[Astro]Re: Dotaz

Rudolf Novak
Tue, 2 Oct 2001 10:05:35 -0700

Dobry den,

pojmenovavani objektu na obloze je docela slozita zalezitost - uz jen proto,
ze jak se tam jednou neco dostane, nejde to vzit zpet.

Naprosto smerodatna je v tomto Mezinarodni astronomicka unie
(http://www.iau.org/), ktera ma na svych strankach dost materialu k
prostudovani (musite ale hledat).

V kostce by se dalo rict, ze pojmenovat neco na obloze muzete v zasade dvema
zpusoby. Bud mate to stesti a objevite kometu, pak se ji dostane pojmenovani
po Vas a myslim, ze se to neda zmenit, nebo se muzete vrhnout na pozorovani
planetek, nejakou objevit a pak muzete (samozrejme podle reguli IAU)
navrhnout nejake jmeno (treba Vase milenka/zena). O planetkach takto
pojmenovanych se da docit (s odkazy dal) na www.planetky.cz nebo
planetky.astro.cz. Ceska republika zaujima v tomto oboru vyznamne postaveni
i ve svetove astronomii diky tymum dr. Pravce a Ing. Tiche.

Pojmenovani hvezd je vetsinou komercni trik firem, ktere tuto moznost nekdy
nabizeji za dolary, ale jmeno hvezdy takto udelene ma stejnou vahu, jako
byste si podobnou firmu zalozil sam - nikoho to nezajima, maximalne Vase
pripadne klienty (nenapovidam :))).

Posledni sanci na pojmenovani neceho, ktera me prave napada, je ale docela
zajimava moznost navrhnout jmeno kosmicke sonde. Na webu Ceske astronomicke
spolecnosti si muzete naklikat v horkych novinkach soutez o pojmenovani
jedne takove sondy (http://sirtf.caltech.edu/namingcontest/) - budete-li mit
stesti, dostanete alespon certifikat, ze jmeno jste navrhl Vy. Osobne si
myslim, ze tohle je dnes asi nejschudnejsi a nejzajimavejsi moznost, jak
nejaky svuj chytry napad "procpat" do vesmiru. Jde to delat pres internet a
chce to ostrovtip :)

Preji pekny den

Rudolf Novak
Hvezdarna Brno