[Astro] Re: Žádost o pomoc s měřením vzdálenosti Země od Slunce

Jan Hollan jhollan at amper.ped.muni.cz
Mon Nov 14 18:01:34 CET 2005

Milý Matěji Jene,

asi Vám moc nepomohu, neb okamžiky zákrytů stálic Měsícem na brněnské
hvězdárně posledních třicet pět let (co pamatuji) pozorováním
nezjišťujeme.

Jak jsem dnes vyhledal, pro ty stálice, které se dají při zákrytu jakžtakž
dobře vidět i Vaším dalekohledem, jsou předpovědi na
   Linkname: IOTA Main Table of Contents

Zmiňují, že předpovědi pořídili programem occult, ten je pro windoze ke
stažení tamtéž, vč. potřebných katalogů.

Jestli se nepletu, tak jediná dosud živá pozorovatelská aktivita, pokud
jde o zákryty stálic Měsícem, se týká zákrytů tzv. tečných. Těmi se mapuje
výškopis okraje Měsíce.

Nezvolil jste si jednoduchou úlohu. Docela by mě zajímalo, jak budete
pozorováním zjišťovat tu první čtvrť a úhlovou vzdálenost Slunce-Měsíc.
Zkrátka, dejte pak tu ročníkovou práci na web, ať už zvládnete cokoliv, a
napište o tom někam.

s pozdravem
 jan hollan
 hvězdárna v brně