[CCD-CR] Re: jednotky jasu

Filip Hroch hroch at physics....cz
Fri Jun 21 17:48:43 CEST 2002

Ciao,

to bylo takto:

Nekdy na prelomu zimy a jara me Jenik Hollan pozadal abych mu rekl jak
moc sviti nebe. No samo jsem mu rekl, ze nevim, jak se to dela ale
presto jsem mu poslal nejake moje mereni aby si to z toho zjistil.

Pak sel cas a ja se koukal jesti nekdo nekdy nekde nepublikoval
najaky zpusob jak se to dela a ja to pochopil. Prvni byl vypis
munipacku ktery udava oblohu v prvni clonce (ale jak vime
ta nemusi obsahovat vsechno svetlo) a pak odkaz na navod na
pozorovani asteroidu ktery sem tak pred 2 mesicema poslal Petr
Pravec. Tak jsem se donutil to sem napsat.

Jas oblohy je velmi dulezita charakteristika pozorovaciho mista.
To je videt hned z toho co jsem sem poslal ja a co vyslo Petrovi.
Ackoli mame vicemene stejne dalekohledy, my budeme mit o cca 3
magnitudy horsi dosah prave kvuli velkemu jasu oblohy tady v Brne.

Ty hodnoty sice neznamenaji, ze my vidime jen do 17 a v Ondrejove
do 20ky protoze vetsi dosah nam umozuje prodlouzeni expozicni doby
ale spise to ukazuje na to, o jak moc dlouho by jsme museli
prodlouzit expozicni dobu na to aby jsme dostali stejny dosah
jako nekde jinde. Odstup signal - sum je v tomto pripade umerny
expozici dobe, takze na dosazeni stejneho pomeru (tj stejne kvalitniho
obrazku) potrebujeme asi 10^(-0.4*3) = 15 krat delsi dobu
(nebo v Ondejove musi misto minuty pozorovat jen 4 vterinky:-).

V pripade ze nemuzeme integrovat jako to dela CCD, tj ze se koukame okem.
Tak to ovsem vyznam ma jiny a vlastne to rika jak moc slabe hvezdy
vidime. Neni to sice presne ten limit protoze pri koukani okem
mame mensi rozliseni spis tak 2-3 vterinky coz da tak o pul magnitudy
min, ale i tak je to docela charakteristicka velicina.

Jo a taky to nejak souvisi s tim zakonem.. doufam, ze nam to Jenik
blize osvetli.:-)

FH