[CCD-CR] proc a jak jasy nebe

Jan Hollan jhollan at amper....muni.cz
Wed Jul 3 17:00:49 CEST 2002

> Ahoj Jeniku,
>
> Zajimave veci. Mam jeste par poznamek.
>
> Porad jsi nevysvetlil, k cemu potrebujes mit merene jasy v ruznych azimutech.
> Co zajimaveho z toho chces dostat? Konkretne prosim. (Ze jasy mohou byt ruzne
> v ruznych azimutech, podle toho, kde je jake mesto, je samozrejme a samo
> o sobe to nic nerika. Kdo by jen z toho duvodu bral pravidelne snimky v
> ruznych
> azimutech?)

S Petrem jsme se o tom pobavili po telefonu, uz udelal konkretni kroky
pro ondrejovskou fotometrii neo, tak jeste hlavni veci sem:

Hlavni je vyhodnocovat jas proste u vsech snimku, ktere se delaji z
jakehoholiv duvodu. Samozrejme, casem automaticky, bez rucni prace. Jas ma
plny smysl pri odhadu velikosti extinkce, ten je jaksi dan i pouhym
registrovanym signalem z danych hvezd (vetsi extinkce jej snizi), to neni
nesmyslna hodnota, CCD+objektiv jsou dostatecne malo promenne.

V ruznych azimutech a vyskach jsou samozrejme, neb se vesmir kolem Zeme
otaci, i kdyz treba ne vzdy v tech nejzajimavejsich. Dostatecne menici se
vyska da odhad velikosti extinkce.

> Podle mne je potreba definovat "standardni ulohu", tedy neco, co bude
> moci bez velke prace navic (pro kazdeho z nas je to jen vedlejsi vec
> a vubec ne hlavni cil nasich astronomickych mereni) urcit kdokoli
> z nas ze snimku, ktere stejne bezne dela (teleskopovy cas neni
> zadarmo, ze, i kdyz se to tak nekomu muze jevit). Muzeme se o tom
> pobavit, kdyz mi zavolas, ale bylo by naivni ocekavat, ze za tim ucelem
> bude nekdo delat snimky navic. Standarni uloha musi byt definovana tak,
> aby k ni stacily snimky, ktere se stejne berou.

Presne tak. Dodatecne zjisteni (u znamych promerenych poli promenek nekdy
i nepotrebne), jak vlastne jasne jsou hvezdy na snimcich, delane za
nejvyssich pruzracnosti vzduchu a bez Mesice, umozni kalibraci starych
snimku po vsech strankach. Snimani nejakych standardnich poli i kalibraci
systemu, zvlaste presne jasove a extinkcni hodnoty by mely byt jeho dalsim
vysledkem.

> Jo, je taky zrejme, ze potrebujes studenta, ktery by pro Tebe na tom delal.
> Nekteri z nas sice mohou (drive ci pozdeji) mereni jasu oblohy zahrnout jako
> soucast svych standardnich postupu, ale stejne bude spousta dalsich veci
> s tim, kterou musi nekdo delat jako svou hlavni praci (nehlede na to,
> ze nekteri pozorovatele by to nemuseli chtit merit vubec, ale mohli by
> byt ochotni Ti dat snimky k dispozici, k takovym merenim taky potrebujes
> cloveka. (Mne osobne to zajima spise z metodologickeho hlediska, a taky
> delam hlavne na vecech podporenych grantem, vsak vis.)

Jo, potrebuju, a garantuju, ze publikace o jasu nebe se stanou velmi
citovanymi, je jich zatim po certech malo. Nemusi to byt jen student, lide
na hvezdarnach, ktere nemaji granty na uzce vymezene vyzkumy, mohou sve
usili uprit prave timto smerem, zejmena na tech lidovych. Diky nepatrne
konkurenci zde mohou opravdu udelat diru do sveta.

> Zdravim,   Petr Pravec

vas jenik