[Astro-v]k planetam

Jan Hollan
Fri, 29 Dec 2000 18:06:25 +0100 (CET)

Milý Karle,

všechno pořád odkládat nemohu, a tak jsem ještě letos pohlédl na Vaši
stránku na amperu. Zíral jsem, kterak je důmyslná.

Vybral jsem si alespoň úlohu, která se jmenovala Planety:
 http://amper.ped.muni.cz/~xstibor/astrofyzika/Planety.htm

Potěšilo mě, že jsem v ní našel i záznam vašeho pozorování. Škoda, že byl
tak skromný ve srovnání se spoustou informací, které jste do svého díla
zařadil. Šlo totiž právě jen o to pozorování a jeho popis a ev. diskusi.

Milé bylo, že ke kresbám znázorňujícím měsíce Jupiteru a Saturnu máte i
identifikace, který měsíc je který. Prozradím vám, že ty se pěkně dělají s
využitím programu xephem, který např. na amperu běží (akorát jsem tam
ještě nenastavil, že se pozoruje z Brna, udělám to někdy).

Ale když už jde o měsíce, tak kromě identifikace by snad stálo za zmínku,
jsou-li všechny stejně jasné a třeba jeví-li se stejně (ne?)bodové.

Kresby cosi naznačují i o vzhledu planet, ale moc toho není. U Saturnu
zachycuje kresba něco o vzhledu prstence, je ale natolik schematická, že
by asi laik nepoznal, jak tedy ten prsten vypadá. To může jistě říci
slovní popis, který může vystihnout i různé jasy v prstenci.

U Jupiteru opět kresba znalcům naznačuje, co je na planetě především
vidět, ale při chybějící polotónové podrobné kresbě by se zase hodil aspoň
popis (jistě bylo vidět více než dvě tmavší čárky neznámé úhlové
tloušťky).

Ohledně popisu toho, jak jste na planety hleděli, by možná bylo zajímavé
zmínit, proč jste použili právě taková zvětšení, jak jste zjistili jejich
hodnoty, jak se vám mlžily (nebo ne) okuláry atp.

Úloha je ale lepší než mnohé jiné na toto téma, které jsem už
viděl. Mohu vám ji uznat i takto.

Už mám hrozný hlad, tak vám přeju oběma skvělé třetí milénium a jdu dom.

Jeník