[CCD-CR] Fw: RR Lyr hvezdy

Ondrej Pejcha opejcha at volny...
Thu Jan 25 17:37:16 CET 2001

> to co pises by samozrejme mohlo byt zajimavym nametem pro
neci
> pozorovaci projekt, ale mozna bys mohl napsat take neco
vic o te metode
> dekompozice. Minimalne odkaz na clanek pres ADS, nejelepe
linkem na
> pre/re print.

Metoda dekompozice spociva v prolozeni napozorovane krivky
(obor V nebo B, po korekcich i jine) sadou sinusoid podle
vztahu:

V = A0 + E   Ai sin (iwt + Fi).

To E ma byt pokus o znak sumy, A jsou amplitudy, w je omega
(uhlova rychlost, zde spise 2pi/P) a F je faze. Proklada se
nekolika (tak 6 az 25) sinusoidami se stale se zkracujicimi
periodami, aby se docililo prolozeni vsech detailu (to je to
i v clenu iwt). Pak se pocitaji indexy:
Rij = Ai/Aj
Fij = Fi - (i*Fj)
, ktere jsou zavisle na fyzikalnich parametrech jako
svitivost, metalicita atd. Z techto parametru lze pomoci
experimentalnich vzorcu (summary je v Olech et al.
astro-ph/9812302, ale existuje jich vic) zjistit ony
parametry. Dobry program je Period98, kde staci ziskane
hodnoty faze pouze vynasobit 2pi.

Zatim jsem to zkousel na trech hvezdach, dve RRc z OGLE
programu a jedna "field" hvezda. Vysledky jsou docela dobre,
jen musi byt husta krivka, jinak se vysledky odchyluji.

Zajemcum mohu napsat podrobnejsi info. Napsal jsem o tom
clanek do Persea (ten ale nemaji vsichni) Metodu testuji
teprve asi tyden, takze jsem se mozna v necem spletl (hlavne
ten vzorec).

S pozdravem

Ondrej Pejcha

P.S. Dalsi clanky, ze kterych jsem se tu metodu naucil jsou:

1998AcA 48, 341 (pres ADS)
astro-ph//0001102 (jeden z mnoha papiru zkoumajicich kulove
hvezdokupy).