Re: prosba o odbornou korekci - sklenikove plyny (fwd)

moc Tě prosím, až budeš mít chviličku času, buď tak laskav a mrkni se na následující ČEZácké schéma, zejm. na vysvětlivku 4. Nesedí mi ona relativně úzká "vrstva skleníkových plynů", poněvadž jsem přesvědčený, že se skleníkové plyny vyskytují v celém rozsahu atmosféry, byť v různých koncentracích, tzn. že jsou všude kolem nás - v bytech, na náměstí, ale třeba i o 20 km výše. Prosím Tě, jak je to správně?

[http://www.cez.cz/edee/content/file/vzdelavani/plakat-skleefektnew_zme_nit_velikost.jpg]

Ahoj,

to máš naprostou pravdu. Dokonce je jich dole nejvíc, díky vodní páře, té s výškou rychle ubývá. Ve stratosféře jsou jí už jen stopy, v 15 km jen tak 3 ppm. Dál s výškou vody přibývá, až tak na 6 ppm, v globálním průměřu. Zato tam s výškou ubývá metanu, z toho právě vzniká oxidací vlivem UV záření ta voda.

Ale ten plakát je celý zcela k ničemu, může jen mást. Dozvědět se z něj nemůže nikdo nic. Skleníkové plyny žádné záření neodrážejí, nýbrž to dlouhovlnné infračervené pohlcují. A pak zase samy září, dle své vlastní teploty. Tloušťky šipek 6, 7, 10 a 11 neberou v obrázku žádný ohled na skutečné poměry oněch zářivých toků.

Namalovat, jak funguje původní přírodní skleníkový jev a co se změnilo vlivem lidí, to je dost těžké. Mám k tomu rozepsaný text, musím ho brzy dopsat. Zatím nabízím veřejně jen fólie k přednášce z jara,
 http://amper.ped.muni.cz/gw/prednasky/2012/05-2012sj.pdf

a pracovně pak adresář
 http://amper.ped.muni.cz/gw/jev/

Dík za dotaz, jen aby se ten plakát dál nikam nešířil... ať použijou něco z mých podkladů, kdyby spěchali. Lepší dám v únoru. Napravovat blbosti z jiných zdrojů dá dost práce, a beztak se to úplně nedá, něco z nich v lidech uvázne.

RNDr. Jan Hollan, Ph.D.
pracovník CzechGlobe,
Centra pro výzkum globální změny AV ČR, v.v.i.              606 073 562
a Centra AdMaS, VUT v Brně

                                  domů:
Lipová 19, 602 00 Brno                                    5 43 23 90 96

               spolupracovník Ekologického institutu Veronica
Panská 9, 602 00 Brno                                   www.veronica.cz

e-mail: hollan@ped....cz             http://amper.ped.muni.cz/jhollan