[Astro]Re: [IAN] precese

Jan Hollan
Fri, 6 Apr 2001 18:49:45 +0200 (CEST)

> Pusobenim planet na Zemi se meni rovina obehu Zeme okolo Slunce (tzv.
> planetarni precese) a to je asi onech 41 000 let.

Ano, data k tomu lze nalézt z mého loňského příspěvku do
jiného www-mailinglistu zde na amperu,

   Linkname: [Gw] Doba ledova prijit nemuze

 -- ten vede na adresář                 /clanky

a konkrétně na soubory doba_led.* . Poslední URL z nich (až na můj email)
je na Bureau des Longitudes
  ftp://ftp.bdl.fr/pub/ephem/sun/la93 ,
 kde lze najít spočtená standardní data i programy, kterými lze takové
věci počítat. V jiných adresářích jsou i jiné fortranské programy pro
různé efemeridy i jejich výsledky.

Jak jsem si je teď zobrazoval, precesní cyklus rotační osy Země má délku
26 tisíc let, ne 23 tisíc (to je asi skoro perioda, ostatně o takové
periodě se mluvívá) a cyklus změny excentricity spíš 95 tisíc let než 100
tisíc (to ale nic periodického není, díky tomu bude teď bývat excentricita
malá a doba ledová dlouho, velmi dlouho nemůže přijít).

zdraví Jeník