[Gw]Literatura ke klimatu (fwd)

Jan Hollan jhollan at amper....muni.cz
Tue Aug 23 16:45:52 CEST 2005

Vážená paní magistro,

s radostným údivem jsem dnes nalezl český překlad Meeting the Climate
Challenge,
 http://www.env.cz/AIS/web-pub.nsf/$pid/MZPMZF8VM2NI/$FILE/Meeting_Climate_Challenge_cj.pdf

Bylo to v rámci hledání, jestli někde mají shrnutí těch deseti hlavních
doporučení vystavené Mladí zelení, kteří to rozdávali na jaře na v Brně na
panelové diskusi, kde jsem též vystupoval.

Dle data uvedeného v tom pdf vidím, že jsem svou výzvu studentům na
Fakultě sociálních studií uvedenou níže napsal jako anachronismus --
překlad už existoval. A dalších informace o souboru uvádějí Vaše jméno.
Tedy, všechna čest! Teď jen, aby na soubor byly odkazy ze všech možných
míst, kde se v češtině o klimatu píše, např. z úředních
http://www.chmi.cz/cc. Na první pohled mi překlad připadá velmi dobrý,
samozřejmě si jej přečtu podrobně, kdybych měl nějaké náměty k úpravám,
napíšu.

Z prvního pohledu mně napadají jen formální: bylo by asi snadné doplnit
úvodní stránky s datací atd., případně i závěrečné stránky s informacemi o
autorech. Tak, aby šlo skutečně o úplnou českou variantu anglicky psané
brožurky. Pak bych se samozřejmě přimlouval za to, aby obdobně jako
originál byla k dostání za nějaký poplatek i vytištěná a sešitá -- ne
každý má po ruce šikovnou tiskárnu, která vyrábí brožury z A3 archů.

(Proti originálu by ji dokonce bylo snadné mírně vylepšit, totiž číslované
odkazy zfunkčnit jako křížové hypertextové, obsah vyrobit též
hypertextový, a hlavně z nadpisů také hypertextové záložky (bookmarks).
Tak se dají např. běžně ukládat dokumenty z MSwordu, je-li nainstalován
Acrobat.)

Přiznám se, že bych velmi uvítal, kdybyste mohla o takových novinkách,
jako je dostupnost českých překladů zajímavých dokumentů, napsat alespoň
do mailinglistu gw at amper....muni.cz -- protože k tomu ale je nutné být
jeho členem (břímě to žádné není, je to konference velmi tichá, píšu tam
takřka sám), alternativou je poslat to mně osobně, já to tam posunu.
Samozřejmě, v případech jako je tento, taky přidám odkaz přímo ze své málo
udržované stránky http://amper.ped.muni.cz/gw/ (a taky odkaz připíšu do
literatury doporučené studentům).

Tento dokument je natolik významý, že bych Vám rád nabídl, že s doplněním
na plnou českou verzi originálu bych i pomohl, možná prostřednictvím
některého z posluchačů předmětu Environmentální aspekty využívání energie.

zdraví
 J Hollan