[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

me trosky do vol. prog. (fwd)



Tož teď už opraveně... ahoj

1) Brno, zdravé město -- i v noci!

Přírodní noc se ode dne liší nepřítomností silného světla. Přírodní tma je
podmínkou kvalitního spánku, základní potřebou většiny živočichů i
rostlin. Umělým osvětlováním noční prostředí stále více znečišťujeme.
Jde o to, kvalitu nočního prostředí v co největší míře vrátit zpět.
Rozhodně tedy nesvítit do oken, ale svítit jen tam, kde je to skutečně
potřeba, a jen tehdy, když je to potřeba. Pozdě v noci, když je ruch ve
městě malý, svítit patřičně slaběji (jak ostatně doporučují i technické
normy). Nesvítit řidičům a chodcům do očí, nesvítit na kopce v okolí Brna
a do ovzduší nad nimi. Drobné krůčky k tomu již město podniklo, nám jde o
to, učinit z toho prioritu. Světlo nesmí občanům a přírodě škodit. Má být
dobrým sluhou, ne zlým pánem.

Konkrétně zajistíme, aby byla respektována každá žádosti občana, aby lampy
v dohledu jeho oken a pozemků byly patřičně zacloněny (tak, aby jej
nerušily). Zejména, vadí-li vám nějaké lampy svítící do vašich oken,
ozvěte se. Takové svícení poškozuje vaše zdraví, a my budeme usilovat o
to, aby náprava netrvala déle než jeden měsíc.

Víme, že umělé osvětlování nesnižuje kriminalitu, ale jen strach z ní.
Přesvětlená prostranství nejsou útulná, ale naopak škaredá a nepříjemná.
Budeme usilovat o to, aby se v nich svítilo skromněji a ohleduplněji,
podobně jako je to v mnoha metropolích ve světě, zejména v jejich
centrech.

Budeme prosazovat, aby reflektory určené k ozdobnému osvětlování budov a
pomníků přestaly svítit chodcům do očí. Aby se takové ozdobné osvětlení
vypínalo v době nočního klidu. A aby jeho večerní intenzita nepřekračovala
osvědčený limit (deset luxů), uzákoněný v několika italských regionech a
respektovaný např. v Londýně, ale i u většiny Pražského Hradu.

Kromě světla je překážkou klidného spánku i hluk. Zasadíme se o vhodná
omezení jízdy motorových vozidel v době nočního klidu (např. snížení
maximální povolené rychlosti).


2) Zeleň má zlepšovat městské prostředí, ne mu škodit

V posledních deseti letech se stále odpornějším způsobem udržují městské
trávníky. Přitom jsou ve městě již po staletí. Kdysi jejich sekání
neznamenalo strašný rámus, prach, kouř z mizerných motorů a plno
rozcupované trávy na chodnících a vozovkách. Dnes bohužel ano.

Prosadíme takový způsob údržby trávníků, který bude vůči občanům, ovzduší,
i vůči živočichům v zelených ostrůvcích města žijících co nejšetrnější.
Ani vyspělá technika nemusí být hlučná a obtěžující. Je-li moc drahá, tak
raději jednodušší techniku a více lidské práce -- práce bez rámusu, s
jasně viditelným pěkným výsledkem, je jistě lepší než být nezaměstnaný.

Sekat již beztak nizoučké trávníky až do hlíny v době sucha, aby se zelené
plochy proměnily v hnědé a prašné, je hulvátství, kterému budeme bránit.
Nechceme, aby pro něčí kšeft byla ničena městská zeleň a obtěžováni
Brňané.


3) Za veřejné prostředky a na městských pozemcích: jen pasivně!

V posledních deseti letech se v okolních zemích prudce rozvíjí
nejkvalitnější stavební standard, tzv. pasivní domy. Ty poskytují nejvyšší
komfort (v zimě teplo, v létě příjemně chladno, vzduch je stále čerstvý s
příjemnou vlhkostí) a současně mají velice nízkou spotřebu tepla na topení
(a vůbec žádnou spotřebu elektřiny na umělé chlazení, tzv. klimatizaci).

Stavět takto kvalitně nevyžaduje výrazně více peněz (do deseti procent při
stejné podlahové ploše), jen mnohem více důvtipu a pečlivosti. Když už se
z veřejných prostředků něco staví či opravuje, není důvod to dělat hůře
než v onom ,,pasivním standardu``. Stejně tak by to mělo být podmínkou
města, pokud poskytne své pozemky pro stavění jiným subjektům.

Pasivní domy poskytují největší jistotu v dobách rostoucích cen paliv a
elektřiny, v dobách stále častějších a větších letních veder. Jsou
nejlepším penzijním připojištěním. Jsou též největším známým příspěvkem k
ochraně klimatu.


4) (nápady, které nemám promyšlené)

? nájezdy pro vozíčkáře (ale i kočárky apod.) na všech místech, kde se
chodí přes vozovku -- nejen v rámci rozsáhlých a drahých projektů, kdy se
dláždí velké plochy, ale i tam, kde se s velkými rekonstrukcemi v
nejbližším roce nepočítá. Městské centrum je na tom velmi špatně.
Obrubníky mají nemotorovému provozu prospívat, ne mu překážet.

? ubrat městské policii aut, pověřit ji též kontrolou (a dle ní
objednáváním rychlé nápravy, tj. ve lhůtě hodin) čistoty ulic, plnosti
kontejnerů tříděného odpadu. Zvážit uplatnění jednotlivců místo dvojic
(strážník, který se nemá s kým bavit, pozorněji sleduje okolí, přivolat
pomoc je při dnešní technice otázka sekund, pomoc dorazí během minuty).
Otevření školních hřišť veřejnosti: bojí-li se škola jejich poškození, a
nemůže je sama hlídat, může se tam alespoň několikrát za hodinu objevit
strážník...

jeník