Fotometrická procházka Tvrdošínem

Jasy scén jsou kódovány barevně, v logaritmické škále.

scale of luminance / 1
cd/m<sup>2</sup>
Logaritmická škála jasů (jednotkou je kandela na metr čtvereční, což lze kratčeji označit též jako nit, a užívat pak také decinit, centinit). Odhady intenzity osvětlení asfaltových cest v luxech lze získat vynásobením jasu v nitech koeficientem 15 (pokud se v něm lampa leskne) až 30, běžně kolem 22.


Cesta vzhůru nad potokem čtvrtí Medvedzie, oblastí Družstevná. Jasy cesty 1.5 až 2 cnt v nejtmavší zóně v popředí. Na pohledu dolů jsou dvě až tři desetiny nitu pod rtuťovými lampami, přes jeden nit pod sodíkovou lampou (povšimněte si, že ta oslňuje přece jen méně než vzdálenější lampa rtuťová). Na pohledu nahoru je to i nejblíž rtuťové lampy pod dvě desetiny nitu, zato pod sodíkovou až dva nity.


U obrátky cesty v Medvedzí, jasy cesty v minimu desetina nitu, v maximu přes jeden nit (nesmyslně vysoké, odpovídá více než dvaceti luxům). Lampa osvětlující nejbližší část cesty je zřejmě též rtuťová, ale zřejmě nová, silně svítící. Lampa na snímku svítí podobně silně na jen na střechu...


Pohledy přes údolí (z cesty ke zvonici). Na prvním snímku (horní část údolí) jsou nejoslnivější sodíkové lampy, nakloněné asi směrem nahoru k nám. Spolu s dalšími zcela kazí jinak jistě pěkné panoráma údolí. Lampy jsou nesrovnatelně světlejší než okna (nejsvětlejší plocha okna dosahuje jednoho nitu, což je méně, než silně osvětlená místa na cestě!). Druhý snímek má v popředí jen lampy rtuťové, jinak je nejsvětlejší plochou zřejmě štít domu vlevo (třetina nitu až jeden nit). Povšimněte si světlé oblohy nad Tvrdošínem, její jas přesahuje těsně nad hřebenem tři centinity.


Asi v oblasti Hríbiky, dosti rovnoměrně osvětlená cesta s jasem deseti až patnácti centinitů (odpovídá asi třem luxům, to je trochu zbytečně mnoho), maximum jasu cesty je asi půl nitu. Problémem je, že stejně silně je osvětlená i zahrada a fasáda...


Na cestě v popředí jas jeden až tři centinity, blízko lamp desetina nitu až přes jeden nit. Lampy hodně oslňují.


Pohledy na křižovatku nad sídlištěm Medvedzie a do čtyř cest z ní dále jdoucích.


Pod silnou rtuťovou lampou přes jeden nit, vlevo asi půl nitu, minimum na cestě dolů je desetina nitu (to by v tomto místě byla v maximu večerního provozu rozumná hodnota).


Minimum je desetina nitu, maxima jeden nit (jen nejsvětlejší skvrna v dáli má až přes dva nity). Nejvzdálenější sodíková lampa velmi oslňuje (i proto, že je skoro „rovnou na cestě“).


Minima na cestě jsou šest setin nitu, maximum je třetina nitu.


Desetina nitu až jeden nit (tedy asi dva až dvacet luxů). Nejvýše položené světlo na obrázku je Měsíc den po úplňku, poněkud zeslabený oblačností, ten v tuto chvíli (o čtvrt na jedenáct) osvětluje vodorovný terén jen dvěma setinami luxu.


Cesta (ul. Hrdinov?) má tři setiny nitu až jeden a půl nitu, totéž maximum jasu má i fasáda domu... na cestě to odpovídá třiceti luxům, na fasádě aspoň deseti luxům.


Pohledy z téhož místa pod kaplí v oblasti M. R. Štefánika v Krásné Hôrce.


Cesta shora ke kapli, jasy má od tří setin do dvou desetin nitu (na snímku pořízeném blíže kapli má až třetinu nitu, kde se leskne lampa). Lampa dost osňuje – správně by měla svítit silněji do nejtmavšího místa, zato mnohem slaběji do kamery. Na prvním snímku je vlevo na nejbližším domě vidět jas fasády vyšší než jeden nit.


detail jasů fasády kaple (jen vlivem velmi silné uliční lampy za námi), jsou od čtvrt nitu do poloviny nitu.


Pohled dolů od kaple. Jas v popředí dosahuje tří nitů... Celá cesta je velmi silně osvětlena, i malá nejtmavší oblast na levém kraji má ve skutečnosti celou desetinu nitu. Jen vlivem kontrastu s ostatním silným osvětlení vypadá tak tmavě. Vzhledem k tomu, že nejbližší zobrazená lampa cyklovala, je na druhém snímku (s expozicí jen 1/8 s) po svém zhasnutí jen stěží patrná. Minimum jasu na vozovce kleslo k sedmi centinitům.


Bytovka č. 10 na horním konci Sídliště Medvedzie má jas fasády šestinu až třetinu nitu. Luxmetr ukázal 1.4 lx... (tomu odpovídá albedo světlých částí fasády až 0.75). Takto extrémně silně osvětlená spousta bytů je zaviněná lampami typu koule pod travnatým svahem na opačné straně ulice. Stejná lampa je vidět na druhém snímku, jas trávy i vozovky pod ní je přes půl nitu. Jasy vozovky jsou vesměs kolem desetiny nitu (to je přijatelná hodnota během večera, dokud je venku živo, odpovídá tak dvěma luxům, bohužel viditelnost velmi snižují oslnivé lampy ležící i dál za onou koulí, které prostor před bytovkou určitě osvětlovat nemají.


Velmi silně osvětlená cesta vedoucí kolem sídliště k hlavní silnici. Jasy v popředí jsou od čtyř decinitů do jednoho nitu, maximum dále je ale až tři nity! Stačilo by v týchž lampách použít výbojky se čtvrtinovým světelným tokem... nejde přece o rychlostní komunikaci, ale o ulici ve městě. Zajímavým detailem je modrobílá záře nad koncem ulice... hned další obrázky ukáží, kde se bere.


Nejsilněji osvětlené místo Tvrdošína, zelený ostrůvek uprostřed kruhového objezdu pod Sídlištěm (a TESCO za ním).


Samotná ulice vedoucí k objezdu má přitom velmi rozumný jas jednu desetinu nitu (vytvářený ovšem velmi neúspornými lampami tvaru koule, posílajícími valnou většinu světla jinam).


Zato jas trávy pod ostrými halogenidovými lampami nad objezdem dosahuje dvaceti nitů!


Jasy osvětlených reklamních ploch Tesca jsou bohužel ještě mnohem vyšší, zcela mimo rozsah kratších expozic (1/8 s), zřejmě ke stovce nitů (tomu odpovídá intenzita osvětlení několika set luxů, adekvátní tak leda ve dne v interiéru, když do něj přecházíme z exteriéru zalitého sluncem). Představují akutní nebezpečí pro dopravu, neb místo aby pozornost řidičů byla upřená k dění na kruhovém objezdu a příjezdech k němu (a nic ji neodvádělo), řidiči jsou fasádami Tesca oslňováni a jejich zrak (to je podvědomá reakce) k nim přitahován.

Za upozornění ale stojí i jiný aspekt celé scény, totiž skutečnost, že ani tak extrémně silné lampy (400W) při pohledu zdáli neoslňují, na rozdíl od dvou sodíkových lamp za objezdem. Je to tím, že jejich ústí je vodorovné a nevyčnívá z něj žádný kryt (podobné jsou pak v areálu Tesca). I u sodíkových lamp nich si ale všimněte, že prostřední ze tří oslňuje méně než ta vzdálenější, doprava od ní. Vinou této lampy je špatně vidět samotná značka kruhový objezd.

Trojice svítidel na stožáru uprostřed kruhového objezdu by byla (s výbojkami max. 50W) vyhovující, kdyby šlo o osvětlení těsného okolí stožáru. V tomto případě ale má jít všechno světlo lamp dál, do úhlů 40 až 60 stupňů od svislice, na vozovku objezdu a ústí všech ulic, které do něj míří. Ta je sice i takto osvětlená aspoň třikrát silněji, než by mohlo být rozumné, ale ani to tak nevypadá, vinou mnohem světlejších ostatních ploch, bez dopravního významu. Minimálním opatřením by mělo být vyměnit výbojky za mnohem slabší, dalším pak volba jiných svítidel, která svítí dostatečně daleko před sebe (používají se na okrajích hřišť).


Pohled na chodník (odbočující doleva z ulice na prvním snímku z minulé série) ze Sídliště směrem k městu. Jasy chodníku jsou až zbytečně vysoké, od šesti centinitů do deseti (intenzita osvětlení přes jeden lux), ale vinou oslnění „koulemi“ je dost špatně vidět skupinku osob v dáli na chodníku (tam ruší i nějaká jiná, hodně vzdálená řada světel). Při volbě svítidel, která by nesvítila do celého vesmíru, ale většinu světla by posílala na chodník, by pro stejnou intenzitu osvětlení stačily pětkrát slabší světelné zdroje.


Pohled od kostela k obchodu Lidl, série expozic 1/125 s, 1/8 s a 2 s. Jasy poutačů jsou extrémně vysoké, až přes tři sta nitů. Nelze je vlastně zobrazit spolu s křižovatkou, kde se Trojičné náměstí potkává s hlavní průjezdní ulicí (Vojtaššákovou). Křižovatka sama má přitom zcela rozumný jas dvou desetin nitu (tj. je osvětlená asi čtyřmi luxy). I tyto poutače představují vážné ohrožení bezpečnosti dopravy, zde navíc na hlavní křižovatce ve městě. Aby nebyly nebezpečné, měly by být alespoň desetkrát slabší, ne tisíckrát (!) světlejší než vozovka, jak je tomu dnes. Dominantou pro řidiče přijíždějící od Oravské přehrady by měla být značka STOP, ne Lidl!


Osvětlení Trojičného náměstí koulemi.


Srdce náměstí má rozumné minimální jasy, jednu desetinu nitu (aneb necelé dva luxy, vhodná hodnota sice ne na pozdní noc, ale na večer, dokud je zde živo). Takové rozumné hodnoty jsou tam, kde je v koulích kompatní zářivka místo výbojky. Vzhledem k tomu, že stožárů svítidel je zde dostatek, lze stejné intenzity a rovnoměrnosti osvětlení snadno dosáhnout i svítidly, která vodorovně a nahoru svítit nebudou.


Chodník na sever ale už rozumné jasy nemá, čtvrt nitu až půl nitu je zbytečně mnoho i navečer.


Rozumnější jas má ulička z náměstí k východu, kolem šestiny nitu (to odpovídá intenzitě osvětlení asi tři luxy). Samozřejmě, není k tomu potřeba stejně silně osvětlovat i zdi domů a nebe.


Západní okraj náměstí, vlevo od této uličky, je osvětlen naprosto přehnaně silně, jasy vozovky a chodníku jsou od čtvrt nitu do více než dvou nitů. Fasáda vpravo od koulí má dokonce přes pět nitů... Rozumným okamžitým opatřením by bylo nahradit silné sodíkové výbojky kompaktními zářivkami.


Hlavní dopravní tah náměstím k Oravské přehradě, jasy v popředí jsou až přes jeden nit, dál od šesti setin nitu do tří desetin (minimum by mělo být poněkud vyšší, v době velkého provozu). Koule vlevo v dáli jsou nevhodně oslňující.


Jasy na výjezdu z města na sever k přehradě jsou od desetiny nitu do nepříjemně vysokých dvou nitů. Všimněte si označení konce „Zóny 40“ vpravo (taková zóna, platná uvnitř města, je velmi podstatná, neboť nevyžaduje zbytečně silné veřejné osvětlení). V popředí vlevo, kde ulice Školská pokračuje (už jen s velmi malým dopravním zatížením) k Oravě, jsou jasy pět centinitů (tedy intenzity osvětlení kolem jednoho luxu, což může být i večer postačující).


Cesta od náměstí (či od výjezdu Školskou ulicí) do části Vladina, vyfotografovaná u křižovatky s Ústianskou. Jasy od šesti centinitů do třetiny nitu, maxima jasů by se hodila poloviční. Lampy v dáli oslňují (a svítí silně na domy za sebou).


Pokračování ulice k vyrovnávací nádrži, dole v zatáčce velmi silná lampa (proto exponováno jen 1/8 s), pod ní až tři nity, v popředí šestina nitu (vozovka osvětlena alespoň dvěma luxy). Při (rozhýbaném) pohledu zpět od nádrže Tvrdošín k městu je jas vozovky v nejtmavším místě asi šest centinitů, což sice není tak málo, ale v kontrastu k maximu pod lampou to vypadá hodně tmavě.


cesta rovnou nahoru od nádrže, s jasy mezi čtvrtinou až polovinou nitu. Poloviční jasy by byly i pro brzký zimní večer zcela dostatečné. Takový jas je uprostřed vozovky pod první (nesvítící, na obrázku je jen spodek jejího stožáru) lampou, pod dvě desetiny nitu. Luxmetrem změřená hodnota byla 1.95 lx (čidlo obrácené k zemi ukázalo 0.35 lx, odrazivost vozovky tak vychází na vysokých osmnáct procent, to odpovídá lesku od svítících lamp v dáli).


Jasy v popředí od čtvrt do půl nitu, dál od jedné desetiny do jednoho nitu.


Boční ulička, extrémně silně osvětlená (jasy od třetiny nitu až přes dva nity), pro jistotu vyfotografovaná jen osminou sekundy. I jas jedné z fasád se blíží dvěma nitům, to znamená intenzitu osvětlení zdi až deseti luxy!


Jasy vozovky šestina až polovina nitu, spousta světla jde mimo ulici, na domy vlevo. Při mnohem lepším směrování (a ubrání intenzity světla na vozovku) by stačily výbojky třetinového příkonu (rozumí se navečer, takto pozdě v noci samozřejmě ztlumené ještě na polovinu). Současné radikální snížení oslnění by přitom zajistilo výrazně lepší viditelnost než dnes.


Jasy šestina až čtvrtina nitu by navečer ani nebyly moc přehnané, jenže zde má vyšší jas fasáda vpravo než vozovka...


Křižovatka nad Vladinou, vjezd do Tvrdošína ze severu (tedy Školská ulice). Jas vozovky v popředí čtvrt nitu (rozumný), lampa by ale nemusela tak moc svítit pod sebe, a zejména pak ne do dálky do kamery. Pak by stačila výbojka o stupeň slabší, ne-li o dva (polovičního příkonu).


Poslední zkoumaná křižovatka, jasy v popředí od čtvrt do půl nitu, v dáli extrémně oslnivé lampy s jasy pod sebou až jeden nit, mezitím jasy mírně pod desetinu nitu (což není málo, ale kontrastem se jeví velmi nízké). Kdyby měla vozovka onu jednu desetinu nitu všude a kdyby vzdálené lampy nerušily, bylo by osvětlení lepší a mnohem úspornější.


Cintorínska ul., vedoucí ke dřevěnému gotickému kostelíku. Množství světla adekvátní (jasy od dvou do dvanácti centinitů) světlo by ale mohlo být rozděleno rovnoměrněji a lampy nesvítit do očí.


Hlavní dopravní tepna, Vojtaššákova ulice, směrem od centra k Penziónu KM elektronik. Jasy vozovky jeden až dva decinity, maximum pod sodíkovou lampou až k jednomu nitu. Kromě vzdálené sodíkové lampy poněkud oslňuje i vývěsní štít penzionu (horní část má jas přes dvacet nitů, dolní přes čtyřicet). Expoziční doby jsou 2 s a 1/8 s.


Pohled opačným směrem, k centru, s podobnými jasy (vpravo jen sedm centinitů).


Východně od penzionu, pohled na východ. Jasy od tří do dvaceti centinitů, vzdálenější lampa velmi oslňuje, bližší je příkladem zestárlé rtuťové lampy, která již stěží svítí.


Pohled zpět na západ k penzionu, jasy od pěti do padesáti centinitů.


Pohledy od penzionu a z jeho patra k centru. Jasy vlevo od 1.5 cnt, pod blízkou rtuťovou lampou asi 5 cnt, pod sodíkovou až půl nitu v ose vozovky . To odpovídá měření luxmetrem – v ose vozovky u vývěsních štítů 0.33 lx, u rtuťové lampy 1.25 lx a u sodíkové lampy 11 lx, při poměru jasu a osvětlenosti 1/22 cd/lm.


Pohledy opačným směrem, k východu. Vozovka má jeden až dva decinity, kromě lesklé světlé záplaty (ta až jeden nit).