Re: Světelné znečištění

Vážený pane redaktore,

jsme s Pavlem velmi rádi, že se o světelné znečištění zajímáte. Je sice
škoda, že zrovna při takové neveselé příležitosti, ale kdyby jí nebylo,
asi by se o této problematice tolik nemluvilo.

Mluvit o ní je ale potřeba, už proto, aby v případě schválení zákona i se
,,světelnou částí`` vůbec mohl zákon (či jím požadovaný prováděcí
předpis) začít v tomto ohledu fungovat.

Ve skutečnosti je prevence světelného znečištění záležitost velmi
nekonfliktní, prospívající všem, až snad firmy, které dnes světla komerčně
zneužívají (těch ale není mnoho, kdežto lidí, kterým velmi vadí, jsou
statisíce). Pokud se o problému dozví většina obyvatelstva a začnou si jej
v praxi uvědomovat, situace se může začít zčásti napravovat i bez
donucení. Ba i to komerční zneužívání může být potlačeno, pokud
začne obtěžující, nepatřičné světlo platit za něco zavrženíhodného a
příslušným znečišťovatelům bude přinášet reklamu velmi negativní.

Článek rád napíšu, asi by nám hodně pomohlo, kdyby mohl vyjít ve středu
(PSP jedná ve čtvrtek), dodal bych jej v úterý odpoledne (kdyby to bylo
nutné, i dřív). Kolik písmenek smí mít, jakou plochu na obrázky?

Zatím bych Vás odkázal na stránky http://svetlo.astro.cz , po troše
bloudění lze odsud získat jakýsi přehled o problému. Možná je ale lepší
začít na amerických http://www.darksky.org .

Pár náznaků odpovědí na Vaše otázky uvádím níže, článek by se mohl řídit
trochu jinou osnovou.

> Vážený pane,
> mohu Vás požádat o Váš názor na světelné znečištění?
>
> Senátoři doporučili sněmovně, aby vyškrtla tuto problematiku ze zákona
> o ovzduší. Rádi bychom o problému napsali větší článek.
>

> Jaké problémy Vám světelné znečištění způsobuje?

Nám -- hvězdářům? Některým omezuje dosah jejich drahých přístrojů. Jiným
znemožňuje pozorovat to, co mohli dříve. Osudnější je asi to, že nádhera
hvězdného nebe, která nás starší ještě stihla přivést k zájmu o vědu a ke
studiu, dnes už na děti a mládež stěží může působit. Ještě osudnější ale
je, že fascinace nočním nebem byla snad základním pramenem všech
náboženství a kultur, pramenem, který sice nevyschl, ale někde se jaksi
ztratil.

To jsou ale pro hodně lidí, kterým nebe s tisíci hvězd už nestačilo
přirůst k srdci, plané řeči.

Ve skutečnosti nejde o jen o Nás (co čisté noční nebe stále milujeme). My
jsme si jen problém uvědomili dřív než mnozí jiní. Světelné znečištění je
každodenní, velmi přízemní otravování večerního a nočního prostředí. Jde o
svícení do očí (oslňování), kdy tím nejnápadnějším kolem nás nejsou
osvětlené cesty, postavy či pomníky, ale ,,lampy`` samotné. Bývají tak
oslnivé, že ve skutečnosti činí pohyb venku nebezpečným nebo alespoň
nepříjemným, zvláště starým lidem. Jde taky o svícení do oken, často i ve
vyšších patrech -- jenže pro zdravý klidný spánek je nutná tma. Stupňující
se ,,zrušení noci`` je velmi nebezpečný pokus, jehož skutečné dopady je
dnes těžké dohlédnout. Jen zdravotních důsledků se dá očekávat (výzkumy
jsou v počátcích) celá řada. Bezstarostné noční svícení na všechny strany
se dá přirovnat k bezstarostnému užívání DDT ještě v šedesátých létech.

> Kdo ho nejvíce způsobuje?

Ti, co používají svítidla, vrhající světlo i mimo jejich pozemek, nebo
svítící zbytečně silně. Špatné uliční osvětlení asi tvoří hlavní část
světelného znečištění, ale jeho podíl klesá.

> Máte nějaké dohody s Asociací venkovní reklamy?

Ty jsme dosud nekontaktovali. Začít je asi potřeba osvětou, dohoda pak
bude snazší. Jednou stranou dohody by měla být česká veřejnost, ne
,,hvězdáři``.

> Pokud Vás napadne cokoli dalšího, co s tématem souvisí, napište mi prosím.
>
> S pozdravem
>
> Aleš Vojíř

ještě jednou díky za zájem, pustím se zvolna do psaní (taky jsem ale už
kampaní minulých dní unavený).

zdraví
 Jeník Hollan

RNDr. Jan Hollan
              Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně
Kraví hora 2, CZ - 616 00 Brno                             (5) 41 32 12 87

                                  domů:
Lipová 19, 602 00 Brno                                         43 23 90 96

                    člen Ekologického institutu Veronica
Panská 9, 602 00 Brno                                fax:  (5) 42 21 05 61

e-mail: hollan@ped....cz             http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan