma, s nímž to konzultuje. Selhání jednání v
Kodani je silným argumentem, že Hansen má opět pravdu.

Přístup Cap-and-trade snížil sice emise síry v USA, nicméně je snížil pomalu a
málo. Pro dostatečně rychlé snížení světových emisí CO2 naprosto nestačí, ani
není světově realizovatelný. Jak rychle je potřeba je snížit, ukazuje kromě
prací Hansena et al nově taky Kodaňská diagnóza
(http://copenhagendiagnosis.org) ve svém závěrečném obrázku 22.

A v dalším, z 15., má prostě jen věci klimatické, vyšly též na
www.realclimate.org. Ale jsou taky zajímavé. Ostatně, to je na realclimate
všechno, dívejte se tam (lze si i zajisti alerty po emajlu, když tam něco
vyjde).

pěkný rok 2010 přeje
  Jeník