MEZIVLÁDNÍ PANEL PRO ZMĚNY KLIMATU

WMO UNEP




Změna klimatu 2007:


Zmírňování změny klimatu


Příspěvek Pracovní skupiny III

ke Čtvrté hodnotící zprávě

Mezivládního panelu změny klimatu (IPCC)




Shrnutí pro politické představitele





Toto shrnutí, které bylo oficiálně schváleno na 9. zasedání Pracovní skupiny III IPCC v Bangkoku, Thajsko, v květnu 2007, představuje formálně odsouhlasené stanovisko IPCC ke zmírňování změny klima­tu.

Poznámka:

Text, tabulky a čísla zde uvedené jsou konečné, mohou ale být předmětem

ověření a redigování a redakční úpravy obrázků.





Autoři návrhu:


Terry Barker, Igor Bashmakov, Lenny Bernstein, Jean Bogner, Peter Bosch, Rutu Dave, Ogun­lade Davidson, Brian Fisher, Michael Grubb, Sujata Gupta, Kirsten Halsnaes, Bertjan Heij, Suzana Kahn Ribeiro, Shigeki Kobayashi, Mark Levine, Daniel Martino, Omar Masera Cerutti, Bert Metz, Leo Meyer, Gert-Jan Nabuurs, Adil Najam, Nebojsa Nakicenovic, Hans Holger Rogner, Joyashree Roy, Jayant Sathaye, Robert Schock, Priyaradshi Shukla, Ralph Sims, Pete Smith, Rob Swart, Dennis Tirpak, Diana Urge-Vorsatz, Zhou Dadi



Český překlad:


Pro Ministerstvo životního prostředí přeložily Hana Kostohryzová a Helena Kostohryzová. Úpravy textu navrh­li Kateřina Konečná (MŽP) a Jan Pretel (ČHMÚ). Dle anglické verze ze 23. května 2007 redigoval Jan Hollan (Hvězdárna a planetárium M. Koperníka v Brně). Elektronická verze je dostupná na www.env.cz/klima, www.veronica.cz/klima a http://klima.hvezdarna.cz.




Sekretariát IPCC, c/o WMO, 7bis, Avenue de la Paix, C.P.No 2300, 1211 Geneva 2, Švýcarsko

Tel.: +41 22 730 8208/8254/8284 Fax: +41 22 730 8025/8013

e-mail: IPCC-Sec@wmo.int; Web: http://www.ipcc.ch

Obsah


A. Úvod 3

B. Trendy v oblasti emisí skleníkových plynů 3

C. Zmírňování v krátkodobém a střednědobém horizontu (do roku 2030) 10

D. Zmírňování v dlouhodobém horizontu (po roce 2030) 22

E. Politiky, opatření a nástroje ke zmírňování změny klimatu 28

F. Udržitelný rozvoj a zmírňování změny klimatu 33

G. Bílá místa na mapě poznání 34

Závěrečný rámeček 1: Výklad pojmu nejistota 35



A. Úvod


  1. Příspěvek Pracovní skupiny III ke Čtvrté hodnotící zprávě IPCC (AR4) je zaměřen na nové po­znatky v oblasti vědeckých, technologických, environmentálních, ekonomických a sociálních as­pek­tů zmírnění (tzv. mitigacei) změny klimatu, publikovaných v odborné literatuře v období od vydání Třetí hodnotící zprávy IPCC (TAR), Zvláštní zprávy o zachycování a ukládání CO2 (SRCCS) a Zvláštní zprávy o ochraně ozónové vrstvy a globálního klimatického systému (SROC).


Po tomto Úvodu následuje shrnutí, které je rozděleno do pěti oddílů:


Odkazy na odpovídající části kapitol jsou u každého odstavce uvedeny v hranatých závorkách. Výklad pojmů, zkratek a chemických značek použitých v tomto Shrnutí pro politické představitele lze nalézt v Glosáři v hlavní zprávě.

B. Trendy v oblasti emisí skleníkových plynů


  1. Celosvětové emise skleníkových plynů se od doby nástupu průmyslu zvýšily, v letech 1970 – 2004 činil nárůst 70 % (vysoká míra shody, významné důkazy)1

  1. Při současných strategiích zmírňování změny klimatu a souvisejících postupů k udržitelnému roz­voji se budou globální emise skleníkových plynů v následujících několika desetiletích i nadá­le zvy­šovat (vysoká míra shody, významné důkazy).





O


brázek SPM.1: Globální emise skleníkových plynů v le­tech 1970 – 2004 vážené potenciálem globálního oteplování (GWP). Pro převod emisí na ekvivalent CO2 byly použity stoleté potenciály GWP ze zprávy IPCC z roku 1996 (SAR) (viz též UNFCCC reporting guideli­nes, Pokyny pro předkládání zpráv v rámci Úmluvy). Zahrnuty byly CO2, CH4, N2O, částečně a úplně fluorované uhlovodíky a SF6 ze všech zdrojů.


Dvě kategorie emisí CO2 odrážejí emise CO2 z výroby a spotřeby energie (druhá zdola) a ze změn ve využití půdy (třetí zdola) [Obrázek 1.1a].


Poznámky:

  1. N2O ostatní zahrnuje průmyslové procesy, odles­ňování a vypalování savan, odpadní vody a spalování odpadů.

  2. Ostatní znamená CH4 z průmyslových proce­sů a vy­palování savan.

  3. Emise CO2 z tlení (rozkladu) nadzemní rost­linné zbytkové biomasy po těžbě dřeva a od­lesňování a CO2 z požárů rašeliny a tlení od­vodněné rašelinné půdy.

  4. Rovněž tradiční spotřeba biomasy na úrovni 10 % z celkového množství, za předpokladu, že 90 % je z udržitelné produkce biomasy. Ko­rekce: u 10 % uhlíkového obsahu biomasy se předpo­kládá, že po spálení zůstane ve for­mě dřevěného uhlí.

  5. Pro rozsáhlé požáry lesní a křovinné bioma­sy jde o zprůměrované údaje za období let 1997 – 2002 vy­cházející z družicových údajů Globální databáze emisí z požárů.

  6. Produkce cementu a flaringiii zemního plynu.

  7. Používání fosilních paliv zahrnuje emise z vý­chozích surovin.




Obrázek SPM.2: Relativní globální vývoj hrubého domácího produktu měřeného v paritě kupní síly (HDPpks), celkových primárních zdrojů energie, emisí CO2 (ze spalování fosilních paliv, fla­ringuiii zemního plynu a výroby cementu) a obyvatelstva. Teč­kované čáry navíc ukazují příjmy na obyvatele (HDPpks), energetickou náročnost (vztaženou též na HDPpks), uhlíkovou náročnost (CO2 / primární energii) a měrné emise hospodářského výrobního procesu (CO2 / HDPpks) v letech 1970 – 2004 [Ob­rázek 1.5].





Obrázek SPM.3a: Rozložení regionálních emisí skleníkových plynů na obyvatele v roce 2004 (všechny plyny dle Kjótského protokolu, včetně ply­nů z využívání půdy) oproti populaci různých seskupení zemí. Pro­centuální hodnoty uvedené ve sloupcích představují podíl regionů na globálních emisích skleníkových plynů [Obrázek 1.4a].

Obrázek SPM.3b: Rozložení regionálních emisí skleníkových plynů v roce 2004 (všechny plyny dle Kjótského protokolu, včetně plynů z vyu­žívání krajiny) na USD HDPpks oproti HDPpks různých sesku­pení zemí. Procentuální hodnoty uvedené ve sloupcích představují podíl regionů na globálních emisích skleníkových plynů [Obrázek 1.4b].









Obrázek SPM.4: Globální emise skleníkových plynů za rok 2000 a prognózované referenční emise pro roky 2030 a 2100 dle scénářů SRES IPCC a dle odborné literatury publikované po vydání scéná­řů SRES (post-SRES). Obrázek ukazuje emise podle šesti ilustrativních scénářů SRES. Rovněž znázorňuje roz­ložení četnosti emisí scénářů publikovaných po SRES (percentily 5, 25, medián, 75, 95), jak uvá­dí kapitola 3. Freony zahrnují částečně a plně fluorované uhlovodíky a SF6 [1.3, 3.2, Obrázek 1.7].


  1. Referenční emisní scénáře zveřejněné od vydání scénářů SRES10 jsou rozsahem srovna­telné se scénáři ve Zvláštní zpráIPCC o emisních scénářích (SRES) (25 - 135 Gt ekv. CO2 za rok v roce 2100, viz Obrázek SPM.4). (vysoká míra shody, významné důkazy)



Rámeček SPM.1: Emisní scénáře ze Zvláštní zprávy IPCC o emisních scénářích (SRES)


A1. Tématická linie skupiny scénářů A1 popisuje budoucí svět s velmi rychlým ekonomickým růs­tem, kde glo­bální počet obyvatel dosáhne maxima v polovině století a poté klesá, a kde jsou rychle zaváděny nové a výkonnější technologie. Důležitými hlavními znaky jsou sbližování oblastí, bu­dování kapacit a zvýšená kulturní a sociální interakce, při významném snížení regionálních rozdílů v příjmu na jednoho obyvatele. Skupina scénářů A1 se dělí do tří podskupin, které popisují různý směr tech­nologických změn v energetice. Tři podskupiny A1 se liší svým důrazem na technologie: in­tenzivní využívání energie z fosilních zdrojů (A1FI), nefosilní zdroje energie (A1T) a vyvážená kombinace všech zdrojů (A1B) (vyváženost je definována jako přílišné nespoléhání se na jeden konkrétní energetický zdroj za předpokladu, že se všechny technologie v oblasti energetiky a ko­nečné spotřeby budou rozvíjet obdobným tempem).


A2. Tématická linie skupiny scénářů A2 popisuje velmi různorodý svět. Důležitým hlavním znakem je soběstačnost a zachování lokálních identit. Míra porodnosti v různých regionech se sbližuje velmi pomalu, což má za následek stále rostoucí počet obyvatel. Hospodářský rozvoj je orientován především regionálně, ekonomický růst na obyvatele a technologické změny jsou roztříštěnější a pomalejší než v jiných skupinách scénářů.


B1. Tématická linie skupiny scénářů B1 popisuje svět s trendem sbližování, s počtem obyvatel do­sahujícím maxi­ma v polovině století a dále klesajícím jako u skupiny A1, ale s rychlými změnami ekonomické struktury s vývojem směrem ke službám a informační ekonomice, se snižující se mate­riálovou ná­ročností a zaváděním čistých a úsporných technologií. Důraz je kladen na globální řešení ekono­mické, sociální a ekologické udržitelnosti, včetně zlepšení sociální spravedlnosti, avšak bez dalších inicia­tiv v oblasti klimatu.


B2. Tématická linie skupiny scénářů B2 popisuje svět, ve kterém je důraz kladen na lokální řešení ekonomické, sociální a ekologické udržitelnosti. Je to svět, v němž globální počet obyvatel nadále roste, nicmé­ně pomaleji než u skupiny A2, svět se středním tempem ekonomického rozvoje a vý­vojem v ob­lasti technologií, který je pomalejší a různorodější než v případě skupin A1 a B1. Ačkoli se scénář zaměřuje také na ochranu životního prostředí a sociální spravedlnost, soustřeďuje se na lokální a regionální úroveň.


Pro každou ze šesti skupin scénářů A1B, A1FI, A1T, A2, B1 a B2 byl vybrán jeden ilustrativní scé­nář. U všech scénářů se předpokládá stejná pravděpodobnost uskutečnění.


Scénáře SRES nezohledňují dodatečné iniciativy v oblasti klimatu, což znamená, že nejsou za­hrnuty scénáře, které explicitně předpokládají implementaci Rámcové úmluvy OSN o změně kli­matu či emisních cílů Kjótského protokolu.


Tento rámeček se shrnutím scénářů SRES je převzat ze Třetí hodnotící zprávy a text byl nejprve po jednotlivých řádcích schválen Mezivládním panelem pro změny klimatu.




C. Zmírňování v krátkodobém a střednědobém horizontu (do roku 2030)


Rámeček SPM.2: Potenciál zmírňování a analytické přístupy


Pojem „potenciál zmírňování“ byl zaveden za účelem posouzení míry úbytku koncentrace sklení­kových plynů, jehož lze vůči referenčním emisím dosáhnout pro danou úroveň ceny uhlíku (vyjád­řenou v nákladech na jednotku odvrácených nebo snížených emisí vyjádřených v ekvivalentním množství oxidu uhličitého). Potenciál zmírňování se dále rozlišuje podle „tržního potenciálu“ a „ekonomického potenciálu“.


Tržní potenciál je potenciál zmírňování vycházející ze soukromých nákladů a soukromých dis­kontních sazeb13, které by mohly nastat v důsledku předpokládaných podmínek trhu, včetně nyní rea­lizovaných politik a opatření, s tím, že reálný výsledek je omezován různými překážkami [2.4].


Ekonomický potenciál je potenciál zmírňování, který zohledňuje společenské náklady a přínosy a společenské diskontní sazby14, za předpokladu, že efektivitu trhu zvyšují politiky a opatření a ba­riéry jsou odstraněny [2.4].


Studií tržního potenciálu lze využít k informování politických představitelů o potenciálu zmír­ňování se stávajícími politikami a bariérami, zatímco studie ekonomických potenciálů ukazují, čeho by bylo možno dosáhnout, pokud by se za účelem odstranění bariér realizovaly další vhodné, nové politiky a zohlednily by se společenské náklady a přínosy. Ekonomický potenciál je tedy obecně větší než tržní potenciál.


Odhad potenciálu zmírňování lze provádět různými metodami. Existují dvě široce pojaté katego­rie – přístup „zdola nahoru“ a přístup „shora dolů“; pro posouzení ekonomického potenciálu byly pou­žity hlavně tyto dva přístupy.

Studie „zdola nahoru“ se opírají o posouzení možností zmírňování, přičemž se důraz klade na spe­cifické technologie a předpisy. Jsou to typicky sektorové studie, které chápou makroekono­miku staticky. Aby bylo možno získat pro toto posouzení odhad globálního potenciálu zmír­ňování, byly sektorové odhady, stejně jako u Třetí hodnotící zprávy, agregovány.

Studie „shora dolů“ posuzují potenciál možností zmírňování z pohledu celé ekonomiky. Použí­vají globálně konsistentní rámce a agregované informace o možnostech zmírňování a zohledňují zpětné vazby makroekonomiky a trhu.

Modely „zdola nahoru“ a „shora dolů“ se od vydání Třetí hodnotící zprávy k sobě přiblížily, pro­tože modely „shora dolů“ začaly pracovat s větším počtem technologických možností zmírňování a do modelů „zdola nahoru“ bylo zahrnuto více makroekonomických a tržních zpětných vazeb a jejich modelové struktury začaly uplatňovat analýzu bariér.

Zvláště studie „zdola nahoru“ jsou prospěšné pro posuzování specifických strategických alterna­tiv na úrovni sektoru, např. alternativy pro energetické účinnosti, zatímco studie „shora dolů“ jsou užitečné při posuzování strategií v reakci na změnu klimatu uplatňovaných napříč sektory a v ce­lém hospodářství, např. uhlíkové daně a stabilizační politiky.

Současné studie „zdola nahoru“ a „shora dolů“ zkoumající ekonomický potenciál mají nicméně určitá omezení v zohlednění změn životního stylu a z hlediska zahrnutí všech externalit, jako je např. lokální znečištění ovzduší. Některé regiony, země, sektory, plyny a bariéry zachycují jen v omezené míře. Předpokládané náklady zmírňování neberou v úvahu možné přínosy snížení změny klimatu.




Rámeček SPM.3: Předpoklady ve studiích zaměřených na zmírňující portfolia a makroekono­mické náklady


Studie zaměřené na zmírňující portfolia a makroekonomické náklady posuzované v této zprávě jsou založeny na modelování „shora dolů“. U zmírňujících portfolií a u celosvěto­vého obcho­dování s emisemi uplatňuje většina modelů metodu globálních nejnižších nákladů, před­pokladem jsou transparentní trhy a nulové transakční náklady – tudíž dokonalá realizace zmírňujících opatření v průběhu celého 21. století. Náklady se vztahují ke konkrétnímu časovému ob­dobí.


Jestliže se vyloučí některé regiony, sektory (např. využití půdy), alternativy nebo plyny, globální modelované náklady vzrostou. Při nižších referenčních úrovních, využití výnosů z uhlíkových daní a z prodeje povolenek a zahrnutí technického pokroku vzniklého díky mitigacii se globální mode­lované náklady sníží. Tyto modely nezohledňují klimatické přínosy či vedlejší přínosy ply­noucí ze zmírňujících opatření ani aspekty sociální spravedlnosti.




  1. Studie „zdola nahoru“ i studie „shora dolů“ naznačují, že v následujících desetiletích exis­tuje významný ekonomický potenciál ke zmírnění globálních emisí skleníkových plynů, který by mohl vykompenzovat prognózovaný nárůst globálních emisí nebo snížit emise pod sou­časné úrovně (vysoká míra shody, významné důkazy).

V následujících tabulkách jsou nejistoty v odhadech vyjádřeny jako rozpětí; ta jsou dána růzností refe­renčních úrovní, různými tempy technologických změn a dalšími faktory, které jsou pro různé přístu­py specifické. Nejistoty navíc vznikají tím, že není dostatek informací pro glo­bální pokrytí zemí, sektorů a plynů.


Studie „zdola nahoru“:


Tabulka SPM.1: Globální ekonomický potenciál zmírňování v roce 2030 odhadovaný pomocí studií „zdola nahoru“



Cena ekvivalentu CO2


(USD/t)

Ekonomický
po­tenciál snížení emisí ekvivalentu CO2 za rok 2030

(Gt)

Snížení vůči scénáři SRES A1 B
(udávají­címu emise ekvival. CO2 68 Gt/a)

(%)

Snížení vůči scénáři SRES B2 (udávajícímu emise ekvival. CO2 49 Gt/a)

(%)

0

5 – 7

7 – 10

10 – 14

20

9 – 17

14 – 25

19 – 35

50

13 – 26

20 – 38

27 – 52

100

16 – 31

23 – 46

32 – 63


Studie „shora dolů“:


Tabulka SPM.2: Globální ekonomický potenciál v roce 2030 odhadovaný pomocí studií „shora dolů“



Cena ekvivalentu CO2


(USD/t)

Ekonomický
po­tenciál snížení emisí ekvivalentu CO2 za rok 2030

(Gt)

Snížení vůči scénáři SRES A1 B
(udávají­címu emise ekvival. CO2 68 Gt/a)

(%)

Snížení vůči scénáři SRES B2 (udávajícímu emise ekvival. CO2 49 Gt/a)

(%)

20

9 – 18

13 – 27

18 – 37

50

14 – 23

21 – 34

29 – 47

100

17 – 26

25 – 38

35 – 53






Obrázek SPM.5A: Globální ekonomický potenciál zmírňování v roce 2030 odhadovaný pomocí studií „zdola nahoru“ (údaje z Tabulky SPM.1).

Obrázek SPM.5B: Globální ekonomický poten­ciál zmírňování v roce 2030 odha­dovaný pomo­cí studií „shora dolů“ (údaje z Tabulky SPM.2)


Tabulka SPM.3: Klíčové zmírňující technologie a praxe podle sektorů. Uvedené pořadí sektorů a technologií je náhodné. Zvyklosti bez techno­logického charakteru působící napříč sektory, např. změny životního stylu, nejsou v této tabulce zahrnuty (nicméně je jim věnován odstavec 7 tohoto Shrnutí pro politické představitele).

Sektor

Klíčové technologie a praxe dostupné v současné době komerčně

Klíčové technologie a praxe, u nichž se předpokládá, že budou komerčně dostupné do roku 2030.

Energetika

[4.3, 4.4]

Úspornější systémy dodávek a distribuce energie; v oblasti paliv pře­chod z uhlí na plyn; jaderná energie; výroba tepla a elektřiny z obnovi­telných zdrojů (vodních toků, slunce, větru, tepla ze země, biomasy); kombinovaná výroba tepla a elektřiny; rychlé zavádění technologií CCS (např. ukládání CO2 odstraněného ze zemního plynu).

Záchyt a ukládání oxidu uhličitého (CCS) pro zařízení na výrobu elektřiny spalující plyn, biomasu a uhlí; pokročilá jaderná energie; pokročilá energetika využívající obnovitelné zdroje včetně energie přílivu a vln, solární koncentrační a solární fotovoltaické systémy.

Doprava

[5.4]

Vozidla s hospodárnější spotřebou pohonných hmot; hybridní vo­zidla; vozidla s čistšími dieselovými motory; biopaliva; přechod ze si­lniční dopravy na systémy železniční dopravy a veřejné hromadné do­pravy; nemotorizovaná doprava (cyklistika, chůze); územní plánování a plánování dopravy.

Biopaliva druhé generace; energeticky úspornější letadla; pokročilá elektrovozidla a hybridní vozidla se silnějšími a spolehlivějšími ba­teriemi.

Stavebnictví

a bu­dovy

[6.5]

Úsporné systémy osvětlení a využívání denního světla; účinnější elek­trické spotřebiče a zařízení pro vytápění a chlazení; kvalitnější ku­chyňské sporáky; kvalitnější izolace; pasivní a aktivní solární design pro vytápění a chlazení; alternativní chladící kapaliny, zachycování a recyklace fluorovaných plynů.

Integrovaný design komerčních budov zahrnující technologie jako inteligentní měřidla zajišťující zpětnou vazbu a kontrolu; solární fotovoltaické systémy jako součást budov.

Průmysl

[7.5]

Účinnější spotřebitelská elektrozařízení; rekuperace tepla a elektřiny; recyklace a nahrazování materiálů; regulování emisí plynů jiných než CO2; široká škála technologií zaměřených na konkrétní procesy.

Pokročilé systémy energetických úspor; CCS pro výrobu cementu, čpavku a železa; inertní elektrody pro zpracování hliníku.

Zemědělství

[8.4]

Kvalitnější hospodaření v oblasti pěstování plodin na orné půdě a pastevectví s cílem zvýšit ukládání uhlíku v půdě; regenerace raše­linných půd a degradovaných lokalit; kvalitnější metody pěstování rýže, chovu dobytka a hospodaření se statkovými hnojivy s cílem snížení emisí CH4; kvalitnější metody aplikace dusíkatých hnojiv s cí­lem snížení emisí N2O; účelově pěstované energetické plodiny k na­hrazení fosilních paliv; účinnější hospodaření s energií.

Vyšší výnosy plodin

Lesnictví / lesy

[9.4]

Zalesňování (nelesních půd); obnova lesa; hospodaření v lesích; snížení odlesňování; hospodaření s vytěženým dřevem; využití lesních pro­duktů pro bioenergetické účely s cílem nahradit fosilní paliva.


Zušlechťování dřevin s cílem zvýšení rychlosti produkce biomasy a pohlcování uhlíku. Kvalitnější technologie dálkového průzkumu Země k provádění analýzy vegetace / potenciálu ukládání uhlíku v půdě a mapování změn využití půdy.

Odpady

[10.4]

Zachycování skládkového plynu (metanu); spalování odpadů se znovuzískáváním energie; kompostování organického odpadu; řízené čištění odpadních vod; recyklace a minimalizace odpadů.

Vegetační pokryvy a biofiltry s cílem optimalizovat oxidaci CH4.




Potenciál při ceně ekvivalentu CO2 do 100 USD/t, Gt/a:

2.4 - 4.7

1.6 - 2.5

5.3 -6.7

2.5 - 5.5

2.3 -6.4

1.3 - 4.2

0.4 - 1


Obrázek SPM.6: Odhad ekonomického potenciálu globálního zmírňování pro jednotlivé sektory v různých regionech v závislosti na ceně uhlíku v roce 2030 na základě studií „zdola nahoru“, oproti odpovídají­cím referenčním úrovním předpokládaným v hodnocení sektorů. Vyčerpávající vysvětlení tohoto ob­rázku je uvedeno v oddílu 11.3


Poznámky:

  1. Rozsahy globálních ekonomických potenciálů dle hodnocení v každém sektoru jsou znázor­něné ver­tikálními úsečkami. Tyto rozsahy vycházejí z alokací emisí konečným uživatelům, což znamená, že emise z využití elektřiny se započítávají sektorům, v nichž dochází k její spotřebě, nikoli tedy sektoru energetiky.

  2. Odhadované potenciály jsou limitovány existencí studií, zvláště pak u vysokých úrovní ceny uhlíku.

  3. U jednotlivých sektorů byly uplatněny různé referenční úrovně. Pro sektor průmyslu byla použita referenční úroveň scénáře SRES B2, u sektorů energetiky a dopravy refe­renční úroveň WEO 2004 (World Energy Outlook, Očekávaný vývoj světové energetiky; pozn. překl.); sektor stavebnictví/bu­dov vychází z referenční úrovně stanovené mezi úrovněmi scénářů SRES B2 a A1B; pro sektor od­padů se pro výpočet konkrétní refe­renční úrovně pro odpady použily hybné faktory scénáře SRES A1B, u sektorů zeměděl­ství a lesnictví byly uplatněny referenční úrovně opírající se hlavně o hybné faktory scé­náře B2.

  4. U dopravy obrázek prezentuje pouze globální potenciály, protože je zahrnuta mezinárodní letecká doprava [5.4].

  5. Nebyly zahrnuty následující kategorie: emise jiných plynů než CO2 v budovách a v dopravě, část materiálově úsporných alternativ, výroba tepla a kogenerace v oblasti energetiky, těžká nákladní vozidla, přeprava a vytížená vícemístná osobní doprava, většina nákladných alternativ pro bu­dovy, čištění odpadních vod, snížení emisí z uhelných dolů a plynovo­dů, fluorované plyny z ener­getiky a dopravy. Podhodnocení celkového ekonomického potenciálu, které tím mohlo vzniknout, je na úrovni 10 % – 15 %.




  1. U makroekonomických nákladů na takové zmírňování emisí, které by vedlo ke stabilizaci ekvivalentu CO2 na úrovni mezi 445 ppm a 710 ppm, se pro rok 2030 odhaduje rozmezí od 3 % poklesu celosvětového HDP až po jeho malý nárůst ve srovnání s referenční úrovní (viz Tabulka SPM.4). V po­rovnání s globálními průměry se ale náklady v jednotlivých regionech mohou výrazně lišit (vysoká míra shody, středně vý­znamné důkazy) (pro metodiku a před­po­klad­y těchto výsledků viz Rámeček SPM.3).


Tabulka SPM.4: Odhad globálních makroekonomických nákladů v roce 2030a) pro vý­vojové křivky nejnižších nákladů směřující k různým dlouhodobým úrovním stabilizace b), c)

Úrovně stabilizace ekvivalentu CO2



(ppm)

Medián poklesu HDPd)



(%)

Rozmezí poklesu

HDPd), e)



(%)

Pokles průměrných ročních měr růstu HDPd), f)

(procentní body)

590 – 710

0,2

0,6 – 1,2

< 0,06

535 – 590

0,6

0,2 – 2,5

< 0,1

445 – 535g)

není k dispozici

< 3

< 0,12

a) Pro danou úroveň stabilizace by se po roce 2030 snížení HDP v průběhu času u většiny modelu zvýraznilo. Míra nejistot­y se u dlouhodobých nákladů rovněž zvyšuje [Obrázek 3.25].

b) Výsledky vycházejí ze studií, které používají různé referenční úrovně.

c) Studie se z hlediska časového momentu, kdy je dosaženo stabilizace, liší; obecně to je v roce 2100 či poz­ději.

d) Jde o celosvětový HDP založený na tržních směnných kurzech.

e) U analyzovaných údajů je uveden medián a rozmezí percentilů 10 a 90.

f) Výpočet poklesu roční míry růstu vychází z průměrného poklesu v období do roku 2030, jehož výsledkem by byl uvádě­ný pokles HDP v roce 2030.

g) Počet studií, které přinášejí výsledky HDP, je relativně nízký a tyto studie pracují obvykle s nízkými refe­renčními úrovněmi.




  1. Změny životního stylu a zvyklostí mohou přispět ke zmírňování změny klimatu ve všech sektorech. Kladnou roli může hrát rovněž praxe v oblasti řízení (vysoká míra shody, středně významné důkazy).



  1. Přestože studie pracují s různými metodikami, je v nejbližší budoucnosti možné ve všech ana­lyzovaných regionech světa dosáhnout díky méně znečištěnému ovzduší, ke kterému povedou aktivity zaměřené na snižování emisí skleníkových plynů, vý­znamných paralelních kladných účinků na zdraví populace, které mohou kompenzovat podstatnou část nákladů na zmírňování (vysoká míra shody, významné důkazy).



  1. Od vydání Třetí hodnotící zprávy (TAR) potvrzuje odborná literatura, že aktivity rea­li­zované v zemích Přílohy I mohou mít vliv na celosvětovou ekonomiku a glo­bální emise, přes­tože rozsah úniku uhlíku zůstává nejistý (vysoká míra shody, středně významné důkazy).



  1. Nové investice do energetické infrastruktury v rozvojových zemích, modernizace energetické infrastruktury v průmyslových zemích a politiky podporující energe­tickou bezpečnost mo­hou v mnoha případech vytvářet příležitosti ke snižování emisí skleníkových plynů21 v po­rovnání s referenčními scénáři. Další vedlejší přínosy se odvíjejí od situace v každé konkrétní zemi, ale často zahrnují zmírnění zne­čištění ovzduší, zlepšení obchodní bilance, poskytování moderních energetických služeb venkovu a zaměstnanost (vysoká míra shody, významné důka­zy).



  1. Sektor dopravy21 nabízí řadu možností zmírňování, ale jejich účinek může být omezen růs­tem sektoru. Příležitosti pro zmírňování čelí mnoha překážkám, jako jsou např. preference spotřebitelů a chybějící politické koncepce (střední míra shody, středně významné důkazy).


  1. Značné snížení emisí CO2 s čistým ekonomickým přínosem by mohly přinést alternativy energeti­cké úspornosti21 u nových i stávajících budov. Využití tohoto poten­ciálu stojí v cestě mnoho překážek, ale jsou zde také významné vedlejší přínosy (vysoká míra shody, významné důkazy).


  1. Ekonomický potenciál v sektoru průmyslu21 spočívá převážně v energeticky ná­ročných prů­myslových odvětvích. Existující možnosti zmírňování však nejsou plně využívány ani v prů­myslových, ani v rozvojových zemích (vysoká míra shody, vý­znamné důkazy).


  1. Zemědělská praxe může významným způsobem a za nízkých nákladů21 přispět ke zvýšenému půdnímu pohlcování uhlíku, ke snížení emisí skleníkových plynů a také na­bídnout biomasu jako surovinu pro energetické účely (střední míra shody, středně významné důkazy).



  1. Zmírňující aktivity související s lesními ekosystémy mohou s nízkými náklady21 značně snížit emise ze zdrojů a zvýšit odjímání CO2 z atmosféry (tzv. uhlíkový propad); mohou být navr­hovány tak, aby se v součinnosti s adaptací a udržitelným rozvojem dosáhlo synergick­ého efektu (vysoká míra shody, významné důkazy)23.


  1. Spotřebitelský odpad24 přispívá ke globálním emisím skleníkových plynů malou měrou25 (<5%), ale sektor odpadů může ke zmírňování přispívat pozitivně a s nízkými náklady21 a prosazovat udržitelný rozvoj (vysoká míra shody, významné důkazy).


  1. Geoinženýrské alternativy, jako hnojení oceánů (železem, pozn. překl.) za účelem přímého odstra­ňování CO2 z ovzdu­ší nebo clonění slunečního světla dodáváním materiálu do horních částí atmosféry, nejsou vyzkoušeny, zůstávají do značné míry spekulace­mi a představují riziko neznámých vedlejších účinků. Spolehlivé odhady nákladů na tyto alternativy nebyly pub­likovány (střední míra shody, omezené důkazy) [11.2].

D. Zmírňování v dlouhodobém horizontu (po roce 2030)


  1. Aby bylo možno stabilizovat koncentrace skleníkových plynů v atmosféře, musely by emise kulminovat a poté poklesnout. Čím je úroveň stabilizace nižší, tím dříve by měl být proces této kulminace a následného poklesu nastat. Snahy o zmírňování v příštích dvou až třech de­setiletích budou mít dalekosáhlý dopad na příležitosti dosáhnout nižší úrovně sta­bilizace (viz Tabulka SPM.5 a Obrázek SPM.8)26 (vysoká míra shody, významné důkazy).



Tabulka SPM.5: Charakteristiky stabilizačních scénářů publikovaných po vydání Třetí hodnotící zprávy (TAR) [Tabulka TS 2, 10]a)







Kategorie

Radiační pů­sobení





(W/m2)

Koncentrace CO2c)






(ppm)

Koncentrace ekvivalentu CO2c)




(ppm)

Vzrůst globální střední teploty oproti prein­dustriální době po dosa­žení rovnováhy, s použit­ím „nejlepšího odha­du“ citlivosti klimat­ub), c)

(ºC)

Rok kulminace emisí CO2 d)






Změna glo­bálních emi­sí CO2 v roce 2050 (% z emi­sí roku 2000)d)

(%)

Počet posuz­o­vaných scé­nářů

I

2.5 – 3.0

350 – 400

445 – 490

2.0 – 2.4

2000 – 2015

85 až −50

6

II

3.0 – 3.5

400 – 440

490 – 535

2.4 – 2.8

2000 – 2020

60 až −30

18

III

3.5 – 4.0

440 – 485

535 – 590

2.8 – 3.2

2010 – 2030

30 až +5

21

IV

4.0 – 5.0

485 – 570

590 – 710

3.2 – 4.0

2020 – 2060

+10 až +60

118

V

5.0 – 6.0

570 – 660

710 – 855

4.0 – 4.9

2050 – 2080

+25 až +85

9

VI

6.0 – 7.5

660 – 790

855 – 1130

4.9 – 6.1

2060 – 2090

+90 až +140

5

Celkem

177

    1. Pochopení odezvy klimatického systému na radiační působení i zpětné vazby podrobně posuzuje Příspěvek Pracovní skupiny I ke Čtvrté hodnotící zprávě (AR4 WGI). Zpětné vazby mezi uhlíkovým cyklem a změnou klimatu ovlivňují zmírňování potřebné k dosažení konkrétní úrovně stabilizace koncentrací oxi­du uhličitého v atmosféře. Očekává se, že tyto zpětné vazby zvýší podíl antropogenních emisí, které v důsledku oteplování klimatického systému zů­stávají v atmosféře. Znamená to tedy, že snížení emisí potřebné pro dosažení konkrétní úrovně stabilizace, uváděné v mitigačníchi studiích zde posu­zovaných, by mohlo být podhodnoceno.

    2. Nejlepší odhad citlivosti klimatu je 3ºC [Shrnutí pro politické představitele, Příspěvek Pracovní skupiny I, WG 1].

    3. Povšimněte si, že globální střední teplota po dosažení rovnováhy se liší od očekávané globální střední teploty v době stabilizace koncentrací skleníkových plynů v důsledku setrvačnosti klimatického systému. U většiny posuzovaných scénářů nastává stabilizace koncentrací skleníkových plynů v období od roku 2100 do roku 2150.

    4. Rozpětí odpovídají 15. až 85. percentilu rozložení scénářů publikovaných po vydání Třetí hodnotící zprávy (TAR). Jsou uvedeny emise CO2, scénáře pro více plynů mohou být vždy porovnány se scénáři pracujícími pouze s CO2.






Obrázek SPM.7: Vývoj emisí u mitigačníchi scénářů pro alternativní kategorie úrovní stabilizace (ka­tegorie I – VI definované v rámečku u každého panelu). Tyto vývojové trendy jsou znázorněny pouze pro emise CO2. Růžové plochy znázorňují emise CO2 pro emisní scénáře publikované po vydání Třetí hodnotící zprávy (TAR). Zelené plochy představují rozsah více než 80 stabilizačních scénářů Třetí hodnotící zprávy (TAR). Emise výchozího roku se u jednotlivých modelů mohou v důsledku rozdílů v pokrytí sektorů a průmyslu lišit. Pro dosažení nižších stabilizačních úrovní uplatňují některé scénáře odstraňování CO2 z atmosféry (nega­tivní emise) pomocí takových technologií jako např. výro­by ener­gie z biomasy s využitím zachycování a uklá­dání uhlíku [Obrázek 3.17].







Obrázek SPM.8: Kategorie stabilizačních scénářů znázorněné na Obrázku SPM.7 (barevná pásma) a jejich vztah k nárůstu rovnovážné globální střední teploty oproti preindustriální éře: (i) „nejlepší od­had“ citlivosti klimatu na úrovni °C (černá čára uprostřed stínované plochy), (ii) horní pásmo prav­děpodobného rozsahu citlivosti klimatu na úrovni 4,5 °C (čer­vená čára v horní části stínované plochy) a (iii) spodní pásmo pravděpodobného rozsahu citlivosti klimatu na úrovni °C (modrá čára ve spodní části stínované plochy). Barevné stínování znázorňuje pásma koncentrací pro stabilizaci skleníkových plynů v atmosféře od­povídající kategoriím stabilizačních scénářů I až VI, jak ukazuje Obrázek SPM.7. Údaje jsou čerpány z Příspěvku Pracovní skupiny I ke Čtvrté hodnotící zprávě (AR4 WGI), kapito­la 10.8.



  1. Hodnocených rozsahů stabilizačních úrovní lze dosáhnout uplatněním souboru dnes dos­tup­ných technologií a technologií, u nichž se očekává, že se v nadcházejí­cích desetiletích ob­jeví na trhu. Předpokladem je, že budou zavedeny vhodné, efektivní pobídky zaměřené na vývoj, získávání, uplatňování a šíření technologií a na odstraňování příslušných překážek (vysoká míra shody, významné důkazy).





Obrázek SPM.9: Kumulativní snížení emisí při různých způsobech zmírňování pro období let 2000 – 2030 (levá část) a pro období let 2000 – 2100 (pravá část). Obrázek ukazuje ilustrativní scénáře ze čtyř modelů (AIM, IMAGE, IPAC a MESSAGE) zaměřených na stabilizaci ekvivalentu CO2 na úrovni 490 ppm až 540 ppm a na úrovni 650 ppm. Tmavé úsečky znázorňují snížení pro cílovou hodnotu ekv. CO2 650 ppm a jejich světlé pokračování další žá­doucí snížení pro dosažení hodnoty 490-540 ppm. Stojí za zmínku, že některé modely neberou v úvahu zmírňování pomocí zvýšeného pohlcování uhlíku lesními ekosystémy (AIM a IPAC) nebo CCS (AIM), a že podíl nízkouhlí­kových energetických alterna­tiv na celkových dodávkách energií je také určován zahrnutím těchto možností do referenční úrovně. CCS zahrnuje zachycování a ukládání CO2 z biomasy. Pohlcování uhlíku lesními ekosys­témy za­hrnuje pokles emisí z odlesňování [Obrázek 3.23].


  1. V roce 205030 se celosvětové průměrné makroekonomické náklady vynakládané na zmír­ňování působení celého souboru skleníkových plynů s cílem dosažení stabilizace ekvivalentu CO2 mezi 710 a 445 ppm pohybují v rozmezí od 1 % přírůstku do 5,5 % poklesu celo­světové­ho HDP (viz Tabulka SPM.6). U určitých zemí a sektorů se náklady v porovnání s glo­bálním průměrem značně liší. (Pro metodiku a předpoklady viz Rámeček SPM.3 a pro vysvět­lení záporných nákladů odstavec 5) (vysoká míra shody, středně významné důkazy).



Tabulka SPM.6: Odhad celosvětových makroekonomických nákladů v roce 2050 v po­rovnání s refe­renční úrovní pro nízkonákladové trajektorie s ohledem na různé dlouhodobé cíle stabilizacea) [3.3, 13.3]


Úrovně stabilizace ekvivalentu CO2


(ppm)

Medián poklesu HDPb)


(%)

Rozpětí poklesu HDPb), c)



(%)

Pokles hodnot prů­měrného ročního růstu HDPb), d)

(procentní body)

590 – 710

0,5

1 – 2

< 0,05

535 – 590

1,3

mírně záporný – 4

< 0,1

445 – 535e)

není k dispozici

< 5,5

< 0,12

  1. To odpovídá veškeré odborné literatuře v celém spektru referenčních úrovní a zmírňujících scénářů, z nichž jsou údaje o HDP čerpány.

  2. Jedná se o celosvětový HDP vycházející z tržních směnných kurzů.

  3. U analyzovaných údajů je uveden medián a rozmezí percentilů 10 a 90.

  4. Výpočet poklesu roční míry růstu vychází z průměrného poklesu během období do roku 2050, jehož vý­sledkem by byl uváděný pokles HDP v roce 2050.

  5. Tyto výzkumy, jejichž počet je relativně nízký, obecně pracují s nízkými referenčními úrovněmi. Vy­soké referenční úrovně emisí obvykle vedou k vyšším nákladům.

  1. Rozhodování o vhodné úrovni globálního zmírňování v průběhu času zahrnuje iterativní proces řízení rizik, který obsahuje zmírňování a adaptaci, a bere v úvahu skutečné a odvrá­cené škody působené změnou klimatu, vedlejší přínosy, udržitelnost, sprave­dlnost a postoje k riziku. Mezi možnostmi, které se týkající rozsahu a načasování zmírňování emisí sklení­kových plynů, je i otázka nelezení rovnováhy mezi náklady na rychlejší snižování emisí v současnosti a od­povídajícími střednědobými a dlouhodo­bými klimatickými riziky vyplýva­jícími z prodlení (vysoká míra shody, významné důkazy).



Rámeček SPM.4: Technologické změny vyvolané modelováním


Z relevantní literatury plyne, že vhodné politiky a patřičná opatření mohou vést ke změnám techno­logií. V zahrnování takto vzniklých technologických změn do stabilizačních studií došlo k pozo­ruhodnému pokroku, některé koncepční otázky ale zůstávají nevyřešeny. V modelech, které pou­žívají takový přístup, se snižují předpovídané náklady pro danou hladinu stabilizace; snížení je vý­raznější v případě nižších hladin stabilizace ekvivalentu oxidu uhličitého.




E. Politiky, opatření a nástroje ke zmírňování změny klimatu


  1. Vlády mohou využívat širokou paletu národních politik a nástrojů k vytváření po­bídek pro realizaci zmírňování. Jejich uplatnitelnost závisí na situaci té které země a na pochopení jejich vzájemného působení, nicméně zkušenosti z implementace v různých státech a sekto­rech ukazují, že každý jednotlivý nástroj má své výhody a nevýhody (vysoká míra shody, vý­znamné důkazy).


  1. Politiky, na jejichž základě se stanovuje reálná či nepřímo vyjádřená cena uhlíku, by mohly vytvářet pobídky pro výrobce i spotřebitele, aby významně investovali do výrobků, techno­logií a procesů s nízkými emisemi skleníkových plynů. Mezi takové politiky by moh­ly patřit ekonomické nástroje, financování státem a regulace (vysoká míra shody, význam­né důkazy).


Tabulka SPM.7: Vybrané sektorové politiky, opatření a nástroje, které se v daném sektoru ukázaly jako environ­mentálně účinné minimálně v několika zemích.

Sektor

Politikya), opatření a nástroje, které se ukázaly jako environmentálně účinné

Hlavní omezení či příležitosti

Energetika

[4.5]

Snižování dotací na fosilní paliva.

V důsledku partikulárních zá­j­mů některých zaintere­sovaných stran je prosazování obtížné.

Uhlíkové daně či poplatky uvalené na fosi­l­ní paliva.

Pevné výkupní ceny elektřiny pro techno­logie vyrábějící energii z obnovitelných zdrojů.

Mohou být vhodné k vytvoření trhu pro nízkoemisní techno­logie.

Závazky v oblasti obnovitelných zdrojů energie.

Dotace výrobcům.

Doprava [5.5]

Povinné limity spotřeby, přimíchávání bi­o­paliv do pohonných hmot a standardy CO2 pro silniční dopravu.

Neúplné pokrytí vozového parku může omezit účinnost.

Zdanění nákupu, registrace a používání vo­zidla a motorových pohonných hmot, zpo­platnění silnic a parkovišť.

Účinnost opatření může klesnout s růstem pří­jmů.

Ovlivnění potřeb mobility prostřednictvím územních plánů a plánování in­frastruktury.

Zvláště vhodné pro země, které rozšiřují své dopravní systémy.

Investice do atraktivních prostředků hro­madné dopravy a nemotorizovaných forem dopravy.

Stavebnictví
a bu­dovy

[6.8]

Standardy a označování spotřebičů.

Pravidelná revize potřebných standardů.

Stavební zákony a certifikace.

Atraktivní pro nové stavby. Prosazování může být obtížné.

Programy řízení na straně spotřeby.

Potřeba regulace, aby veřejné služby byly ziskové.

Programy zaměřené na vůdčí úlohu ve­řej­ného sektoru, včetně oblasti veřejných za­kázek.

Vládní zakázky mohou pomoci ke zvýšení poptávky po energe­ticky úsporných výrobcích.

Pobídky pro podniky energetických služeb (PES).

Klíč k úspěchu: dostupnost fi­nancování třetí stranou.

Průmysl

[7.9]

Poskytování srovnávacích informací (bench­marking).

Může být vhodné jako stimul pro akceptování těchto techno­logií. Stabilita národní politiky je důležitá s ohledem na mezi­národní konkurenceschopnost.

Výkonnostní standardy.

Dotace, daňové úlevy.

Obchodovatelné povolenky.

Předvídatelný alokační me­chanismus a signály stabilních cen důležité pro investice.

Dobrovolné dohody.

Faktory úspěchu zahrnují: jasně stanovené cíle, referenční scé­nář, zapojení třetí strany do procesu návrhu a revize a for­málních pravidel monito­rování, úzkou spolupráci mezi státní správou a průmyslem.

Zemědělství

[8.6, 8.7, 8.8]

Finanční pobídky a předpisy pro kvalitnější hospodaření s půdou, uchování obsahu uhlíku v půdě, efektivní používání hnojiv a zavlažování.

Mohou sti­mulovat synergické účinky s udržitelným rozvojem a se snižováním zranitelnosti vůči změně klimatu a překonat tím pře­kážky implementace.

Lesnictví / lesy

[9.6]

Finanční pobídky (na národní i mezinárodní úrovni) ke zvětšení zalesněného území, ke snížení odlesňování a k zachování a obhos­podařování lesa.

K omezením patří nedostatek investičních prostředků a problémy s držením půdy. Mohou pomoci ke zmírnění bídy.


Regulace a její uplatňování v oblasti využí­vání půdy.

Hospodaření s odpa­dy

[10.5]

Finanční pobídky pro lepší hospodaření s odpady a odpadními vodami.

Mohou stimulovat šíření tech­nologií.

Pobídky a závazky v oblasti obnovitelných zdrojů energie.

Místní dostupnost nízkonákla­dových paliv.

Předpisy pro hospodaření s odpady.

Nejefektivněji uplatňovány na národní úrovni pomocí strategií prosazování.

a) Investování veřejných prostředků RD&D do nízkoemisních technologií je průkazně účinné ve všech sekto­rech.


  1. Podpora státu pomocí finančních příspěvků, daňových úlev, stanovení standardů a utváření trhu je důležitá pro vývoj účinných technologií, inovace a jejich šíření. Transfer technologií do rozvojových zemí závisí na vytváření podmínek a na fi­nancování (vysoká míra shody, vý­razné důkazy).


  1. Významnými úspěchy Rámcové úmluvy a jejího Kjótského protokolu jsou celo­světová ode­zva na problém klimatu, stimulování řady národních politik, vytvoření mezinárodního trhu s uhlíkem a zavedení nových institucionálních mechanismů, které mohou položit základ pro budoucí snahy v oblasti zmírňování změn klimatu (vysoká míra shody, významné důkazy).


  1. Odborná literatura uvádí mnoho možností, jak pomocí spolupráce na mezinárodní úrovni dosáhnout snížení celo­světových emisí skleníkových plynů. Rovněž na­značuje, že úspěšné mezinárodní dohody jsou environmentálně účinné, nákladově efektivní, zohledňují žádoucí rozdělování a spravedlnost a jsou institucionálně proveditelné (vysoká míra shody, významné důkazy).



F. Udržitelný rozvoj a zmírňování změny klimatu


  1. Udržitelnější rozvoj, kterého lze dosáhnout změnou vývojových trendů, může vý­razně při­spět ke zmírňování změny klimatu, ovšem jeho uskutečňování může vyžadovat zdroje k pře­konání řady bariér. Roste poznání možností zvolit si a realizovat zmírňující postupy v něko­lika sektorech tak, aby se dosáhlo syner­gických účinků a nedošlo ke střetům s dalšími dimen­zemi udržitelného roz­voje. (vysoká míra shody, významné důkazy).



G. Bílá místa na mapě poznání


  1. Stále existují závažné mezery v současném poznání některých aspektů zmírňování změny kli­matu, zvláště v rozvojových zemích. Další výzkumy zaměřené na doplně­ní těchto chybějících vědomostí by dále snížily nejistoty a usnadnily rozhodování ve vztahu ke zmírňování změny kli­matu [TS.14].




Závěrečný rámeček 1: Výklad pojmu nejistota


Nejistota je prvek vlastní každému hodnocení. Čtvrtá hodnotící zpráva objasňuje nejistoty související se základními tvrzeními.


Z důvodu zásadních rozdílů mezi základními vědními obory tří zpráv pracovních skupin se společný přístup jeví jako nepraktický. Přístup zaměřený na princip „pravděpodobnosti“ uplatněný ve zprávě Změna klimatu 2007: Fyzikální základy a přístupy zaměřené na prin­cipy „jistoty (spolehlivosti, věro­hodnosti)“ a „pravděpodobnosti“ uplatněné ve zprávě Změ­na klimatu 2007: Dopady změny klimatu, adaptace a zranitelnost byly posouzeny jako ne­dostačující pro vyjádření specifických nejistot uvádě­ných v této zprávě o zmírňování, protože zde jsou zvažovány různé lidské volby.


V této zprávě se pro přístup k nejistotě používá dvourozměrné škály. Tato škála je založena na od­borném úsudku autorů Pracovní skupiny III o úrovni shody v odborné literatuře u urči­tého zjištění (úroveň shody), a na počtu a kvalitě nezávislých zdrojů kvalifikovaných pod­le pravidel IPCC, na nichž je zjištění založeno (množství důkazů33) (viz Tabulka SPM.E.1). Nejedná se o kvantitativní přístup, z ně­hož lze odvodit pravděpodobnosti související s nejis­totou.


Tabulka SPM.E.1: Kvalitativní vymezení pojmu nejistota



Vysoká míra shody, omezené důkazy

Vysoká míra shody, středně významné důkazy

Vysoká míra shody, významné důkazy

Střední míra shody, omezené důkazy

Střední míra shody, středně významné důkazy

Střední míra shody, významné důkazy

Úroveň shody

(o konkrétním zjištění)

Nízká míra shody, omezené důkazy

Nízká míra shody, středně významné důkazy

Nízká míra shody, významné důkazy



Množství důkazů33 (počet a kvalita nezávislých zdrojů)


Vzhledem k tomu, že budoucnost je ze své podstaty nejistá, byly v této zprávě v široké míře používá­ny scénáře, tj. vnitřně konzistentní představy různých typů budoucnosti – nikoliv předpovědi budou­cího vývoje.

1Ke každému uvozujícímu tvrzení je připojeno posouzení „shody/důkazů“, jehož zdůvodnění je rozvedeno v následujících odráž­kách. Neznamená to nutně, že tato úroveň „shody/důkazů“ platí pro každou odrážku stejně. Míra této nejistoty je vysvětlena v Zá­věrečném rámečku 1.

2Ekvivalentní oxid uhličitý (ekv. CO2) je definován jako množství emisí CO2, které by způsobilo stejné radiační působení jako emi­tované množství řádně promíchaného skleníkového plynu nebo směsi řádně promíchaných skleníkových plynů, vynásobené hodnotami svých odpovídajících GWP, aby se zohlednila rozdílná doba, po níž zůstávají v atmosféře [viz Glosář, Příspěvek Pra­covní skupiny I, Čtvrtá hodnotící zpráva].

3Přímé emise v každém sektoru nezahrnují emise z elektrárenského sektoru vyrábějícího elektřinu spotřebovanou v sekto­rech bu­dov, průmyslu a zemědělství ani emise z rafinérských provozů dodávajících pohonné hmoty sektoru dopravy.

4Výraz „využití půdy, změn využití půdy a lesnictví“ („land use, land use change and forestry“, zkratka LULUCF) je zde pou­žit pro vyjádření agregovaných emisí CO2, CH4, N2O v důsledku odlesňování, pálení biomasy, rozkladu biomasy zbylé z kácení lesa a odlesňování, rozkladu a požárů rašeliny [1.3.1]. Zahrnuje tedy širší oblast než jen emi­se z odlesňování, které představují jeho podskupinu. Zde uváděné emise nezahrnují absorpci uhlíku (odstraňování).

5Tento trend je pro celkové emise LULUCF, z nichž emise z odlesňování představují jednu podskupinu, a s ohledem na vysokou míru nejistoty daných údajů je významně méně jistý než u jiných sektorů. V období let 2000 - 2005 byla rych­lost odlesňování ce­losvětově mírně nižší než v letech 1990 – 2000 [9.2.1].

6V této zprávě se měřítko HDPpks používá pouze pro názornost. Výpočet HDP měřeného na základě parity kupní síly (pks; purcha­sing power parity) a tržního směnného kurzu (tsk; market exchange rate) je uveden v poznámce pod čarou č. 12.

7Halony, „tvrdé“ freony (CFCs), „měkké“ freony (HFCs), methyl chloroform (CH3CCl3), chlorid uhličitý (CCl4) a methyl bromid (CH3Br).

8Pojem „energetická bezpečnost“ znamená zabezpečení dodávek energie.

9Zde posuzované emise skleníkových plynů činí v roce 2000 podle SRES 39.8 Gt ekv. CO2, což je nižší hodnota než emi­se uvádě­né v databázi EDGAR pro rok 2000 (45 Gt ekv. CO2). Je to způsobeno hlavně rozdíly v emisích LULUCF.

10Referenční scénáře vedle současných politik změny klimatu žádné další politiky změny klimatu nezahrnují; s ohledem na UNFCCC a Kjótský protokol se novější studie odlišují.

11Viz Čtvrtou hodnotící zprávu, Příspěvek Pracovní skupiny I (AR4 WG I), kapitola 10.2.

12Od doby vydání Třetí hodnotící zprávy (TAR) probíhá diskuze o uplatňování různých směnných kurzů v emisních scé­nářích. Pro porovnání HDP různých zemí se používají dvě měřítka. Měřítko TSK (MER, Market Ex­change Rate; tržní směnný kurz, tsk) je příhodnější pro analýzy zahrnující mezinárodně obchodované výrobky. Měřít­ko PKS (PPP, purcha­sing power parity; parita kupní síly, pks) je příhodnější pro analýzy zahrnující porovnání příjmů mezi jednotlivými ze­měmi ve velmi rozdílných stádiích vývoje. Většina peněžních jednotek v této zprávě je vyjádřena pomocí MER (tsk). Je to od­razem valné většiny odborných publikací pojednávajících o zmírnění emisí, používajících MER (tsk). Pokud jsou peněžní jednotky vyjádřené v PPP (pks), je to označeno jako HDPpks.

13Soukromé náklady a diskontní sazby odrážejí per­spektivu soukromých spotřebitelů a firem; podrobnější popis viz Glosář.

14Společenské náklady a diskontní sazby odrážejí hledisko společnosti. Společenské diskontní sazby jsou nižší než diskont­ní sazby, které uplatňují soukromí investoři; podrobnější popis - viz Glosář.

15 Stejně jako ve Druhé hodnotící zprávě (SAR) a Třetí hodnotící zprávě (TAR), jsou i v této zprávě alternativy s čistými negativními náklady („no regrets“ příležitosti, tj. takové, jichž nebude za žádných okolností třeba litovat) definovány jako alternativy, jejichž přínosy, např. pokles energetických nákladů a pokles lokálních či regionálních emisí znečišťu­jících lá­tek, jsou stejné či větší než náklady, které v souvislosti s těmito alternativami hradí společnost, bez zahrnutí pří­nosů vy­plývajících z odvrácení změny klimatu (viz Rámeček SPM.1).

16 Viz Třetí hodnotící zpráva, Pracovní skupina III (2001), Shrnutí pro politické představitele, odstavec 16.

17 Druhotné vlivy zmírňování z perspektivy všech sektorů jsou účinky zmírňujících politik a opatření v jedné zemi nebo sku­pině zemí na sektory v jiných zemích.

18 Únik uhlíku je definován jako nárůst emisí CO2 vně zemí, které přistoupily k vnitrostátním zmírňujícím opat­řením, vydě­lený snížením emisí v těchto zemích.

19 20 bilionů = 20 000 miliard = 20*1012 = 20 amerických trilionů.

20 Rakousko s tímto tvrzením nemohlo souhlasit.

21 Viz Tabulka SPM.1 a Obrázek SPM.6.

22 Včetně železniční, silniční a námořní hromadné dopravy a užití osobních aut pro společnou jízdu více osob.

23Tuvalu zmínilo problém ohledně „nízkých nákladů“, protože na straně 15 kapitoly 9 ve Zprávě Pra­covní skupi­ny III se uvádí, že: „zohlední-li se cena ušlých příležitostí („opportunity costs“) půdy, dojde k pod­statnému vzrůstu nákla­dů na lesnické projekty zmírňování”.

24 Průmyslový odpad je zahrnut do sektoru průmyslu.

25Skleníkové plyny z odpadů zahrnují skládkový metan a metan z odpadní vody, N2O z odpadní vody a CO2 ze spalování fosilního uhlíku.

26Historickými emisemi skleníkových plynů od preindustriální éry se zabývá odstavec 2.

27Studie se liší, pokud jde o dobu, kdy stabilizace koncentrací nastane; obecně je to kolem roku 2100 nebo později.

28Údaje o globální střední teplotě jsou čerpány z Příspěvku Pracovní skupiny I ke Čtvrté hodnotící zprávě (AR4 WGI), kapitola 10.8. Těchto teplot je dosaženo až značnou dobu po stabilizaci koncentrací.

29Rovnovážná citlivost klimatu je mírou odezvy klimatického systému na radiační působení. Nejde o projekci, ale je defi­nována jako průměrné globální oteplení povrchu po zdvojnásobení koncentrací oxidu uhličitého [Shrnutí pro politické představitele, AR4 WGI].

30 Odhady nákladů pro rok 2030 jsou uvedeny v odstavci 5.

31 Viz Zvláštní zprávu IPCC o metodických a technologických otázkách v oblasti transferu technologií

32 Výrazně závisí na tržní ceně ekv. CO2, která kolísá v rozmezí od 4 do 26 USD/t a vychází z přibližně tisíce navr­hovaných či registrovaných projektů CDM, které do roku 2012 pravděpodobně vygenerují více než 1.3 miliardy emisních kreditů.


33 Pojem „důkazy“ je v této zprávě definován jako: informace nebo znaky vypovídající, je-li přesvědčení nebo návrh prav­divý či platný. Viz Glosář.


iPozn. překl. ohledně pojmu mitigace:

V kapitole Glossary zpráva Pracovní skupiny III k pojmu uvádí:

Mitigací se rozumí technologické změny a náhrady které snižují spotřebu zdrojů a emise na jednotku produkce. Ačkoliv je několik sociálních, ekonomických a technologických strategií, kte­ré by způsobily pokles emisí, ve vztahu ke změně klimatu se mitigací rozumí uskutečňování po­litik, které mají za cíl ubrání emisí skleníkových plynů a posílení jejich odebírání z ovzduší.“

V překladu Shrnutí se cizímu slovu mitigace většinou vyhýbáme, místo něj používáme označení zmírňování, rozumí se něčeho škodlivého, zde jde výhradně o zvýšený obsah skleníkových ply­nů v atmosféře. Jinde užíváme slovo redukce (nebo redukční místo mitigační), případně snížení. Ze stylistických důvodů či kvůli jednoznačnosti místy ale ponecháváme i originální označení, zejména jako adjektivum mitigační

iik označení „země Přílohy I“:

V kapitole Glossary zpráva uvádí:

Země Přílohy I:

Skupina zemí zahrnutá v Příloze I (dle doplnění z roku 1998) Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (UNFCCC), zahrnující všechny země OECD a ekonomiky v přechodu. Pod články 4.2 (a) a 4.2 (b) Úmluvy se země Přílohy I zavázaly výslovně k cíli vrátit se v roce 2000 jednotlivě nebo jako celek k úrovni emisí skleníkových plynů, jakou měli v roce 1990. Ostatní země se označují jako země mimo Přílohu I.


iiiJako flaring se označuje proces, kdy je přebytečný plyn bez užitku spalován, obvykle formou velikého, do výše šlehajícího, zdáli viditelného plamene. Tak tomu bývá v místě těžby ropy, obdoba (již ne pro zemní plyn) se vyskytuje i v rafinériích ropy.

ivk označení „Příloha B“

V kapitole Glossary zpráva uvádí:

Země Přílohy B:

Skupina zemí zahrnutých do Přílohy B Kjótského protokolu, které souhlasily s cílem pro své emise skleníkových plynů; jde o všechny země Přílohy I (dle doplnění z roku 1988) kromě Turecka a Běloruska.