[Astro]Ta kometa je jeste jiste videt

Jan Hollan
Thu, 26 Jul 2001 19:27:22 +0200 (CEST)

Díky telefonátu jedné paní, která chtěla vědět, zda a kde lze vidět
kometu, jsem se po tom začal pídit, stáhl si elementy z adresy
   Linkname: Ephemerides and Orbital Elements
 (pro program xephem)

a pustil se do kreslení mapek. Ta jasná kometa LINEAR 2001 A2, kterou
jsem ve dvou nocích v Bílých Karpatech jako dosti nápadnou viděl i bez
dalekohledu (v triedru 10x50 byla pěkně rozlehlá, ač bez výrazných rysů),
je ještě asi triedrem dobře vidět, jen když bude pěkně. Teď je v Lištičce,
asi tam, jako když jednou prodloužíte tu jasnou skupinu hvězd v Delfínovi
ve směru, kam Delfín skáče (tedy doleva nahoru).

Po půlnoci, když zajde Měsíc, by mohla být do pondělka ještě pěkně vidět.

Mapky k tomu, jdoucí až do osmi magnitud a s polohami komety vždy v jednu
hodinu letního času každý druhý den, jsou na

  http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/programmes/images/linear2002a2/

(nejmenší je zdrojový PostScript, tedy *.eps, kdo to neumí použít,
má k dispozici třikrát větší pdf z něj vyrobené, nebo poněkud horší
bitmapu *.png nebo méně úspornou *.jpg)

Jeník

PS.
 zjistil jsem přitom, že mi v Linuxu program map_bsct nějak nereaguje
na zadání cesty ke katalogu Hipparcos, zkusím to spravit. Pro zadání
parametrů obsahujících značku $ musí být v bashi parametr v apostrofech,
tedy zadání (z adresáře, kde katalog byl, stejně jako xephem.dat) znělo:

map_bsct '$n30' t01 d11 '$!A2' '$s2' '$w5' r- ra310 de23 r18 b50 m800 hi cr-

-- pak jsem jen dopsal názvy hvězd, pootočil data pro kometu a změnil
nápis dole. Abych trefil jasné hvězdy, vygeneroval jsem stejnou mapku s
použitím Bright Star katalogu, kde jsou v poznámce označení
hvězd. y-souřadnice jsou zhruba stejné.