[Astro-v]Re: dalsiprotokol

> Oprava protokolu o uhlove velikosti Slunce (nektera upresneni) jsou
> v priloze (tentokrat .txt, coz neni tak komercni).
>
> 			dekuji 		Petr Benesovsky

No, já jsem Vám psal, abyste místo příloh dával URL. Ale přečíst to po
uložení do souboru a konverzi do il2 (že byla ve 1250, jsem odhadl
správně) mohu. Kdyby příloha byla standardní html, mohl bych to číst
rovnou v poště. A kdyby byl text v těle dopisu, bylo by to ještě
snazší. Mohl bych například snadno kousky Vašeho textu zde citovat, takto
bych je musel kopírovat myší a ozobákovávat, což nebudu.

Je pěkné, že mi posíláte k promítání Slunce dírkou doplňující informace.
Ty se ale musí objevit, spolu s dalšími, v samotné Vaší publikované práci.
Zatím to tedy beru jako prosbu o předběžnou konzultaci. Jistě vidíte, že
máte ještě co doplňovat.

Někdy asi stačí podívat se do slovníku nebo se někoho zeptat. Vám stačilo
si i přečíst mou odpověď, cituji:
 ,,Štěrbinou byste asi nezískal obraz kruhový, ale čarový, dlouhý
  minimálně jako je štěrbina.``

Štěrbina je tedy pěkně prosím takový otvor, který má jeden rozměr mhohem
větší než druhý. Jak se přesně liší od škvíry, to nevím. Ale zato vím, že
si pod takovým slovem nikdo nepředstaví dírku zhruba kruhovou. Difrakce na
štěrbině je opravdu o hodně jiná než na kruhovém otvoru. Ten má malé
rozměry v obou směrech.

Jak velký otvor jste zvolil, to jste napsal, ale už ne proč zrovna takový,
proč tak malé kroužky atd. Rovněž bych prosil o tu rozvahu vlivu velikosti
otvoru na výsledek za různých okolností.

Ohledně standardní nejistoty podílu budete muset ještě trochu
přemýšlet. Moje věta byla náznakem, jakou chybu jste udělal, a pobídkou,
abyste se nad věcí dále zamyslel. Ne výzvou, abyste udělal chybu jinou,
ještě hrubší.

> P.S. Jednou jste mne upozornil na nevhodnost slovniho spojeni usporna
> zarovka. Jsem si vedom rozdilu mezi zarovkou (vyzaruje pevna latka) a
> zarivkou (plyn), pouzil jsem pouze obecne uzivane oznaceni.

Nejde o materiál, ale o žár. Ten v zářivce tak velký není, že?

> P.S. Jeste mam otazku ohledne zkousky. Je nize uvedenych 20
> hvezd prvni a vetsi velikosti postacujicich, tj. bude stacit, kdyz se
> naucim tyto hvezdy (nedokazu si popravde predstavit, jakym
> zpusobem se mam naucit polohy 20 objektu mezi tisici jinych, ale
> to je asi muj problem)?

No, ony ty ostatní jsou méně nápadné, však se podívejte. Jak se ale budete
některé učit znát, to nevím, v reálu by to přišlo docela
draho. Mimochodem, nejde jen o to je na nebi poznat, ale také o nich něco
vědět, tj. uplatnit něco z toho, co fyzika za posledních sto let zjistila.

> Sirius
> Canopus
> Rigel Kentaurus
> Arctur
 píše se v nominativu Arcturus, skloňovat lze bez Arktura, Arkturovi,...

zdraví Jeník Hollan