[CCD-CR] proc a jak jasy nebe

Petr Pravec ppravec at asu....cz
Tue Jun 25 10:56:18 CEST 2002

Ahoj Jeniku,

Diky za odkazy a navrhy. K tomu, aby ten experiment byl
opravdu uspesny, je ovsem zapotrebi ho trochu lepe "naplanovat".
Zakladni pravidlo totiz je udelat experiment tak, aby data
byla interpretovatelna, tedy casto to znamena dat prednost
kvalite pred kvantitou, kdyz to lze. (Tedy v pripade pozorovani
si napr. vybrat jasne definovane podminky pred nejiste
definovanymi apod.) Bylo by chybne ten experiment delat
bez rozmyslu a pak se v tech datech nebyt schopen vyznat.
Kdyz to vezmu konkretne na nase mereni z Ondrejova, v principu
by nebyl problem merit jas oblohy z kazdeho snimku (jakmile
je system kalibrovan, dokud se nezmeni, lze to merit na kazdem
snimku - jina vec je, ze to ovsem nemame udelano jako soucast
systemu, takze bychom to nejprve museli trochu naprogramovat,
coz by nebyl zasadni problem, ale proste zatim neni ten system
ready pro temer automaticke redukovani tech jasu oblohy.)
Ovsem myslim, ze lepsi je merit ten jas oblohy za jasne definovanych
podminek. V nasem pripade za kvalitnich podminek. Co jsou to "kvalitni
podminky",
tak to bych si pro Ondrejov definoval tak, ze jsou to podminky, za nichz
delame kalibrace (tedy cista obloha a nizka extinkce). Nemyslim, ze by
ses dokazal vyznat v datech, ktera by byla delana za nekvalitnich podminek.
Produkovat je treba interpretovatelna data.

Co se tyce korekce na zenit, trochu jsem o tom premyslel a za urcitych
zjednodusenych predpokladu by ta korekce mela by:

delta m = 2.5 log(X/X0)

kde X je vzdusna hmota mereni, X0 je vzdusna hmota, na kterou to chces
prevest. Pro to me konkretni mereni z 2. cervna jsem mel rozdil delta m =0.45
mag
mezi vzdusnymi hmotami 1.56 a 1.05, pricemz ten priblizny teoreticky vztah
dava 0.43 mag.
Ze to sedi na par setin, muze byt sice trochu nahoda, ale ukazuje
to, ze ten vztah je asi blizky realite, alespon v tom rozsahu (neprilis
extremnich)
vzdusnych hmot. Je jeste treba jej dale overit, ale nebal bych se jej
pouzivat,
chybu cekam mensi nez 0.1 mag pro vzdusne hmoty <2.

Nize uz jen par komentaru ke Tvym.