Jsou uvedena jen data získaná ze surových snímků Horního náměstí v Olomouci. V případě snímku 31 je uvedena i verze 31g.png, kdy je do barevně kódovaného jasového zobrazení vepsána síť s hodnotami mediánů zelených pixelů a s hodnotami jasu (na spodku políček) v nitech (čili kandelách na metr čtvereční). Jde o průměry, nikoliv mediány.
[ICO]NameLast modifiedSizeDescription

[PARENTDIR]Parent Directory  -  
[IMG]31.jpg2003-11-28 11:20 387K 
[IMG]32.jpg2003-11-28 11:21 440K 
[IMG]33.jpg2003-11-28 11:21 161K 
[IMG]34.jpg2003-11-28 11:21 327K 
[IMG]36.jpg2003-11-28 11:40 324K 
[IMG]31g.png2004-01-07 22:59 818K 
[IMG]31.png2004-01-07 23:03 246K 
[IMG]32.png2004-01-07 23:04 180K 
[IMG]33.png2004-01-07 23:05 361K 
[IMG]34.png2004-01-07 23:06 274K 
[IMG]35.png2004-01-07 23:06 306K 
[IMG]36.png2004-01-07 23:07 300K 
[TXT]info.txt2004-01-07 23:13 8.0K 
[TXT]horninam.txt2004-01-08 22:22 3.5K 
[TXT]ctimne.txt2004-01-10 22:58 353  
[DIR]320/2014-04-22 10:49 -  
[TXT]all.htm2014-04-22 10:51 482  

O Horním náměstí v Olomouci jsem již napsal článek před několika lety. Tato série snímků dává pohledy na část, kde se chystal vánoční trh.

Dominantou této části náměstí jsou oslnivá ústí světlometů, mířících na chrám a na morový sloup.

Snímek 32 je exponován půl sekundy, až na něm jsou patrné stánky, auta a lidé u nich -- ty totiž nejsou osvětleny žádným ze světlometů ani již také oslňujícím kostelem. Samotná scéna bez zahrnutí reflektoru osvětluje objektiv téměř polovinou luxu.

Věž kostela má jas od dvou do deseti nitů (jak ukazuje snímek s expozicí pětiny sekundy, jen ochoz prosvětlený zevnitř má jas ještě vyšší, za dosahem i tohoto snímku, až snímky 35 a 36 říkají, že to je dvacet až padesát nitů). Přiměřenější jas má stín šedavé věžičky vržený na bílou fasádu věže, od jednoho nitu do jednoho a půl (stín je oranžový, neb do něj svítí jen nějaké sodíkové světlo), zřejmě to, co se netrefilo na morový sloup).

Extrémní oslnění působené bílým světlometem není na snímku adekvátně zachyceno, dosah snímku 33 s expozicí tisíciny sekundy končí u asi šesti kilonitů, jas čtyř z pěti světlometů je vyšší.

Snímek 34 ukazuje asi ještě lépe, proč mají lidé pocit, že na náměstí je jaksi málo světla. Ony ty stěží patrné plochy v popředí mají jas docela velký, kolem dvou desetin nitu, ale vinou šíleného oslnění jsou skutečně vidět nepříliš dobře.

Snímek 35 je pohled ze dveří radnice. Morový sloup věru není dominantou, tou je reflektor na něj mířící od kostela... a to i přes poměrně vysoký jas sloupu, blížící se jednomu nitu. Samozřejmě, k oslnění přispívají i proslavené světelné tyče instalované v ploše náměstí, zde na obrázku je taková vlevo, doplněná vánočními ,,fousy``. Oproti světlometům je to zdroj znečištění zanedbatelný. (Jinde v ploše náměstí, kde jsou oslnivé reflektory skryté za kostelem, ovšem příspívá dojmu přítmí; vidět je tam ale celkem dobře, protože oslnění není příliš velké, též díky velké ploše a tedy nevelkému jasu tyčí.)

Poslední snímek 36 ukazuje morový sloup z jiné strany. Jeho jas je ve spodní části vysoký, opět až jeden nit, vidět ale věru dobře není...

Snímek také ukazuje skutečné světelné ozdoby, malá milá světýlka podél okrajů střech stánků. Jejich přiměřenost a příjemnost je v ostrém konrastu s vulgárností ,,moderní`` techniky. Ty věru moc neznečišťují, nejsou projevem pýchy ale skromnosti, v tomto pohledu až jakoby přehnané. Bez zdrojů oslnění by ovšem byly dominantou náměstí. Kéž to tak příští rok bude...

Extrémní znečíštění působené reflektory lze totiž radikálně snížit dvěma způsoby. Světlomety mířící na kostel lze alespoň pětkrát zeslabit, i tak bude osvětlený hodně silně. Aby ale vynikl, musí reflektory přestat být vidět: tj. musí jít o typ funkčně obdobný reflektorům divadelním. U nich jde mimo hlavní kužel jen velmi malé množství světla, to, které se rozptýlí na nečistotách na čelním skle světlometu. I to lze dále snížit umístěním reflektoru do černého tubusu, na divadle na to nemusí být dost místa, ale na střechách domů je místa dost.

Nejedecentnější jsou světýlka na vánočním stromě, která v současné situaci takřka zanikají. Pěknou vánoční atmosféru by v tomto případě šlo vytvořit pouhým vypnutím světlometů. Chrám, morový sloup ani budovy kolem náměstí by nepřestaly být patrné, jen by příspívaly k útulnosti místa a velebnosti chvíle, místo aby měmily Olomouc v Disneyland. Kdyby bylo jasno, bylo by hezké vidět jejich siluety mířit ke hvězdám, které se lidé snaží ozdobami na vánočním stromě alespoň napodobit...