[Gw] Re: [IAN] glacialy a interglacialy (fwd)

Jan Hollan jhollan at amper....muni.cz
Fri Feb 16 15:29:23 CET 2007

> Poněkud zvláštní: doba ledová nám tedy nehrozí x let, ale přírodní
> oteplování není možné. Proč?

Chybí k němu jakýkoliv popud. Pokud nemáme na mysli na Deux ex Machina.
Svět je sice chaotický, ale kauzální.

> (odvážně, protože zo nebylo v souladu s oficiální teorií) namítal: jsme
> na začátku interglaciálu a v předchozích u nás bylo "tropické" podnebí,
> takže oteplování nastane, ať lidstvo dělá cokoli.

Tehdy se ovšem běžně soudilo, že jsme na konci interglaciálu, dle analogie
s trváními těch minulých. Snad byl zvláště astronomicky vzdělaný, škoda,
že to bez internetu nemohl snadno uplatnit ve světovém měřítku (já si ani
nejsem jistý, jestli tehdy byly změny orbitální excentricity Země do
budoucna dobře známy).

To je asi přehnané, říkat ,,v předchozích``. Určitě bylo tepleji v tom
minulém. Nejspíš proto, že byl nastartovaný zvlášť velkou letní insolací
severních šířek nad šedesát stupňů.

Po skončení posledního glaciálu ale nastalo hodně dlouhé období minimální
excentricity zemské orbity, a tak se letní insolace vysokých šířek moc
nemění. Klima bylo minulých deset tisíc let naprosto mimořádně stabliní.
Nebýt měnícího se složení atmosféry, albedo pevniny a moře těch vysokých
šířek by ani v posledních desetiletích neklesalo (jakože už klesá, a dále
bude, bohužel).

Ke čtvrtohorním cyklům je dnes zcela čerstvý komentář (a obrázek, i když
beze škály, jen na připomenutí) na http://realclimate.org -- týká se mírně
podivné práce, která pozitivní zpětnou vazbu přes skleníkové plyny ani
nezmiňuje.

Je pravda, že dnešních 430 ppm ekvivalentu CO2 absenci astronomického
popudu k oteplování zcela důkladněji nahrazuje... tepleji opravdu bude,
ale ne vinou tajemných glaciálních cyklů, ale vlivem známých fyzikálních
příčin.

Jinak kromě

  http://www.ipcc.ch/SPM2feb07.pdf

 a generické adresy (musí se zadat i to www)

  http://www.ipcc.ch/
 (klepněte si na Play)

doporučuju ke čtení též zapamatovatelnou adresu (vedoucí na stránky
ministerstva financí Spojeného království)

  http://www.sternreview.org.uk

 z níž vyjímám:

   Sir Nicholas Stern, Head of the Government Economics Service and
   Adviser to the Government on the economics of climate change and
   development, is delighted to present his report to the Prime Minister
   and the Chancellor of the Exchequer on the Economics of Climate
   Change:

   Full report
   Executive Summary
   Other language versions of the Executive Summary

 atd.  Executive Summary přímo je

 http://www.hm-treasury.gov.uk/media/8AC/F7/Executive_Summary.pdf

jh