[Ekodum]Izolace stare hlinene stavby

Jan Hollan
Wed, 7 Feb 2001 13:33:48 +0100 (CET)

Vážený pane Skybo,

omlouvám se za velmi opožděnou odpověď, teprve teď zpracovávám starou
poštu.

(Pokud byste mel problemy se ctenim diakritiky, podivejte se na
  http://amper.ped.muni.cz/ekodum ,
 kde si pro plnohotnotne cteni tohoto dopisu staci ev. nastavit
predpokladane kodovani souboru na iso-8859-2)

Já bych rozhodně doporučoval izolaci třikrát tlustší než 10 cm. Práce
není o moc víc a cena taky tak moc nevzroste. Kdyby s ní byl problém,
pak je myslím lépe pořádně zaizolovat nejprve část domu a příště zase další
část. Jediný technický problém s izolační vrstvou trvale udržitelných
parametrů (se kterou budou všichni spokojeni i za sto let) je, že je
vhodné vysunout okna až do ní, aby nezůstala utopená ve zdi. Přitom je
nutné použít hodně důvtipu, na příklady, jak to kdo dělal, zatím bohužel
odkázat neumím. O oknech viz podrobněji soubory (či adresáře) okna_tes* v
adresáři
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/e_papers/stavby/okna/
Dokumentace postupu takového vysunutí oken by byla neobyčejně cenná.

Ve skutečnosti snaha pro jednoduchost zachovat původní umístění oken
v masívní části zdi je asi hlavním důvodem, proč se izolační tloušťky,
které povýší dům na pasívní standard (kdy v mrazech stačí zatopit
v jedněch kamnech jednou týdně), těžko prosazují.

Pokud jde o materiál izolace, je myslím lisovaná sláma nevhodná, ona i
nelisovaná přece jen nepatří mezi ty nejlépe izolující ,,hmoty`` s měrnou
vodivostí jen 0,04 W/(m.K). Aby izolovala dostatečně, musí být tloušťka
izolace dvojnásobná. Zato snad Stramit už dělá desky vhodné i pro vnější
obklad domu, ty se mohou hodit pro překrytí izolační vrstvy.

Mezi vhodné materiály bych přidal klidně i běžný polystyrén (kvůli ceně
jen lehký, s obj. hmotností jen 15 kg/m3). Spád absolutní vlhkosti vzduchu
se v zimě bude odehrávat až v něm místo ve zdi, což je jen dobře.

Jako ideální mi připadá, když masívní část stavby komunikuje jen se
vzduchem uvnitř budovy, nepálená hlína pak ohromně vyrovnává relativní
vlhkost interiéru v průběhu roku. Mezi masívní zdi a izolační vrstvu bych
dal polyetylénovou fólii, aby do oblasti, kde v zimě teplota klesá, už
žádná vodní pára zevnitř nemohla proniknout. Pak totiž už na materiálech
použitých pro překrytí izolace nezáleží, pod nimi žádná vlhkost kondenzovat
nemůže.

Kdybyste totiž dal rovnou na zeď nějaký vláknitý materiál a pak omítku,
jejíž propustnost pro vodní páru by byla extrémně malá (samotná hlína má
propustnost dost vysokou), mohlo by možná ke kondenzaci docházet, ale ona
taková omítka nejspíš ani není, každá bude mít asi proti tlusté zdi pro
vodní páru odpor jen velmi malý, podívám se do nějaké literatury. Takže
ono ,,zadušení`` (tedy možnost kondenzace a zmrznutí vody pod omítkou
a v ní) asi reálně nikdy nehrozí.

(O ,, potřebě difuze páry skrz zeď`` a jiných pověrách píšu teď pro
seminář, který se v Brně uskuteční za týden ve středu 14. odpoledne, viz
archiv ekodum, kam pošlu i informaci o vystavení textů pro přednášku. Váš
podnět si pro jistotu ještě prostuduju.)

Aby vodní pára ve zdi (držená tam fólií nebo jen PS vrstvou) nemohla
v žádném případě kondenzovat, musí být izolační vrstva všude dostatečně
tlustá, aby až v ní začala opravdu klesat teplota a zeď sama zůstávala
vlastně izotermická. To se týká i oblasti tak metr pod zem nebo kousek pod
místo, kde je zeď tepelně oddělená od základů.

Dokonalé tepelné oddělení od základů poskytuje jen pěnové sklo, viz např.
  http://www.foamglas.cz
  http://www.pcfoamglas.com/c.html
  http://www.foamglas.de
 které je též nepřekonatelným oddělením vlhkostním. To ale už zřejmě pro
Vás je passé.

Pokud jde o ovčí vlnu, lze ji použít i zvenčí v libovolné tloušťce, a byl
by to pěkný počin. Jen by člověk nesměl kvůli ceně vlny šetřit na
tloušťce. Aplikace vlny taková, nad kterou by neměl váhat ani ten, kdo má
do kapsy hlouběji, je užití na vnitřní straně od parozábrany v podkroví,
viz vlna na http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/e_papers/

zdraví Jeník Hollan