[Astro]slunecni hodiny

Jan Hollan
Mon, 24 Feb 2003 10:34:47 +0100 (CET)

> Většina lidí se domnívá, že sluneční hodiny neukazují přesně. Jak to
> je s přesností?

Dobře zkonstruované sluneční hodiny ukazují obvykle údaj, kterému se říká
,,pravý sluneční čas``, a to samozřejmě přesně. Takový čas se skutečně
mnoho staletí používal, byl ostatně nejpraktičtější -- jestli je jeden den
o minutu delší než jiný nebylo podstatné, důležitější bylo, že v poledne
je slunce přesně nad jihem a že poledne nastává v polovině doby mezi
východem a západem Slunce.

Pravý sluneční čas se na patnáctém poledníku v průměru shoduje s časem,
který užíváme v zimě, tedy časem středoevropským.  Brno je ale půldruhého
stupně dál na východ a tak takové nejjednodušší hodiny jdou v průměru o
šest a půl minuty napřed oproti středoevropskému času. Je možné ciferník
hodin nakreslit posunutě, aby tento rozdíl byl kompenzován, to se ale
běžně dělá jen u hodin na zdech orientovaných jinam než k jihu, kde je
ciferník tak jako tak nesymetrický a další snížení jeho symetrie není na
závadu.

Jak jsem naznačil již v prvním odstavci, pravý sluneční čas neplyne zcela
rovnoměrně. Postupně se během roku dvakrát předbíhá a dvakrát pozdí oproti
rovnoměrně plynoucímu času. Největší odchylky jsou na podzim (začátkem
listopadu sluneční hodiny ,,předbíhají`` až o čtvrt hodiny) a koncem zimy
(v půlce února jsou čtvrt hodiny pozadu). V Brně je to pro nejjednodušší
ciferník tedy až asi 22 minut napřed (listopad) a necelých 10 min pozadu
(únor)

Ze stínu ukazatele správně konstruovaných slunečních hodin lze zjistit
běžný čas s přesností až pěti minut, dokonce tam k tomu může být vše
namalováno. Stačí místo nebo jako doplněk jedné hodinové čáry namalovat
takovou ,,osmičku``, křivku, která ukazuje polohu konce stínu v daný
okamžik během různých dní roku. Aby stačila taková pomocná křivka jediná,
i pro jiné hodiny během dne, je potřeba mít ještě vyznačené alespoň čáry,
kudy jde konec stínu ukazatele během dne při rovnodennosti (to je přímka)
a slunovratech (to jsou hyperboly), nebo nejlíp i v datech kolem 21.
každého měsíce. Ona ,,osmička`` má být vlastně orientovaná křivka, se
šipkou, která naznačuje, kterým směrem se stín ukazatele během roku
zkracuje a kterým prodlužuje. Bez vysvětlivek je takový obrázek
vodorovného ciferníku platného pro zeměpisnou délku 15 stupňů a šířku 50
stupňů uveden v adresáři
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/programmes/sundials/

Na slunečních hodinách před brněnskou hvězdárnou taková ,,osmička`` není,
jsou tam jen ony čáry vyznačující rovnodennost a slunovraty, jdoucí napříč
čar označujících čas. Kompletní sada čar je např. na hodinách na zámku v
Hrotovicích.

Ty jsou ale složitější tím, že ukazatel není rovnoběžný s osou Země, tedy
úsečka jeho stínu neslouží jako hodinová ručička, jen stín jeho
ztluštělého konce představuje její konec. Důvodem je, že hodiny jsou na
přibližně východní zdi, a standardní ukazatel by do ní musel být vetknutý
daleko od ciferníku. Obrázek bohužel elektronicky nemám po ruce, zkusím
jej sehnat.

Jiné informace a ilustrace jsou na adrese
   Jméno odkazu: Slunecni hodiny ve vychodnich Cechach

> Dá se určit čas když je pod mrakem nebo večer?

Dokud vrhá Slunce alespoň nějaké stíny, tak ano, i když slabý stín může
být na hodinách špatně vidět. V zásadě se dá využít i Měsíc, jen člověk
musí vědět, o kolik se zrovna pozdí oproti Slunci. Na pohled se to nedá
odhadnout ze vzhledu jeho osluněné části s přesností lepší než půl hodiny
-- platí samozřejmě, že Měsíc v první čtvrti je opožděný šest hodin a
Měsíc v úplňku dvanáct hodin.

zdraví Jeník Hollan, Hvězdárna v Brně