záznam z pátku 13. k jednání ministrů o nařízení k emisím mimo povolenkový systém

Milá Hanko,

bylo to v brněnském studiu na dálku s redaktorkou JanoU Peroutkovou, celých 11 min od 14:30 vč. úvodu o jednání ministrů ŽP:

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10101491767-studio-ct24/217411058291013/

V tom úvodu vicepremiér Brabec vyjmenoval dvě věci z těch, co jsem pak probíral: budovy a mobilitu. Ale také skládky a půdu, velmi správně.

Já pak mluvil mj. o existenci Úmluvy starostů a primátorů,
její URL a přistoupení Brna nyní v září. Myslel jsem to i jako apel na další obce. (Má stará URL k tomu je
 http://amper.ped.muni.cz/gw/umluvaSP/ ).

U budov jsem dvakrát povídal o českém vytápění na neudržitelně vysoké teploty (opomněl jsem, že ony též škodí zdraví...), potřebu budovy zlepšit jsem jen letmo zmínil. (Podruhé to bylo se zdůrazněním, že topení má na emisích lví podíl, ony se ty emise často schovávají do škatulky průmysl - to je i v případě dálkového vytápění. Trochu jsem se do toho zapletl, topení dělá myslím jen čtyři desetiny.)

V mobilitě jsem ponoukal hlavně k nevlastnění aut a vysvětloval jeho výhody. A taky jsem zdůraznil ne dost známou skutečnost, že táž vzdálenost překonaná ledadlem má třikrát horší vliv na oteplování než cesta autem.

Probral jsem nějak 2 K, výrazně pod 2 K, 1,5 K a dosavadní už >1.0 K se zdůrazněním, že o velké škodlivosti toho jednoho zatímního kelvinu věda už nepochybuje (na příklady jako sucha či započatý rozpad příkrovu Západní Antarktidy nebyla vhodná chvíle, ale to už jsou nespíš dost známé věci).

Na závěr jsem vměstnal potřebu velkého snížení konzumace masa a mléčných produktů - zdravotní i klimatickou, bez vysvětlování - ať si diváci lámou hlavu.

Vlastně jsem se vyhnul komentování toho jednání ministrů, až na opakování, že dosavadní závazky zdaleka nestačí. Přidal jsem nutnost hodně podporovat nejchudší země, s optimistickým výhledem, že je to pro Česko příležitost.

Celé jsem to bral jako osvětu o tom, co zatím není všem dost jasné. Žádné politiky by to nemělo namíchnout.

Z klíčových mitigačních opatření jsem vynechal to těžko pochopitelné (a mířící daleko do budoucnosti), totiž mít méně potomků. V běžných médiích se to nedá komunikovat, v Česku už teprv ne.

Když jsem si to poslechl, tak jsem si rozuměl. Drmolívám většinou hůř.

pěkné indiánské léto přeje

 Jeník