Re: Bouřka 14.7. v Brně

Sent: Saturday, July 18, 2009 2:52 PM
Subject: Dest 14.7

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat jestli je možné získat nějak kontakt na vaši meteorologickou stanici nebo mi můžete pomoct přímo Vy. Vedu si takovou soukromou statistiku bouřek a prošvihnul jsem začátek večerní bouřky 14.7.2009 Chtěl bych se zeptat, jestli náhodou nevíte, nebo kde by se dalo zjistit, v kolik hodin a minut začala ta večerní velká bouřka.

Vážený pane kolego,

různé parametry, které indikují tu bouřku, najdete na adrese
  http://amper.ped.muni.cz/weather/
 -- konkrétně tedy v adresáři 0907. Bude-li Vám stačit obrázek, je to
  http://amper.ped.muni.cz/weather/0907/090715_mpw.png
a jinak můžete prohledat soubor světelných dat (přesněji okamžité napětí na PV panelu, měřené po sekundách, neúplně to tak registruje i blesky) http://amper.ped.muni.cz/weather/0907/090715.txt.gz (možná jej budete muset uložit a rozgnuzipovat) nebo dat meteo -- ta jsou ale jen s krokem pěti minut:
 http://amper.ped.muni.cz/weather/0907/090715_m.txt
(pořadí dat je teplota, rosný bod, rel. vlhkost, m/s, směr, úhrn srážek (pro menší sběrnou plochu než máme my), tlak a příp. srážky v mm. Ty první nastaly mezi 21:30 a 21:35:
 2009-Jul-14 21:35:10 22.7 15.3 63 2.6 67.5 1290.33 1017.600 2.379

Pak ještě můžete užít video, to snímkuje třikrát za dvě minuty. Na blesky je to moc řídce, nechytil se myslím žádný:
 http://amper.ped.muni.cz/nlc/avi/090715brno_e.avi

Jak koukám na ten záznam světelný, první blesk to asi chytlo tak kolem 21:20. Ale bouřka ve smyslu meteorologickém byla samozřejmě pozorovatelná už dřív... (tj. bylo možné vidět blesky a slyšet hromy).

Se záznamem bouřky máte štěstí, ta další, o den později, mi už popletla počítač, takže světelná data neměřil. Po dlouhém zápolení jsem to nějak napravil až po příjezdu z Hostětína v pátek večer.

Jinak najdete ve světelných záznamech za poslední léta bouřek spoustu, některé i na videích, když ještě fungovala panoramata severního nočního obzoru. Když jsem ale ještě neměl současný rychlý počítač, tak jsem nějakou dobu měřil jen po pěti sekundách, to pak většina blesků unikla.

Některé podobné záznamy ovšem nejsou blesky, ale ohňostroje...

s pozdravem
 Jan Hollan, * v Brně