Re: ski slope lighting (fwd)

On Tue, 15 Oct 2002, Hošek wrote:

> Obavam se, ze pri uplnku se nelyzuje ani v Cesku, ani v USA ani nikde na
> svete. Alpské lyzovani se provozuje vsude s osvetlenim min. 30 lx (zavody se
> poradaji pri osvetleni 100-500 lx).

Pane Hosku, ja jsem se Vas ptal, zdali potrebujete prelozit odborny text
pani Clanton o osvetlovani lyzarskych terenu. Znovu z nej tedy ocituji,
tj. z textu jiz i verejne dostupneho jako
   Jméno odkazu: Re: ski slope lighting

``In Colorado, people readily ski under full moonlight, and so we tried to
duplicate these results. The key to great ski slope lighting is not the
amount of light, but how you light it. High amounts of "flat" lighting
similar to a cloudy day can result in disastrous skiing conditions. But,
if the lighting highlights the terrain roughness with shadows, skiers can
easily see even under low lighting conditions.''

tedy:

,,V Coloradu lidé bez váhání lyžují při osvětlení úplňkem, a tak jsme se
snažili takové výsledky zopakovat. Klíčem ke skvělému osvětlení sjezdovky
není množství světla, ale způsob, jak je osvětlena. Velké množství
,,plochého`` osvětlení podobného zataženému dni může vyústit v
katastrofální podmínky pro lyžování. Avšak, když osvětelní zvýrazní
nerovnosti terénu pomocí stínů, lyžaři dobře vidí i za podmínek nízkého
osvětlení.``

> Nema cenu abychom resili zda je navrh nedbaly nebo dostetecny, kdyz se
> neshodneme na koncepci. Porovnavat sjezdovku se silnicí či ulicí je dost
> stupidní (prominte ten vyraz, ale jiny me nenapad). Navic nevim jake dalsi
> sportoviste lze vyuzit pri uplnku, resp. srovnatelnym osvetlenim.
> My jsme si uz svuj problem vyresili, nebot nemame cas na takto dlouhe
> debatovani o podstate veci.

Podstatou veci je zpusob osvetleni, jeho geometrie. Ta je, z hlediska
viditelnosti terenu, v navrhu nedostatecne popsana -- o oslneni v ruznych
mistech sjezdovky pri jizde dolu tam neni nic, a to ani pro ten pripad
zavodniho osvetleni. Pritom se uloha pocita jako interierova, tam se
oslneni hodnoti docela bezne.

U zavodniho osvetleni je zrejme, ze kdyz bude vyuzito jen ctyrikrat za
zimu, tedy dle Vasich udaju asi dvanact hodin rocne, tak se hned tak
neopotrebuje, napr.  ty vybojky maji pak zivotnost na tisic let
pouzivani... pocitat s jejich opotrebenim, tj. poklesem svetelneho toku
behem provozu, je pak komicke.  Soustava bude vzdy svitit dvakrat silneji,
nez je Vas pozadavek... bude tedy pusobit dvakrat vetsi znecisteni,
zbytecne. Nesvitit silneji, nez pozaduji normy, to je samozrejmost, o
ktere se shodujeme se vsemi svetelnymi techniky v Cesku.

O osvetleni pro uroven 20 luxu jsem nedostal nic, tj. nevim, jak ma
vypadat.

V tom pripade toho dvesteluxoveho osvetleni maji byt svitidla nahnuta o 22
stupnu. Ac jsou ta 5STARS/A45 pri montazi, kdy je sklo podel terenu nebo
vodorovneji, plne clonena, pri naklonu uvedenem v navrhu (aby se maximalni
svitivost posunula z uhlu 45 stupnu do uhlu 67 stupnu) uz to neplati,
emise do horniho poloprostoru (a tedy zbytecne ovlivneni prostredi na
uzemi rozlohy vetsi, nez ma samotny KRNAP) je velika, bylo by nezbytne
svetlomety doplnit pridavnou clonou.

zdravi
 Jenik Hollan