[Ekodum]co s plast. okny a severni zdi

Jan Hollan
Fri, 24 Aug 2001 19:31:16 +0200 (CEST)

> http://change.to/ekodum
>
> mam tam uz bohuzel nova jednoducha plastova okna s dvojitym sklem (tak jsem
> to koupil).
> Mam tam dat zvenku folii kvuli lepsi tepelne izolaci? JAKOU

Myslím, že přidávat na rám okna zvenku fólii je asi možné, vydrží ale
nejvýš jednu zimu. Já ji dávám jen na rámy dovnitř, aby byla aspoň 2 cm od
skla. O žádné, která by nebyla ``lwir'' víceméně propustná, nevím.
Používám to, co koupím, je to asi jak PP tak polyester. Širší než 70 cm
jsem dostal jen skládanou. Lepší než nic to je a je to za babku.

Standardní vnější doplněk je jen roleta, ale tady moc nevím, kam dát tu
horní krabici s ní. Navíc je drahá a stěží dostupná s nepokaženým
aluminiem (je-li použito).

Jak koukám, u oken je dost místa, asi by se tam daly dát tlusté okenice
těsně zapadající do otvorů. Nechal bych v nich dobře izolovaný průhled,
aby tam nebyla tma. Taková realizace by mě moc zajímala.

Nevím přesně, jak jsou plastová okna konstruována, předpokládám, že se
rozbité sklo dá vyměnit. Tak by se dalo snad časem vyměnit i to dnešní za
nějaké s k<0.8 (stejně tenké ale asi nelze teď sehnat). Výborné by bylo,
kdyby se přitom taky dalo okno posunout až k fasádě a rám zvenčí
přeizolovat (pěna a tenký Al plech).

> Severni stena je kompletne bez izolace a bez omitky (neni na obrazku videt),
> rad bych zkusil slamene bloky a na ne az dat OMITKU  ale nemam s tim
> zkusenosti

To já taky ne, určitě to ale jde. Bloky bych doporučoval dávat stébly
kolmo k tepelnému toku, je to tak snad o pětinu lepší. Asi je přitáhnout
provázky ke zdi. Snad se to dá dělat tak, že se vnější stěna bloku předem,
ještě ve vodorovné poloze, polije blátem, tak to snad může držet i bez
další rohože. Ale přesně nevím, asi se to dá najít na všelijakých těch
slaměných stránkách v okolních zemích. Strawbalers se ale většinou za co
nejlepší izolací neženou (stačí jim, že stěna je lepší než bývá zvykem)
a stébla dávají i podél toku.

Jestli jsou na severní straně okna, doporučoval bych je vysadit na
dřevěných nosnících až do slámy, s dokonale provedeným parotěsným
napojením na zeď.

> s pozdravem
>
> Andrej Glatz

Ještě k septiku: určitě by šel použít i jako tepelný zásobník. Řekl bych,
že stačí jej vyložit EPS a vložit do něj dostatečně velkou PE fólii.
Jestli se ale tak velká (9m x 7m) dá koupit, nevím.

A k domácímu bioplynu: Utíkalovo řešení, tj. vyztužená PP krabice, je
drahé tou spoustou PP. Já si myslím, že se asi dá vyrobit mnohem
tenkostěnnější a nevyztužený PP válec. Ale neumím to, ani jsem to neviděl.

zdraví (a štěstí při levných adaptacích přeje)
Jeník Hollan

PS. na vaší stránce mi (asi vinou těch reklamních okének) zamrzá
netscape4, zato soffice (a ovšem lynx) se jejich zobrazení dokonce vyhne,
chvála mu.