[CCD-CR] Vliv rozostreni na presnost fotometrie

Pavel Cagas pc at mii...
Wed Dec 19 09:41:22 CET 2001

> Kdo vidite trochu vic do konstrukce CCD cipu - nejsou tam takovahle mrtva
> mista? Je tahle moje uvaha uplne vedle nebo by na tom mohlo neco byt?

Vetsina CCD cipu je konstruovana tak, ze elektrody definujici matici pixelu
a zajistujici posun naboje pri vycitani jsou naneseny na povrch cipu
(front-illuminated) a skutecne cloni dopadajici svetlo. Napr. nova generace
E cipu KAF (blue-enhanced) dosahuje zvyseni citlivosti pouzitim
"pruhlednejsiho" materialu elektrod.

Nektere cipy jsou vybaveny tzv. micro-lensing vrstvou -- sadou malych cocek
soustredujicich svetlo do aktivni oblasti pixelu. Dela to Sony a nove i
KAF-3200 ma micro-lensing vrstvu. Podle zprav ze sci.astro.ccd-imaging ale
tato konstrukce zpusobuje rozptyl svetla do okolnich pixelu a neni prilis
vhodna pro dosazeni reprodukovatelnych vysledku.

Nektere (velmi drahe) cipy (napr. SITe, Marconi) jsou proto konstruovany
jinak. Cip je nalepen na podlozku armaturou dolu svetlo dopada na cip zezadu
(back-illuminated) -- odtud jejich vysoka kvantova ucinnost, armatura
necloni dopadajici svetlo. Cip ale musi byt velmi ztencen, coz je narocna
vyrobni operace -- odtud vysoka cena techto cipu.

Pokud je tedy obraz hvezdy tak maly, ze jeho velikost je srovnatelna s
velikosti armatury cipu, zrejme se umisteni obrazu na plose cipu musi
projevit ve velikosti signalu. Nicmene obecne uznavane pravidlo (nejmensi
hvezda pres dva pixely) tento problem eliminuje.

Zdravim,
Pavel Cagas