[Astro] Letní slunovrat 2008 (fwd)

Jan Hollan Wed Jun 18 13:07:43 CEST 2008

> Dobrý den, můžete mně prosím sdělit přesný okamžik letošního letního
> slunovratu? Nějak jsem"přišel" ke dvěma údajům a nevím který je
> správný (21.06 v 01.00 nebo 02.59 SELČ). Předem děkuji za Vaši odpověď.

Stručně:

Letošní červnový slunovrat, ve smyslu že aktuální ekliptikální délka
středu Slunce dosáhne právě devadesáti stupňů (a že se střed Slunce
dostane nejdále na sever od aktuálního rovníku, čili dosáhne nejvyšší
zeměpisné šířky), se odehraje pozoruhodně přesně o půlnoci světového času
z pátku 20. na sobotu 21. června. Takže údaj v našem letním čase bude o
dvě hodiny větší, 21. ve dvě ráno.

Podrobně a s odkazy:

Udávat ten okamžik na jednotky minut je sice možné, ale pak záleží na tom,
jaký nebeský rovník se zvolí pro výpočet, aneb jaký momentální směr
rotační osy Země se uvažuje. A dokonce i na tom, odkud ze Země Slunce
pozorujeme a jestli nás zajímá teoretický směr ke středu Slunce bez ohledu
na zahnutí jeho paprsků v zemském ovzduší (refrakci) nebo naopak viditelný
střed Slunce -- pak bychom letos mohli říci jen to, že slunovrat nastane v
noci z pátku na sobotu (ježto v té chvíli na nás Slunce svítit obzorem
nebude).

Pro teoretický směr ze středu Země ke středu Slunce se tak letos udává
čas, kdy bude mít ekliptikální délku či rektascenzi právě devadesát stupňů
(pro momentální směry rotační osy Země a osy ekliptiky), buď na pravou
světovou půlnoc nebo na okamžik o minutu dříve.

Jinak, letní slunovraty jsou také dny, kdy Slunce zapadá extrémně daleko
vpravo nebo vychází extrémně daleko vlevo. Pro ten západ bude tedy
správným dnem slunovratu u nás pátek, pro východ sobota. Ale i to by mohlo
při reálném pozorování např ze Sněžky dopadnout o den jinak, kdyby se
jedno ráno od druhého hodně lišilo velikostí refrakce, např. jednou byla
silná inverze s vychladlým vzduchem u země a podruhé ne -- studený vzduch
by ,,nadzvedl`` Slunce víc, a jeho horní okraj by se tedy objevil ráno
dříve a více vlevo -- např. až o desetinu úhlového průměru Slunce, tedy
o pět setin stupně. Samotná změna deklinace Slunce za poslední den
předtím, než se dostane právě devadesát stupňů od jarního bodu, přitom
posune bod jeho východu doleva jen o jednu setinu stupně.

Nějaké další poznámky ke slunovratům apod. jsou v mých dopisech z roku
2006:

 Astronomické léto

a velmi podrobné povídání o rotační ose Země s odkazy pak v dopisu

 Pravý a střední rovník

Pro tzv. střední rovník nastává letos slunovrat o nějaké minuty dříve než
pro rovník momentální, jak naznačuje výstup z mého programu sun_ph (v něm
používám místo minut desetiny hodiny; jak to tak porovnávám s jinými
výpočty, asi se mi předpověď o desetinu hodiny předbíhá):

Mean (i.e., like if there were no nutation of axis of rotation of the Earth)
moments of Sun entering a new zodiac sign (incl. Equinoxes and Solstices)
expressed in time which is  2.0 h ahead of the UTC:

Year-mm-dd  weekday   time  solar longitude / 1 degree

2008- 3-20  Thursday   7.7 h   0
2008- 6-21  Saturday   1.8 h  90
2008- 9-22  Monday    17.6 h 180
2008-12-21  Sunday    14.0 h 270