[Ccd-CR] Vyvoj Munidosu

Petr Pravec ppravec at asu....cz
Mon Dec 18 15:52:05 CET 2000

Ahoj Lukasi a vsichni,

> Napada me takova teoreticka otazka (mozna trivialni?) - jak skladat ty
> snimky - je asi nejlepsi pouzit jakousi variantu metody klouzavych prumeru,
> tedy slozit napr. 1.-3. snimek, potom 2.- 4., 3.-5. atd.? Dela se to tak v
> praxi? Nebo se sklada 1.-3., 4.-6., 7.-9. atd. - to by byla asi blbost, ze?
> Ale zase pokud bude v pozorovani casova mezera...

Myslim, ze muze byt pro vas zajimave vedet, jak to prakticky
probiha pri pozorovani na 65ce v Ondrejove.

Snimky skladam jen obcas, tehdy, kdyz potrebuji potvrdit podezreni
na pritomnost slabe komy nebo chvostu u nejakeho noveho objektu
(objeveneho treba LINEARem, kdyz ho sleduji brzy po objevu).
Vetsinou to probiha tak, ze vezmu kratkou serii jako obvykle u noveho
objektu podezreleho na NEO (tak 3-4 snimky).  Pak jdu na jiny objekt
a behem brani serie pro nej si prohlednu snimky predchoziho.
Kdyz se mi tam zda mozny naznak komy ci chvostu, tak se pak na ten objekt
vratim, vezmu opet nekolik snimku.  Na nich je uz dany objekt na jinem
miste mezi hvezdami, takze hned vyloucim moznost, ze by na tech prvni
snimcich ta mozna difuznost byla jen "primichanim" pozad'ovych hvezd ci
galaxie do obrazu.  Pokud si ale stale jeste nejsem tou difuznosti jist,
tak sectu kazdou serii zvlast, dostanu tak dva ruzne sectene snimky.
Pokud na obou vidim komu ci chvost stejneho tvaru, tak uz tomu verim
a ohlasim do MPC, ze dany objekt neni asteroid, ale kometa.

No, je to tedy system 1.-3., 4.-9. (nebo podobna cisla).  "Klouzavy prumer"
mne moc nenapada, k cemu by se mohl hodit.  Kdyz mam hodne snimku, tak
nekdy v takovem pripade spise scitam "na preskacku", tedy zacnu tim
nejlepsim (nejmene rozpointovanym ci narusenym jinymi vlivy) a postupne
pridavam ty mene dokonale az k tomu nejhorsimu, abych videl "vyvoj"
toho scitaneho snimku.  Ale s takovouto selektivni metodou se musi opatrne,
aby do toho prilis nevstoupil lidsky faktor (napr. typu "chci tam videt komu,
tak scitam ty, kde se mi ty naznaky zdaji nejvetsi"), takze to chce
hodne zkusenosti a sebekritiky.

Obecne ale zalezi na tom, k cemu to scitani snimku potrebujete.
Pro mereni je casto nejlepsi nic nescitat a zmerit kazdy snimek
zvlast, a teprve vysledna mereni pak zprumerovat.  Duvodu k tomuto postupu
je nekolik, ale o tom treba az priste, pokud nekdo bude potrebovat
se rozhodnout v urcitem konkretnim pripade.

Zdravim,   Petr