Re: Uplnek -- kolik svetla dava

hledal jsem jaka je intenzita osvetleni krajiny pri mesicniho uplnku. Nasel jsem nejruznejsi udaje. Nevim co si z toho vybrat. Slysel jsem, ze pri takovem osvetleni jsou naruseny biorytmy. Tak bych rad vedel jake osvetleni je jiz nebezpecne. Nasel jsem, ze jste predni odbornik na svetelne znecisteni, takze odpoved od Vas bude nepochybne ta nejlepsi.

Vážený pane kolego,

nějaký přehled toho, kolik měsíčního světla může dopadat na krajinu, je v adresáři http://amper.ped.muni.cz/pocasi/ - jsou to ty dolní červené "kopce" v grafech.

Vypočítat to pro světlo přímé, nerozptýlené (grafy v tom adresáři udávají součet přímého a rozptyleného při bezoblačném nebi) umožňuje můj skript lun_illum.cz.php v adresáři http://amper.ped.muni.cz/jenik/astro/ -- jen to pro chvíle, kdy je Měsíc zvláště přesně naproti Slunce (tj. už téměř leze do polostínu Země) trochu podceňuje, doopravdy je Měsíc tehdy ještě tak o desetinu jasnější. Dá se to tím počítat i pro osvětlení oken apod.

Nějaké další poznámky o světlu Měsíce mám v dopise
http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public/msg00201.html
a odkazech odtud, taky v dopise hned následujícím.

Ze zkušenosti vím, že jasnost Měsíce zná málokdo, běžně si lidé myslí, že to je více než jeden lux. Ale je to nejvýš čtvrt luxu.

Můj odhad je, že u lidí Měsíc nástup noční fáze metabolismu neovlivňuje, ani tvorbu melatoninu nemůže během noci potlačit (i když pro krysy už je v noci čtvrt luxu místo tmy věc zcela vražedná). Ale čtyřnásobek toho, tj. jeden lux bílého světla rovnou do očí, to už považuji za věc v noci nežádoucí, pravděpodobně tvorbu melatoninu narušující. Doporučuji proto užívat jen světlo žluté, např. filtrované, jde-li o intenzity osvětlení nad jeden lux.

Jiným biorytmem je střídání bdění a spánku. Spánek je rušen (i přes víčka) už intenzitami setin luxu. Měsíc kolem úplňku, když okno osvětluje desetinou luxu, už je pro spoustu lidí výrazně rušivý, způsobí, že v místnosti není dost tma pro dobrý spánek. Od toho lze odvodit, že umělé osvětlení oken zvenčí by mělo být vždy pod desetinu luxu (bývá leckde jednotky, ba desítky luxů).

Na své novější texty o svícení mám odkaz ze stránky
http://veronica.cz/veronica.cz/noc/
-- jde pak jen o adresář http://amper.ped.muni.cz/noc/vyber_textu/
ze kterého je vhodné sáhnout po tom nejnovějším (paradigma.pdf).

s pozdravem
 J. Hollan
 Ústav preventivního lékařství LF MU v Brně

RNDr. Jan Hollan, Ph.D.
                                  domů:
Lipová 19, 602 00 Brno                                       5 43 23 90 96

               spolupracovník Ekologického institutu Veronica
Panská 9, 602 00 Brno                                      www.veronica.cz

e-mail: hollan@ped....cz                http://amper.ped.muni.cz/jhollan