[CCD-CR] Vliv rozostreni na presnost fotometrie

Filip Hroch hroch at physics....cz
Thu Dec 20 12:01:42 CET 2001

Ciao

On Tue, Dec 18, 2001 at 09:31:54PM +0100, Lukas Kral wrote:
> Ahoj,
>
> vzpomnel jsem si, jak se pri nejake prilezitosti diskutovalo o tom, jestli
> je lepsi pro presnejsi CCD fotometrii mit hvezdy trosku umele rozostrene,
> nebo ne (v pripade velmi kvalitniho dalekohledu, ktery je pri nejlepsim
> zaostreni schopen poskytnout obrazy hvezd o velikosti jen jednotek pixelu).
> Tehdy, pokud vim, se k zadne shode nazoru nedospelo, nekdo preferoval
> dokonale zaostreni, jiny lehke rozostreni (je jasne, ze pri vyraznem
> rozmazani obrazu jde pak presnost dolu kvuli klesajicimu pomeru signal/sum).

> [...]

Bohuze mas pravdu, jak uz tu rikal Pavel Cagas, asi polovina cipu u ST-7 je
zakryta elektrodama. To krome toho, ze jsou na cipu hlucha mista znamena
i to, ze ma polovicni kvantovou ucinnost.

Ja jsem tedy priznivcem co nejostrejsich snimku. Minimalne to lip vypada
a hlavne se vyrazne zvedne S/N coz je k nezaplaceni.

Mam k tomu ovsem jeste jeden postreh. Ted zkousim algoritmus tzv.
optimalni fotometrie, coz je v podstate obycejna apertutni fotometrie
ovsem s tim, ze vahy intenzit pri scitani nejsou stejne (pripadne
na okraji polovicni a pod) ale jsou umerne intenzite. Tedy zasadni
rozdil oprtoti beznemu mereni. Tento zpusob preferuje
lepe zmerene pixely a podle toho, jak jsem zatim zkousel to vede
k ponekud presnejsim vysledkum. Zrovna se ted sanzim pordane vyladit
robustni odhad profilu hvezdy tak aby se prave potlacily tyhle hluche
mista a pripadne vady na cipu. Rozostreni by vylozene zasumelo profil
a vedlo k horsim vysledkum.

Doporucju navstivit

http://www.astro.ex.ac.uk/people/timn/Photometry/description.html

kde ma Tim Naylor odkaz na clanek v MNRASU 296, 339-346 (1998)

FH