[Gw]zdroje methanu

Jan Hollan jhollan at amper....muni.cz
Fri Jan 26 00:03:22 CET 2001

Hledal jsem přehled zdrojů světových emisí methanu na internetu a nenašel
jsem nic kloudného. Tak jsem koukl do Houghtonovy knížky:

Megatuny ročně (v závorkách rozmezí odhadů, asi extrémní a ne 68%)

 Přírodní zdroje:
  mokřady  115  (100--200)
  termiti   20  ( 10-- 50)
    oceán   10  (  1-- 25)
 sl. vody    5  (  1-- 25)
  hydráty    5  (  0--  5)
   (to je asi odhad uvolňování z hydrátů v permafrostu a studeného dna,
tam je možná budoucí silná pozitivní zpětná vazba, odhaduju)

Antropogenní:
 těžba fos. paliv  100  ( 70--120)
 rýžová pole        60  ( 20--150)
 ze střev dobytka   80  ( 65--100)
 výkaly živočichů   25  ( 20-- 30)
 komunální kanály   30  (     ?  )
 skládky odpadu     30  ( 20-- 70)
 pálení biomasy     40  ( 20-- 80)
  (podíl ve spalinách daný nedokonalým spalováním)

data budou tak k roku 1994

Pak jsem našel ještě přehled pro pár zemí, který už jsem dávno měl na
disku, je to ale děleno jen pro paliva/zemědělství/odpady:
 http://www.unfccc.int/resource/docs/cop4/inf09.pdf

Pro USA viz
 http://www.epa.gov/globalwarming/publications/emissions/us2000/
          executive_summary.pdf
 např. strana 4.
Tam spadá třetina antropogenních emisí metanu na vrub skládek,
šestina je z niter dobytka, další šestina jsou úniky zemního plynu, osmina
je z hnoje, desetina z těžby uhlí. Na rýži tam připadá jen půldruhého
procenta.

Pro celý svět snad dobré údaje neexistují, odhady jsem nenašel.

Jeník Hollan