praní v dešťové vodě

Vážení pánové,

s radostí jsem si poslechl pořad o suchu ze 21. září, který uvádí na své stránce intersucho.

Pochopil jsem, že nikdo z Vás nemá běžnou osobní zkušenost s plným užíváním cisteren na dešťovou vodu. Naše rodina ji má, už dlouho, skvělou. Viz 8 obrazovek
  http://amper.ped.muni.cz/jenik/prednasky/8paneluVoda_vJame.pdf
 - vlastně jen první 3 a odkaz z té poslední na pasáž v "desateru".

Pro praní bílého prádla možná nemusí být vhodná voda ze zelených střech, je-li příliš obarvená (nevím, nemám zkušenost, ze zelených na šopách ji nechávam vsakovat). Zelené střechy jsou adaptace konkurenční k cisternám, pro chlazení jsou lepší, ale chce-li člověk mít víc vody, hodí se střechy bez vegetace.

Byznys dešťovou vodu pomlouvá, případně (ten cisternový) nabízí drahé zbytečnosti, čelit tomu lze lepšími znalostmi. V Hostětíně jsme ve veřejné pasivní budově původní sítka, instalovaná do svodů před cisternou, dávno vymontovali. Ubírala zachycené vody, nic užitečného neposkytovala.

Mít mnohem lepší vodu na praní (a trošku i na kytky) může být pro mnoho lidí daleko lepší motivace než to, že by snad něco mohli ušetřit.

pěkně zdraví

J. Hollan

 RNDr. Jan Hollan, Ph.D.
 pracovník CzechGlobe,                       www.czechglobe.cz
 Ústavu výzkumu globální změny AV ČR, v. v. i.,   606 073 562,

 doktorand Ústavu ochrany a podpory zdraví LF MU

 spolupracovník Ekologického institutu Veronica
 Panská 9, 602 00 Brno                         www.veronica.cz

   brněnský zastupitel a člen představenstva Technických sítí

                               domů:
 Lipová 19, 602 00 Brno                          543 23 90 96

 hollan@mail....cz          http://amper.ped.muni.cz/jhollan

PS
Trochu mě taky zamrzelo, že příčinu zhoršující se situace, čili ten necelý jeden watt na metr čtvereční, který už desítky let Země nevrací zpět do vesmíru vinou rostoucí koncentrace skleníkových plynů, jste z diskuse vypustili (sporného na ní není nic, viz ev. http://amper.ped.muni.cz/gw/CoVime.html). Když totiž není všem jasná příčina, můžou ještě doufat, že trend nebude pokračovat, místo aby se sami taky snažili oteplování zastavit.