[Astro] Odkud je vidět Jižní kříž

Jan Hollan jhollan at amper.ped.muni.cz
Mon Jul 27 21:07:40 CEST 2009

> Vážený pane doktore,
>
> na základě našeho tel.rozhovoru z minulého týdne Vás moc prosím o
> zaslání odkazu, zmiňující se o možnosti vidět Jižní kříž z Karibské
> oblasti. Jak jsem Vám již říkala, v encyklopediích se uvádí, že je vidět
> pouze z jižní polokoule. Mně osobně je zřejmé, že při překročení rovníku
> toto souhvězdí nezmizí z dohledu, nicméně bych byla moc ráda, pokud bych
> to mohla prokázat písemným vyjádřením odborníka.

Vážená paní Kostkubová,

hledal jsem, kde jsem o tom už psal, ale ukázalo se, že to nebylo o Jižním
Kříži, ale naopak o Velkém voze: viz
    Linkname: Re: hvězdy na Egyptem

Ona je ta situace ale dost symetrická, pro Jižní kříž je hvězda nejblíže
pólu též alfa, je sice o stupeň blíže pólu (27 stupňů místo 28), ale zase
je o polovinu jasnější.

Takže se celý Jižní kříž dá spolehlivě vidět už z obratníku Raka, podobně
jako Velký vůz z obratníku Kozoroha. U Jižního kříže je to za pěkně
průzračného vzduchu možné o místní půlnoci na konci března a v příslušných
časech též od ledna do května (každý měsíc se stálice oproti Slunci
předběhnou o dvě hodiny). Tehdy je rovnou nad jihem, tj. nejvýše nad
obzorem, jak to jde.

U toho Velkého vozu je rozdíl jen v tom, že má trošku nižší "rektascenzi",
a tak je (pro zahlédnutí z obratníku Kozoroha) ideální místní půlnoc
už kolem desátého března.

Lidé s ostrým zrakem a dostatečně daleko (tři sta kilometrů) od
relevantních umělých zdrojů světla mohou Jižní kříž uvidět celý už dva
stupně severně od obratníku Raka a Velký vůz dokonce až tři stupně jižně
od obratníku Kozoroha. Ale to už musejí hledat slabé hvězdičky těsně nad
obzorem a musí být ideálně průzračné ovzduší. Rozhodně ta seskupení tehdy
už nejsou nápadná.

s pozdravem
(a s díky za pěkný dotaz)
  Jan Hollan, * v Brně