[Astro]Libracni body

Jan Hollan
Fri, 13 Apr 2001 17:31:23 +0200 (CEST)

>  Dale jsem se chtel zeptat, co si mam predstavit pod pojmem
> libracni bod. Co to a s cim to souvisi. Pokud by bylo mozne tak
> kde bych nasel podrobnejsi vysvetleni ci jejich matematicky
> vypocet.

Nedalo mi to a řekl jsem si, že ekvipotenciální plochy, či přesněji jen
průběh potenciálu v oběžné (z hlediska vnějšího inerciálního pozorovatele)
rovině soustavy jakoby Slunce -- Jupiter (a ve vztažné soustavě, kde jsou
obě tělesa v klidu), kde si přece konečně musím nakreslit.
Použil jsem na to program gnuplot, zadání pro něj i výsledky jsou v
adresáři
 http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/a_papers/working/

Zadání pro program obsahuje implicitně potřebné vztahy, ale je
nekomentované... Podstatné jsou dva gravitační potenciály a jeden
,,odosivý``. Jednotky jsem v zadání volil co nejjednodušší, jen ta
vzdálenost obou hlavních těles je jakoby pro Jupiter, tj. 5.

Jupiteru na kruhové dráze by odpovídaly ty poslední obrázky pro poměr
hmotností hlavních těles 1:1000, nicméně obrázky pro menší poměr hmotností
jsou přehlednější.

Librační body jsou takové, kde je gradient potenciálu nulový. L1 je
sedlový bod směrem ke Slunci, L2 od Slunce, L4 je maximum potenciálu
vzdálené stejně od obou těles, jako jsou ta od sebe (a ve smyslu vnějšího
pozorovatele, který je v inerciální soustavě, jdoucí před Jupiterem).

V obrázcích jsem našel i nějaká dalčí lokální maxima potenciálu pro poměry
hmotností 100 a vyšší, ta jsou taková dlouhá a jsou od ,,Jupiteru`` ještě
dál než L4. Co je to zač, nevím.

Ani jsem nevěděl, jaký je ten gnuplot krásný program.

Jeden soubor je jen v *.ps, to je pohled shora, tj. obsahuje jen
ekvipotenciální čáry, udělal jsem jej jen nakonec narychlo změnou pohledu
na vertikální (tj. set view 0,90). Ten prostorový je i v pdf, ale musíte
se dívat naležato (nebo si to vytisknout, což ale v barvách nemusí být
snadné, hrajte si raději rovnou s gnuplotem).

zdraví Jeník