odstupuji z bytove komise -- prosim predejte i dalsim clenum Rady

            Odstoupení z bytové komise městské části Brno-střed

   Vážená paní starostko, vážená Rado,

   odstupuji z bytové komise městské části Brno-střed. Nechci se dále
   podílet na rozhodování systémem, kterému i přes mou veškerou, déle než
   rok trvající snahu zůstaly původní vlastnosti nijak nebránící korupci.

   Konstatuji spokojenost koalice (i jejich tichých spolupracovníků)
   s dosavadní situací a neochotu k nápravě, ani k pouhému respektování
   pravidel, která si sama pro tuto oblast stanovila a nechala schválit
   zastupitelstvem a Radou města Brna. Po více než ročních zkušenostech
   z komise nemohu považovat původní podezření, která na naši městskou
   část padla, za vyloučená.

   Děkuji vám za důvěru, kterou jste mi projevili, a sděluji, že se mi
   nepodařilo splnit cíl, se kterým jsem do komise vstupoval, tj. zlepšit
   proceduru přidělování bytů tak, aby možnost nekalého ovlivnění byla
   v maximální možné míře vyloučena. Doporučuji Radě, aby každé
   rozhodnutí komise ohledně výběru bytů znovu důkladně přezkoumávala,
   pokud k němu komise nepodá přesvědčivé písemné zdůvodnění.

   Závěrem vás opakovaně upozorňuji, že na úřední desce je nadále
   u nabídek bytů do výběrových řízení uváděn požadavek, aby uchazeči
   doložili dokumenty "dle ...  metodiky". Ona "metodika" jim ovšem, až
   na faximile v mém webovém archivu dopisů, není dostupná. To považuji
   za vážné narušení rovnosti příležitostí a výsměch občanům.

   Tento dopis je otevřený, integrovanou přílohou je rekapitulace
   dosavadního dění v této věci s novým závěrečným doporučením, volnými
   přílohami jsou patřičné části oněch pravidel ("Metodika pronajímání
   bytů v MČ Brno-střed"), doposud nezveřejněná zpráva Kontrolního výboru
   ze září 2004, na níž jsem se odvolával v dřívějších dopisech, a
   anonymizovaná ukázka podkladů pro jeden z nabízených bytů.

   s pozdravem

   Jan Hollan, zastupitel za Stranu zelených

   v Brně 13.12. 2005

Rekapitulace

   Na jaře 2004 se pozornost české veřejnosti upřela k přidělování bytů
   v městské části Brno-střed. Příčinou byla reportáž, v níž byl osobně
   zmiňován člen zastupitelstva Brna-středu Mgr. Jaroslav Jemelka (nyní
   JUDr.). Mluvilo a psalo se tehdy o korupci.

   Na červnovém zasedání zastupitelstva se k činnosti příslušné komise
   Rady naší městské části, zvané "pro bydlení a správu bytových domů"
   (zkráceně bytové komise) kriticky vyjadřovali její členové z řad
   opozice, Ing. Jana Květoňová a pan František Dohnal. Kontrolní výbor
   byl pověřen, aby "prověřil přidělování bytů v MČ Brno-střed od začátku
   současného volebního období".

   Dalším krokem bylo předčasné svolání zastupitelstva v září. Všem
   členům zastupitelstva kontrolní výbor předložil písemnou předběžnou
   zprávu o šetření, obsahující řadu doporučení, jak proces přidělování
   bytů zlepšit.

   Rada pak z bytové komise překvapivě odvolala (kromě kolegy Jemelky)
   právě ony dva kritické členy a na návrh jednotlivých politických
   klubů jmenovala členy nové vč. mne.

   Po prvním zasedání komise, kdy jsem se seznámil s její dosavadní
   praxí, jsem sepsal podrobná doporučení, jak její práci (a práci
   bytového odboru) zlepšit. Podpořil jsem i doporučení Kontrolního
   výboru. Svůj dokument jsem večer před dalším zasedáním komise (jehož
   jsem se nemohl zúčastnit) poslal patřičným osobám, tj. paní
   předsedkyni, paní místostarostce a panu řediteli odboru, s prosbou
   o přeposlání a rovněž o vytištění a předložení všem dalším členům
   komise na zasedání dne 14. října 2004 (viz kopie v závěru lednového
   dopisu starostovi,

   Linkname: k bytové otázce

   Jaké bylo mé překvapení, když jsem se na následujícím zasedání
   dozvěděl, že členové text sice dostali, ale až těsně před tímto
   zasedáním (11. listopadu)! S argumentem, že se s ním nemohli seznámit,
   se o něm nijak nejednalo.

   Má doporučení komise neprojednala nikdy, ani se podle nich nezačalo
   postupovat. Jen zvolna a nedostatečně se některé praktiky začaly
   měnit.

   Velmi znepokojen takovou ignorancí jsem se obrátil postupně dvěma
   dopisy na starostu, veškeré informace dostali nakonec na jaře
   i členové zastupitelstva. Od 19. února jsou rovněž veřejně dostupné
   v archivu mých relevantních dopisů:

   http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/zastup

   Paní předsedkyni MUDr. Dagmar Hrubou vystřídal poté, co byla na jaře
   zvolena starostkou, JUDr. František Urbanec. Předpokládal jsem, že se
   pustí do nápravy procedury, která se v případě výběrových řízení na
   byty používá, a veškeré materiály jsem mu znovu ještě jednou předal.

   Procedura se ale ani pak valně nezlepšila, přes můj soustavný nátlak.
   Tabulky, které představují doposud jediný písemný materiál, o který se
   může celá komise při zasedání opírat, dnes obsahují několik informací
   navíc (značku, zdali uchazeč byt viděl, značky, pokud má nějaké
   lékařské či sociální doporučení, a celkovou výměru bytu).

   Některé informace, dle kterých se mají uchazeči vybírat, komise
   písemně nedostává v žádné podobě (stávající bytové poměry,
   zaměstnání). Stalo se na nějakou dobu zvykem, že je během zasedání na
   základě listování spisy příslušný pracovník úřadu pro část uchazečů ústně
   stručně sdělil, což ale pro odpovědný výběr v případě velkého počtu
   uchazečů s týmž nebo téměř týmž bodovým ohodnocením netvořilo
   dostatečný podklad.

   Výběr býval v takových případech ledabylý, v horším případě s možností
   jej ovlivnit zájmem některého ze členů komise (stačí navrhnout jednoho
   uchazeče z jiných, jinak rovnocenných).

   Posledním popudem k mému odstoupení byla situace, do níž jsem se
   dostal při posledním zasedání komise, kterého jsem se účastnil: tehdy
   jsme se o uchazečích nedozvěděli ústní informace žádné, návrh na
   jednoho z nich byl podán s argumentem, že disponuje nejvyšší doloženou
   hotovostí, což je prý dobré, jelikož dům má jít do prodeje. Takový
   parametr (doložená hotovost) je nicméně irelevantní, všichni, kteří
   doložili dostatek prostředků na opravu bytu vlastním nákladem, musí
   být posuzováni rovnocenně (jak jsme se s minulou předsedkyní komise
   a několika dalšími členy kdysi i shodli, a jak konstatoval předtím
   i Kontrolní výbor). Považují-li někteří členové komise větší doloženou
   hotovost v některých případech za přednost, je snadné doporučit
   některým žadatelům, aby doložili více, než od nich úřad požaduje.

   Před hlasováním s tak velkým korupčním potenciálem jsem zasedání komise
   opustil - je mou chybou, že jsem nepožadoval uvést tuto skutečnost
   do zápisu.

   Je skandální, že komise nepracuje ani podle mizerných pravidel, která
   je povinna respektovat (ba co víc, předseda je bagatelizuje, že jde
   jen o nezávazné doporučení; podstatné je prostě, že komise rozhodne
   hlasováním, a že důvod, proč hlasuje jak hlasuje, má každý svůj).

   Dnes soudím, že pravidla jsou natolik špatná (jak upozorňovala už
   v dubnu 2004 na zastupitelstvu Dr. Yvonna Gaillyová, zvolená stejně
   jako já za Stranu zelených), že ani jejich plné respektování by
   situaci dostatečně nenapravilo. Výběrová řízení je nutno postavit na
   pravidlech takových, která uchazeče v naprosté většině případů
   roztřídí podrobným bodovým systémem sama. Rozhodnutí, která by se od
   bodového hodnocení odchýlila, je pak potřeba podrobně písemně
   zdůvodnit, stejně jako rozhodnutí, která jednomu z uchazečů se stejným
   skóre dají přednost. Jen tak lze obnovit důvěru občanů v jejich volené
   zástupce v naší městské části.

   Stanovit lepší, ne-li zcela dobrá nová pravidla přitom lze. Stačí
   napodobit praxi jiné městské části, např. Kohoutovic, jejichž systém
   hodnocení je veřejně dostupný:

   Linkname: Kritéria pro výběr žadatelů o byt, o bytovou náhradu

Title: Vážená paní starostko, vážená Rado,

[...]

Title: Kritéria pro výběrová řízení

Výňatek (s mírně zlidštěným vyjadřováním) z dokumentu ,,Metodika pronajímání bytů v MČ Brno-střed``, schváleného zastupitelstvem dne 14. dubna 2004:

3) Hodnocení žádostí o byt 2d – 2e

a) základní (bodové) hodnocení žádostí o byt 2d - 2e – provede bytový odbor

trvalé bydliště:

příjmy žadatele:

přítomnost dětí v rodině:

preferenční hodnocení (počet výběrů na předních místech):

sankční hodnocení:

b) do tabulky se bude dokladovat:

identifikace bytu:
adresa, patro, č. dveří, byt -+-, kat., plochy kuchyně a pokojů, ,,oprava vlastním nákladem``, prodej domu nebo bytu

identifikace žadatele (finanční prostředky – splnil, nesplnil – v tabulce oddělit)

c) hodnotící kritéria (další údaje ze spisu žadatele – upřesňuje bytový odbor na zasedání bytové komise):