Re: diskusní fórum 20.6.2019 Klimatické změny a cesty vedoucí k jejich nápravě“

Vážená paní Svobodová,

vážení pořadatelé, vážení páni akademici a milá kolegyně Johanisová,
jsem rád, že mitigace zajímá stále více lidí - je to opravdu potřeba a její naléhavost je už nesmírná, viz známou zprávu SR 1,5 K.

K ní nabízím adresář
http://amper.ped.muni.cz/gw/ipcc_cz/sr15/ obsahující i můj komentář
   http://amper.ped.muni.cz/gw/ipcc_cz/sr15/sr15_komentar.pdf
s odkazem na nedlouhou pasáž Zprávy shrnující publikace o nezbytnosti velkého a rostoucícho zpoplatnění emisí (300 až 1000 eur za tunu už r. 2030, globálně - jestli v EU více, o tom můžeme diskutovat). Takové účinné zpoplatnění je snad odpovědí na hrozbu Jevonsova paradoxu a umožnilo by onen další půlkelvin nepřesáhnout.

Na poslední chvíli před zítřejším setkáním v Senátu doporučuji i významné letošní dokumenty Vědeckého poradního výboru založeného evropskými akademiemi věd.

Mitigace se týkají ten k silniční dopravě, další pak další k možnostem (malým) užití biomasy:

https://easac.eu/publications/details/decarbonisation-of-transport-options-and-challenges/

https://easac.eu/publications/details/forest-bioenergy-carbon-capture-and-storage-and-carbon-dioxide-removal-an-update/

 - ten pojednává i o možné "mal-migitaci" (běžně mluvíme jen o
maladaptacích), tedy nejprve o nesprávnosti běžné praxe brát emise z energetického užití biomasy jako nulové.

Na obě studie jsem narazil až díky zprávě naší AV ohledně alarmujících důsledků klimatické změny na zdraví Evropanů - o své zdraví mívají lidé zájem, což může být též motivací nastoupit na trajektorii "transformational change", jak o ní mluví SR 1,5:

https://www.avcr.cz/cs/veda-a-vyzkum/biologicko-ekologicke-vedy/EASAC-upozornuje-na-zdravotni-rizika-spojena-se-zmenou-klimatu/

Příslušná červnová publikace EASAC je

https://easac.eu/publications/details/the-imperative-of-climate-action-to-protect-human-health-in-europe/

Soudím, že čeští akademici by se k oblastem, ke kterým EASAC už něco vydal, měli kompetentně vyjadřovat až s důkladnou znalostí jeho dokumentů. Však i naše AV ČR je členem EASAC.

Na těch stánkách EASAC je dále odkaz na článek v The Lancet Planetary Health
 Transforming food systems to deliver healthy, sustainable diets - the
 view from the world's science academies

(Pokud jde o zdraví vůbec, pak nejaktuálnější rozbory pro celý svět, nejen pouze pro Evropu, jsou ty přímo v The Lancet, urguji k jejich pročtení všechny brněnské medičky a mediky ve 3. ročníku, dostupné jsou na

  https://www.thelancet.com/climate-and-health )

s pozdravem
 Jan Hollan